Foxtrot-1 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Har bare noen generelle spørsmål om hvordan er forsterker skal settes opp osv., som jeg håper noen kan hjelpe meg med. - Hva betyr det at man kobler en høyttaler TIL f.eks 2 ohm? - Kobler man kun i bridge når det er snakk om en sub, hva får man ut av dette? - Hva stiller man frekvensen på forsterkeren etter? - Om man har fire høytalere (to foran, to bak) pluss en sub.. Er det da anbefalt å bruke to stk. forsterkere (en firekanals og en mono) fordi den ene da kun skal ha inn lav frekvens som skal gå til sub'en? - Si man har to stk. forsterkere som tar en del effekt. Trenger man da flere batterier for å kunne dra disse. Eller regner man da ut fra rms'en og at det da holder med å koble disse på bilbatteriet? - Kan man koble to stk. høytalere og en stk. sub på en to kanals høyttaler? - Blir det feil med lyden om man tar to stk front høytalere rett ut av cdspilleren (4*50w) og to stk. høytalere og en stk. sub ut bak fra en forsterker`? Takker for svar:) Endret 5. mai 2008 av Foxtrot-1 Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 - Hva betyr det at man kobler en høyttaler TIL f.eks 2 ohm? Det betyr at motstanden til høytalerne er 2ohm, jo mindre ohm jo mer effekt, og jo lettere er det og drive høytalerne, har du 0ohm har du kortsluttning.. - Kobler man kun i bridge når det er snakk om en sub, hva får man ut av dette? Om man kobler i bridge bruker man to kanaler på en høyttaler istedenfor en, og av dette får man mer effekt. - Hva stiller man frekvensen på forsterkeren etter? Noen andre ? - Om man har fire høytalere (to foran, to bak) pluss en sub.. Er det da anbefalt å bruke to stk. forsterkere (en firekanals og en mono) fordi den ene da kun skal ha inn lav frekvens som skal gå til sub'en? Dette kommer helt ann på, har du en god 5 kanals forsterker som får inn både høy og lav frekvens vil det gå. Men jeg ville personlig gått for 4 kanals og mono blokk, men dette kommer jo også ann på hvor mye du vil legge i og hvor mye plass du har i bagasjerommet. - Si man har to stk. forsterkere som tar en del effekt. Trenger man da flere batterier for å kunne dra disse. Eller regner man da ut fra rms'en og at det da holder med å koble disse på bilbatteriet? Du får ikke mer effekt av flere batterier, kun at anlegget kan spille den samme effekten over lengere tid, men har du en god dynamo vil du kune lade opp samtidig som du spiller og dermed ikke noe problem. - Kan man koble to stk. høytalere og en stk. sub på en to kanals høyttaler? Det vil gå, men da blir motstanden til den kanalen som får to høytalere stor, og forsterkeren vil mest sannsynlig ikke ha kontroll over elementene, pluss at du mister effekt.. - Blir det feil med lyden om man tar to stk front høytalere rett ut av cdspilleren (4*50w) og to stk. høytalere og en stk. sub ut bak fra en forsterker`? Denne skjønnte jeg ikke, vil du koble orginalhøytalerne som nå står i bilen fra cd spiller inn på forsterker så går det, men orginale høytalere på di fleste biler er så dårlig at det vil anbefales og kjøpe nytt. Men dog vil det fungere og litt effekt kan du få. Lenke til kommentar
Foxtrot-1 Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Takk så mye for et godt svar. Ser i ettertid at enkelte spm. var litt "dumme" når jeg leser dem i etterkant. Med det siste spm. mente jeg om det vil høres noen forskjell på et par fronthøytalere som blir koblet rett til cdspilleren og bakhøytalere som går gjennom en forsterker. Jeg ville selv trodd at lyden raskere kommer ut gjennom høytalerne foran, mens litt tregere bak siden de møter motstand på veien. Men sikkert bare noe jeg trur. Når det gjelder med batteribruken lurte jeg egentlig på om det blir noe problem å dra fire høytalere (to par) gjennom en 4 kanals forsterker og en sub gjennom en monoforsterker. Eller om det da kreves for mye ampere av batteriet? Så lurer jeg på hvordan man stiller inn forsterkeren.. Det er som regel et jul der man stiller inn frekvensen og en med gain... Skal EQ inst. på cd-spilleren settes til null (Bass, mid., trb.)? Endret 5. mai 2008 av Foxtrot-1 Lenke til kommentar
Kuuket Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Når det gjelder med batteribruken lurte jeg egentlig på om det blir noe problem å dra fire høytalere (to par) gjennom en 4 kanals forsterker og en sub gjennom en monoforsterker. Eller om det da kreves for mye ampere av batteriet? Kommer helt an på hvor kraftige forsterkere ogsånn du skal ha det. Så lurer jeg på hvordan man stiller inn forsterkeren.. Det er som regel et jul der man stiller inn frekvensen og en med gain... Du svarte jo på det selv:P Skal EQ inst. på cd-spilleren settes til null (Bass, mid., trb.)? Det her er jo etter hva du liker best selv mener da i allefall jeg:) Lenke til kommentar
Foxtrot-1 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Ja, men hva stiller man frekvensen etter? Skal man sette den på 80Hz om høytalerne er bygget for så og så mye? Er det ingen standard på hva folk like for å stille lyden best mulig. Blir det lettest og stille inn forsterkeren om EQ på cdspilleren ikke er stilt inn osv.? Lenke til kommentar
Foxtrot-1 Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 sry. frekvensen stilles jo inn etter hvor høye eller lave toner som skal slippes gjennom forsterkeren.. ca 80 og lp filter til en sub og rundt 100 og hp til diskanter... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 sry. frekvensen stilles jo inn etter hvor høye eller lave toner som skal slippes gjennom forsterkeren.. ca 80 og lp filter til en sub og rundt 100 og hp til diskanter... For all del, ikke del diskantene til å spille 100 Hz.. Normal deling er rundt 80 Hz. Sett LPF og HPF til 80 Hz, så mister du ikke et frekvensområde (selv om det kanskje ikke er hørbart). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Strengt tatt bør man sette HP på mellomtone/diskant og LP på sub til samme frekvens. Hvis ikke "mister" du de frekvensene som er i mellom. Men har du små høyttalere kan det være fornuftig å alikevel sette HP høyere for å unngå å sprenge de. Å sette høyttalere rett på CD-spilleren og subben på egen forsterker kan være veldig vanskelig å få til ordentlig. De gangene jeg har prøvd fikk jeg ikke volumet til å stille seg jevnt på sub og fronthøyttalere. Skal du ha fin lyd bør du unngå høyttalere bak og heller sette inn et godt komponentsett foran. Om du har forskjellige høyttalere foran og bak som spiller de samme frekvensene så blir lyden fort fæl. (Har erfart dette selv!) Skal du ha skikkelig høy lyd med masse trøkk og stooor sub så bør du sette inn et ekstra batteri bak ved forsterkerne. Dette er noe du kan montere senere om du vil. Du kan måle spenningen bak ved forsterkerne når du spiller. Synker spenninga mye kan du ha nytte av ekstra batteri. Tjukke kabler fra batteri foran samt å bytte jordingskabler fra batteri til chassis og motor til chassis kan også utgjøre stor forskjell. Å bytte jordingskabler koster svært lite, er enkelt å gjøre og kan ha veldig stor effekt. Det er også noe veldig mange aldri tenker på. Får du spenningsfall grunnet svakt batteri (tynne kabler, dårlig jording e.l.) kan det fort få forsterkerne til å klippe utgangssignalet, som igjen kan medføre sprengte høyttalere. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 - Hva betyr det at man kobler en høyttaler TIL f.eks 2 ohm?Det betyr at motstanden til høytalerne er 2ohm, jo mindre ohm jo mer effekt, og jo lettere er det og drive høytalerne, har du 0ohm har du kortsluttning.. Det stemmer at du får mer watt ut fra forsterkeren når impedansen reduseres, men det blir tyngre for forsterkeren å drive et element med lavere impedanse. Frode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå