Gå til innhold

Kjøp av NY PC - selvkonfigurert fra Komplett eller ferdig-PC fra Elprice?

Anbefalte innlegg

Valget står mellom;

http://i4.photobucket.com/albums/y117/calath/PC-1.jpg

eller,

http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....72&cid=5547

PCen skal brukes til spilling, og jeg har ikke peiling på datamaskiner. Jeg vil ha ei rask datamaskiner som starter opp programmer fort, og klarer å drive på med mer enn en ting samtidig. (F.eks ikke noe problemer ved hyppig alt-tabbing hvis man driver og spiller for eksempel World of Warcraft eller CS:S) I tillegg hadde det vært fint å ha en PC som holder i mer enn to år. Er noen av de to gode nok til å innfri de her kravene, og hvilke av de to bør jeg velge? Ta forebehold om pris, at Elprice' er omtrent 700~ kroner billigere. Jo billigere, jo bedre.

(PS: Kunne noen tatt seg tid til å fort forklare meg hvilken av de to prosessorene som er best? Da mener jeg ikke bare "Den er best", men hvorfor en av de to er bedre enn den andre. Slik det ser ut for meg er Quad 2.90'en bedre enn Kompletts, men etter hva jeg har forstått kan førsteinntrykket bedra.)

Takk for hjelp!

Endret av Calath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på de to prosessorene er:

E8400 har 2 kjerner på 3.0GHz

Q6600 har 4 kjerner på 2.4GHz

Per idag er vel de fleste av den meningen at for spilling så får du ikke utnyttet mer enn 2 kjerner så bra, så derfor er det fordel med høyest mulig frekvens, dvs. E8400 til spilling.

Komplett har også 9800GTX som er et nyere og raskere grafikkort.

Hvordan det er med støynivået på disse maskinene skal ikke jeg uttale meg om :-)

Lenke til kommentar

Overklokkar du? I så fall ville eg ikkje valgt ei "ferdigmaskin". Dei er ofte vanskelige (nesten umulige) å overklokke, og det er mykje vanskeligare å f. eks. bytte ut delar. Så personlig synest eg det er best med ei "sjølvbygd" maskin, og det trur eg det er mange andre som støttar meg på... (ikkje nødvendigvis sjølvbygd, men at du bestemmer kva for slags delar som skal vere med, derfor hermetegn).

Dei to prosessorane er dei to mest populære prosessorane på lista, så ingen av dei er eit dårlig valg. Men eg for min del synest E8400 er best. Vurderar å kjøpe den sjølv også :)

Lenke til kommentar

Takk for svar av begge to.

Når jeg valgte prosessor hos Komplett, merket jeg en ting som jeg fant relativt forunderlig:

Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte [info]

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte [info] +39.20

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte [info] +44.20

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan [info] +189.20

Hvor stor er forskjellen på f.eks E6550 2.33GHz mot den under, E6750 2.67GHz? Det er en smålig 40 kroners prisforskjell, så forskjellen kan umulig være så altfor stor? (Den utheva er forresten prosessoren jeg valgte, den i kursiv er den PCen originalt kom med.

Ingen av dere har dog svart på hvilken PC som helst ville vært å foretrekke hvis jeg skal spille 24/7 på den.

Overklokking har jeg absolutt null peiling på, så man kan vel strengt tatt ikke si at jeg "driver med det". Jeg har en del bekjente som har kjennskap til overklokking og datamaskiner generelt, dog, så om noe kan klokkes så kan man vel få det til.

Endret av Calath
Lenke til kommentar
Takk for svar av begge to.

Når jeg valgte prosessor hos Komplett, merket jeg en ting som jeg fant relativt forunderlig:

Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte [info]

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte [info] +39.20

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte [info] +44.20

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan [info] +189.20

Hvor stor er forskjellen på f.eks E6550 2.33GHz mot den under, E6750 2.67GHz? Det er en smålig 40 kroners prisforskjell, så forskjellen kan umulig være så altfor stor? (Den utheva er forresten prosessoren jeg valgte, den i kursiv er den PCen originalt kom med.

Ingen av dere har dog svart på hvilken PC som helst ville vært å foretrekke hvis jeg skal spille 24/7 på den.

Overklokking har jeg absolutt null peiling på, så man kan vel strengt tatt ikke si at jeg "driver med det". Jeg har en del bekjente som har kjennskap til overklokking og datamaskiner generelt, dog, så om noe kan klokkes så kan man vel få det til.

Hvis du kjenner noen som kan hjelpe deg med å klokke litt, så er E8400 garantert det beste valget, for den kan enkelt klokkes til 4,0ghz og da er ytelsen helt fenomenal.

Hvis du derimot ikke skal klokke, og vil spare noen kroner, så taper du ikke mye ytelse om du velger en E6550 eller E6750 istedet, men det får bli opp til deg.

Broren min har forresten samme skjermkort og kabinett som den komplett pcen, og må si at både skjermkortet og kabinettet er suverent

Kabinettet er dønn stille hvis du setter alle viftene på low (kan styres med kontrollere) og skjermkortet yter helt ekstremt bra til prisen.

Lenke til kommentar

Høres i bunn og grunn flott ut. Så skjermkortet er top notch, prosessoren er god, RAMen duger til det meste, bra kabinett med lite viftestøy.. generelt sett en relativt god PC? Høres ut som om jeg har truffet blink med denne her. Nå er det bare å få lønn..

Edit: Er det forøvrig noen som har noen innvendinger? Noen deler jeg bør bytte ut? (http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10238 er PCen jeg har valgt å konfigurere litt selv på.)

Edit 2: Med "kontrollere", sier du. Mener du da bokstavligtalt viftekontrollere? Hvor får man eventuelt kjøpt slikt, eller kan man også gjøre det med programmer man eventuelt kan laste ned?

Endret av Calath
Lenke til kommentar
Høres i bunn og grunn flott ut. Så skjermkortet er top notch, prosessoren er god, RAMen duger til det meste, bra kabinett med lite viftestøy.. generelt sett en relativt god PC? Høres ut som om jeg har truffet blink med denne her. Nå er det bare å få lønn..

Edit: Er det forøvrig noen som har noen innvendinger? Noen deler jeg bør bytte ut? (http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10238 er PCen jeg har valgt å konfigurere litt selv på.)

Edit 2: Med "kontrollere", sier du. Mener du da bokstavligtalt viftekontrollere? Hvor får man eventuelt kjøpt slikt, eller kan man også gjøre det med programmer man eventuelt kan laste ned?

Det jeg mener er at det er en viftekontroller for hver vifte i kabinettet, der du kan stille (low-medium-high speed)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...