kevinedomm Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Har Aerox vannkjøling da? TGB'en har ihvertfall vifte, men den holder fint mål Jeg for min del syns det var en ENORM forskjell i alt når jeg gikk ifra min gamle scooter til den nye TGB'en, svinger er det ikke noe problem med, syns bare at det er en fryd å kjøre den, den går så mykt Noe av prisforskjellen kan nok skyldes at Aerox'en er fra Yamaha. TGB har holdt på i mange år, og det er grunnleggeren av Vespa som står bak TGB. Hittil ingen problemer - dette har vært 100 elskbare mil! Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Yup, Aerox har vannkjøling - mye å hente på dette? Du må få testa en Aerox istedetfor den gamle scooteren så hadde vi hatt svaret TBG'en høres superfet ut tho! Noen som har testet både TBG R50X & Yamaha Aerox her? Kan se ut som TBG'en er litt større men med flere hester, og har viftekjøling istedet for veskekjøling, ellers lite jeg kan se. EDIT: Daniel, spørsmål til - er TGB'en rask på startaks'en? En av fordelene med Aerox'en er at den starter svært raskt, kommer deg lett foran biler ut av lyskryss f.eks EDIT2: har undersøkt litt mer, skal lite til for at det ikke blir TBG'en nå.. kraften er vel argument nok Btw.. (virker som noen av de som står i butikkene går i 60 uten endringer mens andre går i 45, er vel kanskje bare på papiret..) Endret 9. mai 2008 av another_visitor Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Vel, det sies at vannkjøling skal holde mer stabil temperatur, men viftekjøling holder i massevis. En ting du må passe på er å ha på sånn anti-frost greie i kjølevannet til Aerox'en, ellers så vil motoren fryse i stykker når det er kaldt. Er det noe som imponerer meg med scooteren min, selv om den er nedplombert, så er det bunndraget/aksen, for ikke å nevne draget i bakkene, syns bare det er fett Attpåtil så er motoren nedplombert. EN ting til, under innkjøringen (første 20-30 milene i mitt tilfelle) så drog den ikke avgårde før motoren hadde 6.000 omdreininger, men nå tar den løst som bare det ved ca. 3.000 omdreininger. Men dette er vel normalt når den er helt ny. Tar en tur over og ser om jeg får prøvd Aerox'n nå. Kommer tilbake med feedback om noen timer En ting til; TGB'en har et såkalt "Hot air charged" system, om jeg ikke tar helt feil så tar den varme fra eksosen til å hjelpe å varme motoren enda mer når den er kald. Endret 9. mai 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Da har jeg kjørt Aerox 19 mil nå, vi tok en langtur sammen Førsteinntrykket var så som så, jeg er relativt lang (186cm) og syns at det var litt ubehagelig til å begynne med, men gikk greit nok senere (har smerter nå da ) Det første som slo meg var at når jeg skulle krypkjøre og svinge, så traff rattet knærne mine, holdt på å ramle et par ganger pga. det.. Jeg kjørte Aerox'en (den er uplombert) og han kjørte TGB'en min. Syns ikke den henger like godt med i svinger som TGB'en, fikk følelsen av at man skulle tryne hvis man svinget for brått med den. Når det kommer til hastighet, så var den som sagt uplombert, og den gikk bittelitt raskere enn det TGB'en gjorde plombert, men så snart det kom bare litt bakke så kjørte tgb'en forbi. Prøvde oss også på noen sykt bratte oppoverbakker i det lokale byggefeltet, og der må jeg si at TGB'en kjørte ring rundt Aerox'n. Men en ting med Aerox'n var at den bruker LITTT mindre bensin enn tgb'n, men dette skyldes vel at plomberingen er tatt slik at man slipper å kjøre med høyt turtall. Gjennomførte også en test ned en LANG nedoverbakke ved å la scooteren gå i frigir, slik at man rullet seg opp i fart, kom meg til 85 km/t med Aerox'en før luftmotstanden gjorde sitt, og jeg må si at dette var en meget ubehagelig opplevelse, rattet ristet helt sykt og jeg var nære på å miste kontrollen, Aerox'n er rett og slett ikke lagd for noen hastighet over 65-70 vil jeg si. Har også kjørt TGB'n i ca. 80 ned den bakken, rattet ristet endel med den også - men ikke så mye som Aerox'n Men Aerox'n overrasker litt da, tatt motorstyrken i betraktning så drar den godt, men dessverre så må den gi tapt for storebror som er dobbelt så kraftig (sier seg selv). Er man på flata så er bunndraget utmerket Etter kjøreturen så spurte jeg kompisen hva han syns om TGB'en, og han sa at han nå hadde mer lyst på TGB'en enn på Aerox'n. Syns byggekvaliteten på Aerox'n var god. Setet var mykt, og man fikk inntrykk av kvalitet når man satte seg på den. Personlig liker jeg Yamaha MEGET godt, men må dessverre gå for TGB denne gangen. Endret 9. mai 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Hehe, fantastisk bra.. takker for superbra test Daniel! Finnes ikke tvil lenger, det blir en TGB på meg og jeg skylder deg og kompisen din en tank hver + et par smertestillende! Skal sjekke litt til uka om det er noen i Oslo området som har de inne, dette blir nuts bra! Lenke til kommentar
HondaOlav Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Kjøp kvalitet, Yamaha, Honda, Suzuki, Aprilia osv. Styr unna TGB, Jincheng osv.. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 En liten bemerkning: Selv om den scooteren går i 60 "originalt", så er den like ulovlig å kjøre med en som har trim på Det er ditt ansvar at den ikke går fortere enn 45, og du kan få bot selv om du ikke har forandra en ting på den siden den forlot forhandleren Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Kjøp kvalitet, Yamaha, Honda, Suzuki, Aprilia osv. Styr unna TGB, Jincheng osv.. TGB ER kvalitet. Aerox'n var også god kvalitet, men den virker litt mindre, og ble helt ustyrlig (ble nesten redd) når jeg kom opp mot 80 km/t. Litt vibrasjoner og sånt ble det selvfølgelig også med TGB'en, men ikke fullt så galt. Som sagt, han som står bak TGB står også bak Vespa. TGB har holdt på siden 1978 om jeg ikke tar helt feil.. Men det med at Aerox'n vibrerte sykt mer i fart var vel pga. at den var noe mindre. En liten bemerkning: Selv om den scooteren går i 60 "originalt", så er den like ulovlig å kjøre med en som har trim på Det er ditt ansvar at den ikke går fortere enn 45, og du kan få bot selv om du ikke har forandra en ting på den siden den forlot forhandleren Tror den går ca. 55 km/t. Men hva kan jeg gjøre med den for at den skal gå i 45 da? Frister å bare ta plomberingen siden det allerede er ulovlig.. Endret 10. mai 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Hehe, fantastisk bra.. takker for superbra test Daniel! Finnes ikke tvil lenger, det blir en TGB på meg og jeg skylder deg og kompisen din en tank hver + et par smertestillende! Skal sjekke litt til uka om det er noen i Oslo området som har de inne, dette blir nuts bra! Ikke no' problem Ble forkjølt av all kjøringa igår nå, kjørte ut på kvelden, da ble det litt kaldt Men uansett, bare se litt rundt om du finner en som forhandler TGB =) Du vil garantert ikke angre! Her er forøvrig testbakken: http://youtube.com/watch?v=uGsk5DlO1Tw Det jeg gjorde var å stoppe opp etter svingen, og la Aerox'n rulle uten at jeg gav noe gass, da står den i frigir og ruller for harde livet. Samme er det vel med alle scootere. Trenger vel egentlig ikke nevne det, men på veien opp så jeg nesten ikke baklysene til TGB'en, men så skal det nevnes at jeg veier vel 30 kg mer enn han, og at Aerox har mindre motor, og at variatorsperra er tatt, da drar de vel litt dårligere men har bedre toppfart. På vei nedover fra andre siden så kjørte vi med scooterne i gir, da strekte jeg selvsagt TGB'en (kunne høre turtallssperra gjøre jobben sin der ) Glemte å legge til en ting; På humpete grusveier gjør begge scooterne det bra, merker ikke noe forskjell mellom dem. Endret 10. mai 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 kjapt spørsmål, hørt noe om det har vært problemer med det elektriske i motoren i fjorårets modell? Var en her som mente at han kun ville ta inn årets modell iom at de hadde hatt en del problemer med fjorårets.. som skal være fikset i motoren på årets modell. Virker litt snodig, trodde i utgangspunktet årets var lik fjorårets bortsett fra utseende..? PS - håper du har blitt frisk igjen Daniel :!: Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Jeg har ikke hørt noe om det Har heller ikke opplevd NOEN problemer med scooter'n min. Har kjørt 200 mil med den nå og det er like godt å sette seg på den og kjøre hver morgen. Fant ut at det er ca. 5 km/t avvik på speedometeret da, det er det eneste jeg har å utsette på den Har du fått prøvesitte/kjørt? Og ja - jeg har blitt frisk igjen! :!: Endret 19. mai 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 godt å høre, begge deler! :!: Mulig det var et salgsargument da de kun hadde årets modell inne.. Har ikke fått prøvekjørt den enda, har et par i området av Oslo som har den inne så skal prøve å få tatt meg en tur innom. Leter etter hjelm også, var og titta på et par som satt bra i dag men 4000 spenn var heftige greier :o Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) *dobbeltpost* Endret 19. mai 2008 av another_visitor Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 4000,- for en hjelm er ganske mye ja Den var vel i karbonfiber da tenker jeg ^^ Ja for all del, prøvekjør/sitt før du kjøper, men husk at i løpet av de første 20 milene så drar ikke scooteren av sted før motoren har 6500 omdreininger, syns dette var ganske uvant helt i begynnelsen, men etter innkjøringen, så drar den godt med en gang man gir gass. Ganske behagelig nå! Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Har du fått prøvekjørt? Ser at denne "Hot air charged" greia bare er en slags plombering som kjører varm luft fra eksosen inn til luftfilteret. Tok den av og scooteren drar betraktelig bedre enn det den gjorde før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå