Jim99 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Hei, jeg har en ca 4 år gammel bærbar pc, Elitegroup G551, 1,6 centrino, 512 ram, 60gb hd. Windows xp med sp2. Denne jobber sakte, og har spesiellt problemer med å veksle mellom flere åpne vinduer, henger/stopper da ofte opp for å "tenke" leenge! har norton systemworks + adaware som jeg kjører ofte, så tror ikke det er mye bugs som bremser. Noen tips der ute hva som bør gjøres med tanke på tiltak som kan få mere fart på greiene?? Har plass til 1 rambrikke til, å maskinen kan tåle totalt 1gb ram. Fant denne som vistnok skal passe: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:281490 Men vil 512 ram til gjøre store forskjellen? Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Hvis du går fra 512 til 1024 vil det nok utgjøre en ganske stor forskjell ja. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) har norton systemworks Norton har rykte på seg for å være resurs krevende. Har selv for vane å bytte det ut med en gang jeg kommer over en PC med Norton instalert. Men hvor ille norton egentlig er, er jeg usikker på Å øke fra 512 til 1024mb ram, kan nok gjøre mye med ytelsen. Spesielt dersom du kjører mange eller tunge programmer. Endret 5. mai 2008 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Noe småtteri man kan gjøre kjapt og enkelt for å se om det kan hjelpe.. Raskere pc med 10 enkel skritt Pluss at du burdte fjerne unødvendige oppstartningsprogram som gjør at pc bruker lang tid på å starte opp: kjør og skriv inn msconfig, trykk på fanene der det står oppstart og se hva du kan fjerne fra oppstarten... Fjern alt du kan av det du ikke trenger på PC-en.. Og last ned Threatfire gratis om du ikke er helt fornøyd med virusprogrammet ditt, det er min personlige favoritt.. Lenke til kommentar
Jim99 Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Hei dere, takk for svar! jeg har sett på en del SODIMM 512mb ram brikker som skal passe, og legger merke til at det er oppført forskjellige MHz på dem, 266, 333, 400 .. er det viktig å velge riktig MHz på ram brikken? Mulig jeg husker feil, men mener å ha sett at det var oppført 556mhz(?) el noe på ram-info som står i maskinen, husker ikke sikkert, greier ikke å finne frem til der jeg har sett det (det var ikke systeminfo) Tenker at det kanskje er viktig at den nye brikken har samme mhz som den som allerede sitter i? Hvis jeg setter i helt nye rambrikker er vel kanskje dette ikke så viktig eller hva? jim99 Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg vil komme med et annet tips til deg som ingen har nevnt her. Og det er å åpne opp PC-en, holde igjen det som er av vifte og blåse reint alt med en kompressor For i løpet av noen år rekker det å samle seg opp mye støv og dritt i vifter og kjølere. Og oppgradering til 1GB hjelper en del også! og ang norton saken.. En venn av meg kjøpte seg ny pc for noen år siden.. en ganske billig en. Celeron et eller anna, med 256MB ram og XP home (SP2) Denne var treg ifra første oppstart, så når Norton prøve versjonen gikk ut på dato så la jeg inn NOD32 for han og sletta norton. Da ble PC-en hans omtrent dobbelt så rask som den var med Norton. Jeg mener å huske at det var Norton Internet Security. Mine tips er ihvertfall: Er PC-en veeeldig treg, legg inn windows på nytt og legg inn noe annet enn norton (NOD32 funker helt fint) FØR du kobler deg til nett. Last ned alt av updates fra windows update/microsoft update. Om den bare er litt treg: Scan den for spyware, og fjern det du måtte finne. bytte antivirus program om det er et som krever mye. oppdatere windows. sjekke at drivere som trengs er lagt inn (tenker da mye på chipset og skjermkort). Kjøre test av ram/harddisk, harddisker som synger på siste versj kan jo være noe trege når dem sliter med å lese. Lenke til kommentar
Yuri_Kenobi Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Enkelt: formatter den og installer Ubuntu ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå