Kwante Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Hei, helt siden jeg bygget pcen min har jeg hatt en internett tilkobling som det står "This connection allows you to connect to the internet through a shared connection on another computer.". Jeg kan ikke bytte på noen intstillinger (som f.eks tcp/ip for å sette statisk/dynamisk ip). Når jeg disabler denne koblingen skrur jeg av hele routeren, og alle i huset mister internett. Jeg bruker ledning som går direkte inn i routeren (D-Ling DGL-4400). Jeg har ingen andre koblinger i internet connections mappen min, og har ikke peiling på hva jeg skal gjøre for å få en "normal" kobling. Jeg har forresten reinstallert driveren(e(har 2 ethernet koblinger i mitt nVidia XFX 680i SLI motherboard). Dette hjalp ikke. På forhånd, takk. Kwante Endret 5. mai 2008 av Kwante Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Det er routeren mellom deg og internett som du ser som "Internet Gateway". La den være ifred. Den er kun synlig når uPnP er aktivert i routeren og Vista. Hvis du ønsker å deaktivere uPNP må du belage deg på å åpne porter manuelt i routeren via dens webgrensesnitt. EDIT: Har du forresten tilgang til internett med PC din ? Er det slik at ingen av nettverkskortene dine kommer opp i oversikten, isåfall er det sannsynligvis noen chipsetdrivere som mangler. Har du sjekket om du kan finne dem igjen under device manager ? Vanligvis ser man dette når uPNP er på i routerer, og man windows firewall har åpnet for uPNP Framework (obs webgrensesnittet varierer fra router til ruter): Når uPNP er avslått i routeren ser man dette: Hvis du ikke har internetttilgang, tror jeg problemet ditt ikke forårsakes av om GW vises eller ikke, men at du mangler en essensiell driver for systemet ditt, f.eks driver for SM-bus eller noe i den duren. Sjekk Device Manager og se etter røde/gule elementer... Edit: Skrivefiel Endret 6. mai 2008 av lurerpaa Lenke til kommentar
Kwante Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Hei, takk for svar. Nei, alle drivere er installert riktig i følge device manager, jeg har internett, kan dele filer med andre på nettverket, og til og med spille med andre på lanet i spill som krever det (som f.eks command and conquer 3). Det er egentlig ikke noe spesielt problem at uPnP er aktivert, ettersom venner også har samme kobling som meg (den internet gatewayen). Hovedproblemet nå er å få tilbake lan ikonet (det bør merkes at jeg ikke heller har 1394 koblingen..) Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 ok, har bare prøvd vista et par uker før jeg gikk tilbake til XP, er det vanlig at Vista skjuler informasjon om de aktive nettverkskortene ? Hva skjer om du f.eks tar ut "cat kabelen" og mister forbindelsen ? Har du fjernet vista komponenter med vlite ? Lenke til kommentar
Kwante Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg dual booter, men bruker så godt som aldri vista, dette problemet er på XP. Tar jeg ut internett ledningen til PCen får jeg ingen beskjed om at ledningen er tatt ut. Det eneste som skjer er at internett gateway koblingen blir borte. Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Aha, du hadde så glorete runde vinduer at jeg trodde et øyeblikk et du kjørte vista. Problemet ditt er med 99,9 % sannsynlighet at du har disablet en service. Hvis jeg disabler min service forsvinner også mine forbindelser. Se bilde: Lenke til kommentar
Kwante Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Hmm, den sto på manual, byttet til automatic, ingen forskjell. Har også prøvd å restarte servicen. PS: Når jeg disablet den, ble internet connection koblingen borte, og den kom på igjen når jeg skrudde den på igjen. Så det virker som om det er den eneste koblingen jeg faktisk har... Det bør merkes også at jeg ikke kan kjøre network setup wizarden. Jeg får en error melding som sier at den ikke finner netverks hardwaret mitt! Endret 6. mai 2008 av Kwante Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Det var leit. Servicen "Network Connections"" har et avhengighetforhold til "Windows firewall og Internet/ICS". Du må sannsynligvis reboote før endringen blir synlig. Da har jeg i alle fall ikke mer å bidra mer til løsning av ditt problem, beklager. EDIT: Har du forresten fjernet windowskomponenter med nlite ? Endret 6. mai 2008 av lurerpaa Lenke til kommentar
Kwante Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Nei, har aldri brukt nlite. Skal prøve å restarte, og håper på det beste. Hvis det fungerer skal jeg si ifra, hvis ikke, takk for hjelpen uansett! Lenke til kommentar
Kwante Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Da har jeg restartet og problemet er der fortsatt. Hvis andre vet om noen fix, please tell. :/ Endret 6. mai 2008 av Kwante Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Et siste forsøk. Det kan tenkes at en av servicene dine har en skadd fil eller noe. Hvis du restarter "Network Connections Service", og deretter sjekker Event loggen for System, kommer det opp noen feilmeldinger i loggen din ? Lenke til kommentar
Kwante Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Nei, det skjer faktisk ingen ting der. Men jeg la merke til at i loggen var det en del forskjellige errorer og warnings i listen, selv om de er noen dager/uker/måneder gamle flere av dem. Endret 6. mai 2008 av Kwante Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Hvis ikke eventloggen avspeiler at du har restartet denne services må det være noe alvorlig galt med installasjonen din. Hvor gammel er den nyeste system event'en din da ? Det kan ta noe tid før eventen dukker opp, du må også trykke refresh om du allerede har startet Event Viewer før du restarter en service. Det er ikke uvanlig med en eller annen feil i eventloggen, f.eks Event Type: Error Event Source: Cdrom Event Category: None Event ID: 7 Date: 27.04.2008 Time: 02:37:46 User: N/A Computer: KING Description: The device, \Device\CdRom0, has a bad block. For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp. Data: 0000: 03 00 68 00 01 00 b8 00 ..h...¸. 0008: 00 00 00 00 07 00 04 c0 .......À slutter her eller andre DCOM, TCPIP, W32Time meldinger som vanligvis er harmløse. Hvis du dobbeltklikker på event'er med warning eller error, får du mer detaljert informasjon. Har du noen feil som angår Network Connections, Windows Firewall/ICS, "The Application Layer Gateway" ? Endret 6. mai 2008 av lurerpaa Lenke til kommentar
Kwante Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Sorry, event loggen kom bare litt sent tydeligvis. Restartet servicen igjen for å være sikker, og fikk ingen errorer. ...jeg har en tendens til å _alltid_ få problemer med pcen hvor alt virker riktik i teorien, men ikke i praksis. Endret 6. mai 2008 av Kwante Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Hehe, jeg er nesten tom for ideer. Jeg antar at du har forsøkt å logge inn som administrator. Det er XP professional du har der, ikke sant ? Kjører du en eller annen form for 3. parts firewall ? Lenke til kommentar
Kwante Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Ja, jeg er alltid på admin, og ja det er prof. Jeg bruker avast som firewall, har alltid brukt det på flere PCer, og aldri fått liknende problemer. Lenke til kommentar
Kwante Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg bare kom på en ting.. når jeg skal reinstallere driverene og får opp den "windows has found new hardware" eller whatever, så får jeg ikke intsallert netverks driverene gjennom den.. jeg må alltid installere med nforce driver pakken jeg kan laste ned.. vet ikke om det hjelper, men det er ihvertfall litt info.. jeg har også snakket med en på et annet forum, som det er litt info til på hvis noen lurer... http://forums.techguy.org/networking/71009...tml#post5837705 Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Greier ikke helt å holde meg unna denne problemstilllingen... Jeg lurer på om du har en eller annen registerfeil fordi "Hardware update wizard (HUW)" ikke lykkes i å finne driverne dine på første forsøk, samt at du sannsynligvis har forsøkt å reinnstallere driverne for nettverkskortene utallige ganger. Har du fortalt XP at den skal slutte å lete etter driver ved mislykket detektsjon av driver (Du bør ikke gjøre dette!)? XP spør om dette før du avslutter HUW. Hva om du installerer XP på nytt, men denne gangen lager du i forkant en CD med de ferdig utpakkede driverne som du trenger. Etter hva jeg forstår har du: System: Nvidia XFX 8800 GTX Nvidia XFX nForce 680i SLI Intel Core 2 Duo E6600 Corsair 2GB 800mhz Twin2X (or something) dvs hovedkort XFX NFORCE 680I SLI INTEL SOCKET 775 DDR2 Product Code : MB-N680-ISH9 Jeg antar: Etter en fresh install av XP pro, så har du tidligere lagt inn følgende drivere: a) Windows XP32 Nforce 680i SLI English WHQL Version :9.64 (Size: 49.80MB) b) Windows XP32/64 Realtek Audio Version :R1.90 (Size: 25.39MB) + c) nyeste versjon av skjermkortdriver, directx 9.0 og microsoft .NET framework 2.0 for å ha en PC som du f.eks kan spille på. Siden det er kun chipset og nettverkskort driverne som volder deg hodebry er det kun chipset-driverne du trenger å installere på denne måten. Lydkortdriverpakken inneholder dessuten noen programmer og hotfix kb888111xpsp2.exe Jeg synes WinRar er fin til å pakke ut innholdet av f.eks "9.64_nforce_winxp_english_whql.exe" Når du pakker ut, ser du at filen inneholder: Dette innholdet brenner du altså på en CD. Du kan også legge nyeste versjon av skjermkortdriver, directx 9.0c på CD slik at du slipper å laste ned disse igjen. Når XP pro etter siste reboot i innstalleringsprosessen spør med sin "Hardware update wizard (HUW)" etter drivere, peker du til banen hvor driveren finnes på CD-en. Se nøye etter om hva slags hardwaredriver den spør etter og gi banen. Du skal altså ikke starte selve installasjonsfilen 9.64_nforce_winxp_english_whql.exe eller setup.exe Se bilder igjen: SMBus driveren er nok den første driveren windows spør etter. Når denne er på plass tror jeg at XP ganskje raskt oppdager at du også har 2 nettverkskort og en firewire port på hovedkortet ditt. Sannsynligvis spør den også etter en IDE driver. Hvis du har pakket ut driverne i forkant og peker på rett bane på CD-en i HUW, så burde du greie å installere driverne via HUW uten feilmeldinger. Deretter innstallerer du lydkortpakken, men da bør du bruke installasjonsfilen fordi denne setup filen (WDM_R190.exe) også legger til programmer og oppgraderer kb888111xpsp2.exe Så installerer du skjermkortdriver og DirectX som du allerede har lagt til CD-en. Besøk windows update og last ned optional software -> "Microsoft .NET framework 2.0" og du er klar for å spille de nyeste spillene. Lykke til (om du gidder...) Jeg håper at det er en SP2 versjon du har, hvis ikke bør du vurdere å lage installasjons CD i nLite hvor du integrerer/slipstreamer SP2 (eller SP 3) pluss chipsetdriverne Endret 7. mai 2008 av lurerpaa Lenke til kommentar
Kwante Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Takk for stort og utfyllende svar! Jeg tror jeg følger ditt råd, og reintsallerer XP. Takk for all hjelp. Skal informere om det funker i løpet av et par dagers tid. Lenke til kommentar
Kwante Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Good news, and crap news.. De gode nyhetene er at etter formatering av XP, og reinstallering, fungerer alt som det skal! De dårlige er at jeg ikke får boota vista (kjører jo egentlig dual booting..), siden boot menuen har blitt borte.. noe som er normalt når man installerer XP etter vista, uten å ha tatt visse forhåndsregler.. noe jeg ikke visste, ergo ikke gjorde.. men har bestemt meg om at det problemet tar jeg en annen gang, og holder meg til xp for nå.. takk igjen for all hjelp angående problemet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå