Whackedorange Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Vi får se om dette snur seg hvis PS3 tar igjen 360 i salgstall Får vi det.. Er litt rart att ikke Valve lagde spill for ps2 da den hadde skikkelige tall og vise for salgsmessig. PS legger en link til hva Valve har laget og for hvilke to formater: http://www.tothegame.com/devinfo.asp?id=155 Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Hehehe, 5 innlegg, hvorav 1 nøytral og en halv oppegående kommentar. Where to begin ... Før nokon går heilt i taket her, ja det var ironisk meint, ikkje heng dykk opp i alt sånt. Eg hadde helst sett at alle spel kom på alle konsollar, inkludert PC, i gjennomførte versjonar utan porteringsfeil og sånt, men sånn vil det aldri bli. Nettopp! (Her er den halvt oppegående forøvrig ) Hadde alle fulgt og forbedret en åpen standard (OpenGL/AI), og samtidig jobbet med å forbedre denne istedet for å finne opp sitt eget hjul (DirectX), så hadde i alle fall ikke den teknologiske plattformen vært et hinder for å støtte ulike systemer. Da kunne Sony/MS konkurrert på HW og utviklerverktøy, og situasjonen ville vært en ganske annen for de selskapene som lager spill. Å ha felles spilleregler som er kjent for alle parter, er den største forutsetningen for å skape innovasjon og konkurranse. Og det forbanna "du er fanboy" svadaet kan du pent og pyntelig legge i nattbordskuffa for det er bevis nok på hvor "seriøs" man er i en diskusjon. Du er en fanboy ja, Bear^. Du er et dobbel-troll av dimensjoner, faktisk det største på diskusjon.no At Microsoft misbruker sin markedsposisjon, ja, men det har ingen ting med tråden her å gjøre. Er Valve som har tatt valget, det er Valve som sier de kun vil støtte X360 og PC og Valve har gjort det klart at EA kan porte til PS3 om de vil uten noe problem. Nå er ikke jeg den lureste på forumet men, du som er så smart, hvor kommer Microsoft inn i bildet? Det argumenteres for at et firma på 150 personer kun rekker over så mye. Med felles hjul ville de rukket enda mer, og nådd ut til alle spillinteresserte og fått enda større markedsandeler og tjent enda mer penger og gjort investorene enda mer glad! Selvfølgelig kunne Valve fortsatt bare støttet PC/XBox360 hvis de ønsket det (Gabe er jo som du sier tidligere MS-ansatt, og det veier jo mye mer enn at investorene til Valve skal tjene sine penger, tross alt ...), men det er altså ikke poenget. så du mener microsoft burde latt vær å lage konsoll? Eventuellt lage en konsoll uten directX støtte for å gjøre det vanskeligere å utvikle spill til den? Har jeg sagt at MS burde latt være å lage konsoller? XBox360 er en bra spillmaskin, og jeg eide en selv tidligere. Jeg påpeker kun at DirectX fungerer som et brekkmiddel for å oppnå markedsandeler. At du ikke klarer å forholde deg til substansen i min argumentasjon, og istedet velger å ta påstander utav løse luften, får være ditt problem. Hva er forskjellen på att f.eks Naughty Dog og Insomiac utvikler kun til Playstation og att Valve og noen andre utviklere velger å utvikle kun til PC/360. Jeg ser det faktisk som en fordel att noen utviklere velger å konsentrere seg om ETT system. Forskjellen er at Naughty Dog og Insomniac eies helt eller delvis (?) av Sony. Valve eies vel ikke av Microsoft (enda)? Forøvrig er det ikke gjensidig utelukkelse at utviklere med felles hjul får velge den plattformen de liker å jobbe på? Det er det derimot når selskap X med enorm pengepung og markedsandel gir bort sitt eget hjul som kun passer på firma X sin bil. Du veit, MS er den store stygge ulven uansett ka det dreier seg om. Du får fjase det bort som du selv ønsker. Min påstand er at DirectX har fungert som en brekkstang for XBox360 overfor utviklerne, og at vi derfor får tilstander der utviklere kun prioriterer DirectX-utvikling. Ta Nocturne fra Insomniac f.eks. Jeg tviler på at Insomniac/Sony gjør dette for å være så jævlig snille, men snarere å lette jobben for å dra utviklere over til plattformen. MS har en hel hær av utviklere som er vant til DirectX fra Windows, og det brukes det for alt det er verdt. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Sånn går det når MS misbruker monopolet sitt med Windows og DirectX på PC-plattformen til å pushe en konsoll-plattform som også støtter DirectX. Det er grunnen til at de mange utviklere velger å utgi titler til PC og X360 først, og så kommer PS3-versjonen diltende etter om X antall måneder. Argumentet om at det er så "vanskelig" å utvikle for PS3 er i beste fall halve sannheten. Nå støtter vel ps3 direct x:O? Alas, no. PS3 bruker vel en modifisert utgave av OpenGL, om jeg ikke tar helt feil? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Min påstand er at DirectX har fungert som en brekkstang for XBox360 overfor utviklerne, og at vi derfor får tilstander der utviklere kun prioriterer DirectX-utvikling. Ahh. Så at mange utviklere synes DirectX er en utmerket plattform å jobbe under er selvfølgelig helt uten betydning. Selvfølgelig burde de gjøre ting mer tungvint og bruke mer tid på utvikling av spill slik at det ble 'rettferdig' for alle... MS leverer utmerkede utviklingsverktøy og support til utviklere. Det er hovedgrunnen til at så mange foretrekker å lage ting under DirectX. Det er jo absolutt ingen hindring i veien for å bruke andre løsninger for de som ønsker det. Endret 5. mai 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Du er en fanboy ja, Bear^. Du er et dobbel-troll av dimensjoner, faktisk det største på diskusjon.no Hvordan du får det til (og hvorfor du linker til den tråden) skjønner jeg ikke men det ser ut som så snart det går enkelte imot er det rett opp med "Du er fanboy" forsvaret. I MMO er det "noob" som vistnok skal være det mest støtende som finnes, her er det fanboy. Men du har rett, jeg er en fanboy, kanskje den største på forumet. Jeg er en fanboy av spill. Men jeg spør deg igjen da, ettersom du unngår å svare, hvordan klarer du å få en slik sak om at Valve vil bare støtte X360 og PC til å falle over på at MS er noen forbanna svin? Er det ikke Valve du burde være sint på? Samt hvorfor skal Valve og støtte PS3, er det ikke opp til et vært selskap å støtte de enheter de vil støtte? Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Tydeligvis ingen som klarer å lese hva du faktisk skriver, Linuxguru Bear^: Han har da på ingen måte skrevet at MS er noen svin, eller at han er sint på Valve. Her lar du nok dine følelser se ting som ikke er. Ellers er jeg enig med posten din Linuxguru, på samtlige punkter. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Post 2 Sånn går det når MS misbruker markedsposisjonen sin sier han. Hvor og hvordan dette innflyter på Valve's avgjørelse til å kun støtte X360 og PC klarer ikke jeg helt å se. Hvis du MS er et eller annet akronym for Valve. MS misbruker forøvrig ingen verdens ting i dette sammenhenget for Valve har ingen ting med MS å gjøre. Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Problemet er nok heller at Valve overlater PS3-portingen til EA games, og vi vet hva slags syndere de er når det gjelder porting...*shit, en uke til deadline, hepp hepp!* I think the PS3 is a waste of everybody’s time. Investing in the Cell, investing in the SPE gives you no long-term benefits. There’s nothing there that you’re going to apply to anything else. You’re not going to gain anything except a hatred of the architecture they’ve created. Men kan det der kalles seriøst? Waste of everyody's time...not going to gain anthing but a hatred of the architecture...Ikke spesiellt seriøst spør du meg, Gabe er nok litt xbot...Dessuten, IBM har allerede implementert CELL inn i en av serverene sine, dedikert til tung prossesering, PHAIL@GABE! Men angående Insomniac og Naughty Dog, de er uavhengige, men utvikler til PS3 for det. Nucturnal er et initiativ for å dele kunnskap om PS3 og CELL. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Er heilt enig i at slike uttalelser er heilt bak mål og lite proffesjonelle. Kort sagt gir de ikkje arkitekturen til PS3 noen som helst sjangse, kan ihvertfall tolkes sånn. Lenke til kommentar
Bruker-104685 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg synes synd på Bear, blir plaget av værste ordet på forumet Det ordet burde dere unger slutte å bruke please! Valve synes jeg sucks uansett da dem er helt frelst av pc/360 og hater spesielt PS3! Att dem ikke klarer å bruke PS3 til å lage spill tyder på hvor dårlige dem er. Infinty Ward og Rockstar med fler klarer og bruke PS3en skikkeligt. Lenke til kommentar
Fenixen Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Eneste grunnen til at dette vekker oppsikt er at valve er såpass populære som dem er, og i tillegg sier hva dem mener.. noen sværger jo til ps3 men det blir ikke på langt nær like mye diskusjon rundt det.. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Er et det mulig? (Jeg hadde skrevet et innlegg på en par avsnitt da jeg miset musen i gulvet og alle vinduene lukket seg... f... og, men nok om det..) Jeg tar en kortere versjon: Er det mulig? Fy Microsoft! Dere har laget en konsoll som er bygget på deres egen teknologi og software! Det skulle dere ikke gjort! Det gjør det vanskelig for spillutviklerne å lage Playstation 3 spill!! MS burde heller laget noe annet enn det de kan, kanskje en maskin litt mere lik PS3 slik at det ble lettere å lage PS3 spill på den.. Eller - det var vel det som var sammenhengen her? Nei, tror je falt av. Mer seriøst: Jeg ser ikke helt problemet her. Enkelte PS3 spill har påvirket meg til å kjøpe den maskinen fordi de ikke finnes til Xbox 360. Og enkelte Xbox 360 spill påvirket meg til å kjøpe den også fordi de ikke finnes til PS3. Greit - ikke alle kan eller vil ta seg råd til begge. Men skal man knurre over at maskinene er såpass forsjellige at enkelte studioer ikke vil lage til begge, men heller vil være god på en av de?? Wow - da kunne vi alle heller bare spille EA titler spydd ut i nye årsutgaver hvert år. Vi trenger ting som er forskjellige vettu. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Det hjelper jo ikke akkurat Valve å si hva dem mener, når sjefen i selskapet er Gabe Newel... Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Men angående Insomniac og Naughty Dog, de er uavhengige, men utvikler til PS3 for det. Nucturnal er et initiativ for å dele kunnskap om PS3 og CELL. Insomniac er uavhengig, men Naughty Dog er eid av Sony, så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Greit nok at du som tidligere fanatisk Wii-fanboy nå har sett lyset og blitt frelst med innkjøp av din XBox360, men litt edruelighet må man nesten forvente av en som deg også. Utrolig unødvendig sagt av deg. Microsoft kontrollerer 90% av desktop-markedet for PC og 99.99% av spillmarkedet for PC. Når MS da bestemmer seg for å lage en konsoll som bygger på _nøyaktig_ samme teknologi og samtidig tilbyr utviklerverktøy som nesten transparent tillater overføring fra den ene plattformen til den andre - utnytter man da sin markedsmakt? Hva skal de gjøre da? Skal de sabotere sitt eget produkt? Selvfølgelig gjør de det lett å overføre fra ett av sine egne produkter over til ett annet, det er ren og skjer logikk. Enhver person, bedrift eller ku ville vært dum om han gjorde noe annet. Såvidt meg bekjent har MS dratt dette enda lenger med "Games fro Windows", der man innfører Live! på PC-plattformen også.Oh Noehs!La oss dra inn Live tjenesten i en diskusjon om at Valve ikke vil utvikle for PS3. Du som er så rask med pekefingeren ang fanboys burde kanskje ta en liten titt i speilet, da du drar inn ting ved "fienden" som ikke har noe med diskusjonen og gjøre. Det er også noe jeg ser på som fanboiete. Det kan jo selvfølgelig hende at jeg tar skrekkelig feil, men du oppfører deg merkelig... Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) At Valve fokuserer på X360 og PC er vel ikke verre enn at Konami og Square-Enix fokuserer på PS3 framfor X360. Jeg ser virkelig ikke problemet i det. Hvis dere leser en del av kommentarene fra Valve de siste årene ser dere fort at de ikke er spesielt MS vennlige heller. De støtter jo ikke "Games for Windows" eller "Games for Windows Live". DirectX har kanskje blitt populært blant spillutviklerne fordi det rett og slett er bra. Til og med OpenGL kongen Carmack har jo innrømmet at DirectX har blitt bra. Hva er så problemet med at spillutviklere bruker det? Endret 6. mai 2008 av Norse360 Lenke til kommentar
arokh Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Har jeg sagt at MS burde latt være å lage konsoller? XBox360 er en bra spillmaskin, og jeg eide en selv tidligere. Jeg påpeker kun at DirectX fungerer som et brekkmiddel for å oppnå markedsandeler. At du ikke klarer å forholde deg til substansen i min argumentasjon, og istedet velger å ta påstander utav løse luften, får være ditt problem. "Substansen" i din argumentasjon er bare anti-ms vås kombinert med snåle ord som brekkmiddel og brekkstang, tror ordet du leter etter er brekkjern. Skjønner ikke hvor du vil med noe av det du skriver, eller hvordan det passer inn i denne tråden. DirectX er den største plattformen for spillutvikling, og det kan ikke sammenlignes med OpenGL som er et API kun for grafikk. Nå er det rimelig lenge siden MS begynte å lage DirectX, og det er ment å være en plattform for alle aspekt av spillutvikling, ikke bare grafikk som OpenGL er. Du må heller sammenligne med SDL. Men nå er jo ikke det at DirectX som plattform er dårlig det som irriterer deg, for du vil jo at man skal enes om en standard, bare ikke DirectX. Mest sannsynlig fordi det ikke kjører på Linux tipper jeg. Ser du er veldig rask til å prøve å avslutte diskusjonen ved å kalle andre fanboys, etter min erfaring er det gjerne de som gjør sånt som faktisk er fanboys. Nå viser jo både nicket, signaturen og postene dine ganske tydelig hva du er en fanboy av. On topic: Valve må få skrive sitt eget spill til den plattformen de selv ønsker, dette er ingen sak i det hele tatt. De inviterer til og med andre til å porte det. Endret 6. mai 2008 av arokh Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Problemet som endel peker på med DirectX, er ikke at MS bruker dette i både windows og på Xbox, men at det er en lukket standard som BARE brukes i windows og på Xbox. Dermed kan en si at MS drar nytte av sin posisjon i OS-markedet for å enklere få spill også til sin konsoll. Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Utviklerne står vel fritt til å bruke OpenGL istedet for DirectX. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Problemet som endel peker på med DirectX, er ikke at MS bruker dette i både windows og på Xbox, men at det er en lukket standard som BARE brukes i windows og på Xbox. Dermed kan en si at MS drar nytte av sin posisjon i OS-markedet for å enklere få spill også til sin konsoll. Word, endelig en som så substansen i det Linuxguru også skrev. Argumentasjonen på at det er økonomiske årsaker er bull, for Valve kunne lett tjent inn dette ved å lage ps3 versionen selv ,da man ser salgstall for spillene som kommer defra. At de velger å ta side er for meg helt greit, men jeg tror Valve tilslutt ser at skal de være med på festen hele veien fremover er det kanskje lurt å ikke være så bastante på hvem og hva de skal gjøre fremover. Uansett, Valve er jo kjent for å gjøre ting på "sin måte", og velger de å satse på en "døende" pc plattform og en chip villig 360 har de vel regnet med dette i budsjettene sine også. Og til alle mann, slutt å bruk Fanboy ordet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå