SkyFly Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Hei! Skal lage en modell av rommet mitt, og hvordan hjemmekinoen skal se ut. Tenkte å bruke SketchUp til dette, men første problemet kom fort - selv etter å ha søkt på både nettet og sett på tutorialsene som Google har lagt ut. Spørsmålet er så enkelt som hvordan man taster inn nøyaktige dimensjoner for bredde x høyde x dybde. Høyttaleren måler f.eks. 98cm (høyde) x 20cm (bredde) x 24cm (dybde). Hvordan får jeg laget en 3D firkant med nøyaktig disse dimensjonene? Vet at når man bruker "Push/pull tool" så kan man f.eks. taste inn dimensjoner, men det funker bare hvor mange cm man skal justere med. Så hvis jeg ikke vet hvor høy den er, hvordan gjør jeg den da til 98cm? Har også prøvd "tape measure" hvor jeg kan taste inn høyden 98cm, men da justerer den hele objektet i forhold. Men jeg vil justere lengdene uavhengig av hverandre! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Du bruker først firkantverktøyet. Klikk og dra ut en firkant (ikke hold og dra). Du vil da se at det står feks 40cm;30cm nedi hjørnet. Uten å behøve å klikke på disse tallene begynner du å skrive 20cm;24cm og trykker enter Du har da fått en flate som er 20x24cm Så bruker du push/pull. Du klikker en gang på firkanten, skriver 98cm og trykker enter. Endret 6. mai 2008 av Ekko Lenke til kommentar
SkyFly Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 Ja, det har jeg skrevet i det første innlegget at jeg vet. Men problemet oppstår hvis jeg da har laget en firkant på 20 x 24 x 98 cm - og skal f.eks. endre den til 20 x 18 x 95 cm. Hvordan får jeg da endret den til akkurat de nye målene, hvis jeg ikke husker hva jeg hadde fra før? Slik jeg forstår det, så funker det å taste inn verdier med hjelp av push/pull bare hvor mye den skal øke eller minske (f.eks: Hvis man taster inn 2 cm, så betyr det at den skal minke med 2cm - ikke at den skal være 2cm i bredden) Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 hvorfor ikke bare gjøre den til en flat 0cm for deretter å utvide den? eller lage den på nytt fra null? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå