Gå til innhold

Er det mulig å bo sentralt på Østlandet uten bredbånd?

Anbefalte innlegg

Tydeligvis, i følge NextGenTel, som pent avsluttet min flyttemelding med et automatisert svar.

Nå er ikke jeg på noen måte kunnskapsrik når det gjelder DSLAmer og sentraler, men det må da være mulig å komme seg på nett via bakkenettet i dag når man bor midt i Drammen?

Alle jeg har pratet med så langt mener slaget er tapt, og NextGenTel har atpåtill sendt meg en faktura for det hele. Overraskende nok har jeg fått kjempebra service fra Bredbåndsguiden, som har satt i gang krefter for å komme til bunns i dette. Kapaks mener det ikke er kapasitet der jeg bor, men de mener noe annet.

Alt i alt er dette en veldig frustrerende opplevelse. Er det noe som kan gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av erfaring så kan jeg nok si at det ofte ikke vil være mulig å levere bredbånd via telefon-nettet i tettbebygde strøk. Dette skyldes som oftest at det i tettbebygde strøk ble utbygd kobbernett først og kapasiteten ble på den tiden ikke tilpasset fremtidig mer ressurskrevende produkter dvs adsl. Det er mye dyrere å utvide kabalkapasiteten, legge ny kabel, i tettbebygde strøk da mye annen infrastruktur som f.eks bygater blir berørt av gravingen. Så lenge ISPer og Telenor ikke er lovpålagt å kunne levere ADSL er det ikke å forvente at de koster på flere hundre tusen kroner i utbyggingskostnader uten at nok abbonnennter kan knytte seg til og forsvare kostnaden.

Hvis det er sentralen som er full er saken en annen, her blir kapasiteten kontinuerlig bygd ut, eller at det kan bli ledig kapasitet pga at noen sier opp,

Lenke til kommentar

Tror nok du har et klassisk "fullt i nett" problem, eneste som kan rette på "problemet" er Telenor Jara som eier telefonlinjenettet.

Bredbåndsguiden... tja har ikke hatt mine mest positive erfaringer med de når det kom til riktig informasjon.

Lenke til kommentar

Offtopic: Utrolig nok er det faktisk Telenor Networks som eier nettet. Jara er Telenors koblingspunkt til ISP'er som leier kapasitet i nettet.

Om ngt sier det er fullt, så er det nok mest sannsynlig det. På en annen side kan det muligens være NGT's dslam som er fullbooket, mulig en annen leverandør kan levere da. Om det er aksessnettet som er fullt, er det værre. Har du vurdert nett via kabeltv? SÅ vidt meg bekjent, bør dette være et fullgodt alternativ om du har mulighet til å få det, men ikke adsl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...