jeg_lyver_mye Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Hei! Er vi lut fattig hvis det blir verdenskrig? Takk for svar! Lenke til kommentar
avRack Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Noreg som nasjon kjem nok til å få ein del meir oljeinntekter dersom ein verdskrig bryt ut. Grunnen til det er nok at då vil mest sannsynlig oljeprisen stiga ein god del i og med at olja nok kjem til å bli meir ettertrakta. Men samtidig må ein tenkja på at dersom Noreg også deltek aktivit i verdskrigen så vil den jo få større utgifter med tanke på utgifter til forsvaret og sånt, men vil tru inntektene frå oljesalget vil dekka opp for ein del av dette. Ein annan skummel ting å tenkja på er jo at Noreg kan bli eit ettertrakta mål å okkkupera og ta kontroll over i og med at me sit på enorme oljeressursar. Landet som då okkuperer oss vil nok stenga oljetilførselen og oljesalget til andre land, i tillegg til at dei lagar nok til seg sjølv. Så me igjen kan bli attraktivt for andre land å angripa fordi me er okkuperte. Endret 5. mai 2008 av avRack Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Verdenskrig vil være atomkrig og neppe langvarig. Om det blir en slik konflikt er Norge både et strategisk mål på grunn av kysten, og oljen, grøss. Det kan bli mer av en slags imperialisme, der de stormaktene med atom våpen, deler land som ikke har atomvåpen, men ressurser mellom seg. Lenke til kommentar
wawa Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Ein annan skummel ting å tenkja på er jo at Noreg kan bli eit ettertrakta mål å okkkupera og ta kontroll over i og med at me sit på enorme oljeressursar.. Hvilke "enorme" oljeressurser? Lenke til kommentar
avRack Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Nordsjøen og Barentshavet finnes det ein god del olje og gass som enno ikkje har blitt henta opp, i tillegg finnes det nok ein del meir rundt om i havet som me ikkje har oppdaga enno. Kanskje ikkje enorme, men svært store i alle fall i forhold til forbruket i ein verdskrig! Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg forstår ikke! Er ikke oljen våres for det meste i aksjer? Synker ikke aksjer i en verdenskrig? Lenke til kommentar
wawa Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Nordsjøen og Barentshavet finnes det ein god del olje og gass som enno ikkje har blitt henta opp, i tillegg finnes det nok ein del meir rundt om i havet som me ikkje har oppdaga enno. Kanskje ikkje enorme, men svært store i alle fall i forhold til forbruket i ein verdskrig! Norway has proven oil reserves of 10.2 billion barrels. Source Vi er ikke engang *med på listen* over landene med verdens største oljeressurser! Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
wawa Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Nordsjøen og Barentshavet finnes det ein god del olje og gass som enno ikkje har blitt henta opp, i tillegg finnes det nok ein del meir rundt om i havet som me ikkje har oppdaga enno. Kanskje ikkje enorme, men svært store i alle fall i forhold til forbruket i ein verdskrig! Norway has proven oil reserves of 10.2 billion barrels. Source Vi er ikke engang *med på listen* over landene med verdens største oljeressurser! Her er en liste hvor Norge står oppført på 18. plass. Målt per innbygger rykker vi opp til en 10. plass. Attendeplass er virkelig ikke noe å skryte av. Og det er klart at flere land blir med på "listen" jo lengre du utvider den listen... Lenke til kommentar
avRack Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Må ærlig innrømma eg trudde me var høgare opp på lista, men det var me tydeligvis ikkje. Men uansett så vil me nok vera eit populært land å okkupera, både for olja, og for at me har ei såpassa stor kystlinje. Men som enim2 seier så vil det nok bli ein atomkrig og bruk av masseødeleggelse våpen, om det fyrst skulle bryta ut ein verdskrig, noko eg ikkje trur på kjem til å skje med det fyrste.. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Det som utløste 1 verdenskrig var imperialisme og konkurranse om å legge andre land under seg. Det er ikke helt ulikt hvordan USA, Kina og Russland prøver å sikre seg oljeressurser i Tsjetsjenia, Sudan og Irak. Problemene begynner hvis noen tar et land uten at det er akseptabelt. Det kan være et problem for Russland om USA tar Iran, hva som vil kunne utløse problemer er vanskelig å forutsi. Men det er USA som er i den mest desperate posisjonen og om det ville bli en verdenskrig ville alle tape. Men jeg tror de landene som det var kamp om å få ville ha mest å tape. Det er også helt åpenbart at gruveselskap og oljeselskap som driver i slike regioner ville ha mye og tape om råvareprisene ble for høye. Det er ikke sikkert de fikk beholde noenting da. Endret 13. mai 2008 av enim2 Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Attendeplass er virkelig ikke noe å skryte av. Og det er klart at flere land blir med på "listen" jo lengre du utvider den listen...Norges befolkning utgjør under en promille av verdens befolkning. I 2006 var Norge verdens fjerde største oljeeksportør etter Saudi-Arabia, Russland og De forente arabiske emirater. Ved kun å se på tall for gjenværende oljeressurser, som dessuten er høyst usikre, så vil det være mer attraktivt å invadere land som USA og Kina enn Norge. Selv personer med tosifret IQ skjønner at det er en dårlig strategi. For øvrig har jeg ekstremt liten tro på en verdenskrig i dette århundret. Tiden med korstog tilhører historien, og det samme gjelder verdenskriger, tror jeg. Stikkord: FN, EU, NATO, WTO, globalisert økonomi, etc. Kriger for å kontrollere strategiske ressurser har jeg mer tro på. Enkelte vil nok plassere dagens Irak-okkupasjon i en slik kategori, og også Iraks invasjon av Kuwait i 1990. Forutsatt at NATO ikke slår sprekker, så bør Norge føle seg trygge. At det er mer attraktivt å invadere usa og kina enn norge tror jeg ikke noe på. Norge er tvert imot meget attraktivt å invadere. Og det er lett å tenke seg hvem som skulle invadert oss. Du må se tallene i forhold til militærmakt. Norge hadde ikke en greid å bekjempe et land som Danmark. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå