Gjest Guest_Frustrert_* Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Hei. Jeg vet ikke om dette er helt ritkig kategori, men jeg prøver. Det har seg slik at jeg er drittlei skolen, jeg skulker mye, har ingen gode venner på skolen som også er en grunn til at jeg skulker og jeg krangler hjemme daglig. Jeg bor alene med moren min og faren min bor i en annen by. I dag skulka jeg, og faren min skulle ringe skolen for å høre etter om jeg kunne ta fri til uka for å komme på besøk hos han. Da fant han jo ut om at jeg var hjemme i dag, og at jeg har tentamen i morra. Noe jeg ikke visste selv. Jeg går forøvrig i 9. klasse, og vet at karakterene ikke teller noe, men er redd jeg ikke klarer å ta meg sammen til neste år. Og nå kommer jeg til å få kjefta huet fullt, siden dette med skulking har vært et kjent problem hele dette året. Jeg får bare lyst til å gi faen i ALT! (måtte bare få det ut) Lenke til kommentar
WakeMe Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) ....... Endret 1. juni 2008 av WakeMe Lenke til kommentar
marlboro! Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) - Endret 23. august 2008 av marlboro! Lenke til kommentar
Gjest Guest_Frustrert_* Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Takker for svar Jeg har prøvd å skjerpe meg flere ganger, og det går litt oppover i noen dager, men så rakner alt igjen. Jeg tror egentlig at den største grunnen til at jeg skulker er at jeg ikke har noen gode venner som jeg kan være med på fritia. Det er kun folk jeg går til butikken med e.l. Og derfor har jeg ikke så mye å glede meg til etter skolen, utenom spill som blir kjedelig i lengden. Men jeg flytter til faren min til sommern, og håper det blir lettere da med nye venner, nye lærere og et nytt miljø. Får vel prøve å ta en innspurt i slutten nå. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Noen vil si at karakterene i 10. heller ikke teller, men har man jobbet systematisk og fått gode resultater på ungdomsskolen, skal jeg love deg at du vil gjøre det bra på videregående. Huh? Sjølvsagt tel dei? Korleis skal ein ellers fordele elevar på fag/linjer? Lenke til kommentar
Gjest Jente 21 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg hadde samme problem på hele videregående jeg! Strøyk nesten i matte og litt av hvert, i slutten av de tre årene var det mest pga WoW som året etter tok knekken på mitt forsøk på et årskurs på universitetet. Det virker ikke som om det er et sånt problem du har egentlig, men hva det bunnet ut i for min del var at jeg var så forbannet skolelei. Lei av lekser, lei av å sitte på rompa å "lære" ting hele dagen, lei av lærerne, lei av klassen. Lei av det meste. Så fikk jeg meg en jobb i stedet (når jeg strøyk på universitetet). Fikk smake litt på alternativet. Og GUD det var kjedelig å jobbe. Mange som er skoleleie er ofte det pga mangel på energi. Hvis man har energi er man ofte mer lykkelige, og når man er lykkelig tar man som regel enklere til takke med å gjøre ting man i utgangspunktet ikke liker. Det blir lettere med fysisk aktivitet! Giddalaushet i forhold til skole/jobb henger gjerne sammen med en type depresjon, og sinnet ditt blir glad i deg om du trener litt og gir den sol ^^ funka for meg! Men også det hadde jeg store problemer med å sette igang pga samme giddalaushet Vær NÅDELØS mot deg selv, klamre deg til viljestyrken, så får du det til Høres ut som en gyllen mulighet når du flytter til høsten, tror du skal se at det er litt kjekkere, bare sørg for å knytte tjukke sosiale bånd på skolen, sånn at du faktisk har lyst til å dra dit fordi vennene dine er der (det driver jeg med på universitetet enda, og det er fremdeles stort sett vennene mine som gjør at jeg gidder å dra på skolen). Hvis ikke det funker kan du se om du kommer deg gjennom 10nde i hvert fall, og ta deg et år av. Hvis man smaker litt på hvordan det er å ikke gå på skole savner man det gjerne etter hvert. Lykke til! Lenke til kommentar
WakeMe Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Noen vil si at karakterene i 10. heller ikke teller, men har man jobbet systematisk og fått gode resultater på ungdomsskolen, skal jeg love deg at du vil gjøre det bra på videregående. Huh? Sjølvsagt tel dei? Korleis skal ein ellers fordele elevar på fag/linjer? Tenker du litt mer over hva jeg skrev, ser du at jeg selvfølgelig mener det er riktig. Av egen erfaring vil jeg si at karakterene ikke teller mye på vgs-inntakene. Når elever med 1,8 i snitt kommer inn på den linja de vil, mister jeg tro på inntakssystemet. Men det kan absolutt hende at veldig populære skoler legger stor vekt på snittet. Til trådstarter: Måten jeg klarer å motivere meg på er å sette meg små mål, som f.eks. at jeg SKAL få en 5-er på innleveringen eller på prøven. Det finnes ingen andre alternativer, kun en 5-er!! I tillegg har jeg hele tiden i bakhodet at hvis jeg får gode karakterer kan jeg gjøre hva jeg vil når jeg skal ut i jobb og får massse penger Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Sjølvsagt legg dei vekt på karakterar mann, Samordna opptak eksisterer for ein grunn. (eg går ut ifrå at SO handsamar søknadar til VGS). Når elever med 1,8 i snitt kommer inn på den linja de vil, mister jeg tro på inntakssystemet. Har du høyrt om elevar med "special needs"? Ikkje det nei. Elevane med 1.8 i snitt som du tenkjer på er høgst truleg elevar med ADHD, lese og skrivevanskar, migrene eller andre skavankar som har gjort dei til sinker på skulen. Det er klart at det må leggjast spesielt til rette for slike. No gjekk eg veldig OT, og skal prøva å hente meg inn at: Det framgår ikkje av faktum, men eg tek det for gitt at trådstartar tilbringer mykje tid foran ein skjerm. Dersom du gjer det, kan det vera eit godt tips å kutta KRAFTIG ned på dette. Dette veit eg av personleg erfaring. Eg hadde gode karakterar på ungdomsskulen, men sleit litt på Grunnkurs fordi data og tv gjekk utover skulearbeidet. Så bestemte eg meg for å kutte det ut for å satse 100% på skulearbeid. Det funka bra, og eg gjekk ut av VGS med eit snitt godt over 5. Lykke til! Lenke til kommentar
WakeMe Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Når elever med 1,8 i snitt kommer inn på den linja de vil, mister jeg tro på inntakssystemet. Har du høyrt om elevar med "special needs"? Ikkje det nei. Elevane med 1.8 i snitt som du tenkjer på er høgst truleg elevar med ADHD, lese og skrivevanskar, migrene eller andre skavankar som har gjort dei til sinker på skulen. Det er klart at det må leggjast spesielt til rette for slike. Det eneste problemet til de jeg tenkte på var at de gir faen i skolen og røyker hasj. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Jeg tror egentlig at den største grunnen til at jeg skulker er at jeg ikke har noen gode venner som jeg kan være med på fritia. Det er kun folk jeg går til butikken med e.l. Og derfor har jeg ikke så mye å glede meg til etter skolen, utenom spill som blir kjedelig i lengden. Derfor er det vel greit å kunne være litt sosial i skoletiden? Selv er jeg i militæret, har turnustjeneste og har dermed MYE fri. Det medfører at jeg går mye hjemme og trakker om dagene, siden de fleste vennene mine er på jobb eller skole på dagtid, eller i militæret. Nå gleder jeg meg litt til å bli ferdig med perm og dra tilbake på vakt. Jeg er også ganske lei skolen, enda jeg ikke har gått på skole siden i sommer. Men jeg hadde ikke klart å skulke dag ut og dag inn, jeg trenger å ha et eller annet å gjøre på. Følgelig lurer jeg på hva du egentlig fordriver tiden med mens du skulker. Og foretrekker du egentlig dette fremfor å være sosial på skolen (i den grad du er det når du er der)? Lenke til kommentar
AzureDragon Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Mann, jeg kjenner på de samme greiene. Bortsett fra at jeg går i 2.gym. På hele ungdomsskolen jobbet jeg bra pg hadde masse overskudd og nok motivasjon til å jobbe, og gikk ut med et snitt på 5,1. Første videregående fikk jeg et snitt på 5,1. Alt var bra. Dette året har jeg sunket over en karakter og er nedpå 3,8. Rett og slett fordi ALL motivasjon og mye glede ellers med livet, forsvant. Ikke bare har jeg blitt dårligere på skolen og skulket masse(tre dager bare denne uken), jeg har i stor grad slutta å trene og selvtilliten har rast. Før så folk alltid opp til meg, nå føler jeg at folk ser mer ned på meg. Samtidig merker jeg at jeg ikke greier å "connecte" helt med vennene mine. Jeg er liksom med de osv, men jeg føler meg ikke helt tilstede og er mer usikker. Når det gjelder jenter greier jeg heller ikke kommunisere slik jeg vil. Jeg distanserer meg vekk fra de, og sitter mye inne alene på pcen. Pappa er jævlig dominerende og det er ikke alltid så god stemning hjemme. Det preger meg også. Jeg blir veldig forsiktig for ikke å tråkke han på tærne. Derfor er jeg litt i samme modus når jeg er med venner. Litt tilbakeholden og sjenert. Ikke at jeg alltid har vært sånn men spesielt nå er jeg inne i en sjenert periode. Men jeg sier ikke det til noen. Jeg setter bare opp et tøft tryne. Føler med deg mann. Husk at det bare er DU som kan fikse greiene. Og, for all del, begynn med skolearbeid NÅ. Ikke vent, jo lenger du venter desto verre. Når du først har kommet deg inn i et atferdsmønster er det vanskelig å bryte ut(for min egen del er det nå vanskelig å bryte ut fra skulkingen og alle timene foran pcen). Forøvrig så skal jeg komme meg ut av det. Jeg er igang allerede. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Du har godt av en miljøforandring selv om 10. klasse vil by på det samme uansett hvilken skole du går på. Vurdert å ta tiende klasse hos din far? Lenke til kommentar
Gjest Guest_Frustrert_* Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Takk for svar Altså, når jeg skulker sitter jeg for det meste å sløver bare. Sover, ser på TV og spiller når jeg gidder å stå opp. Men jeg skulker ikke pga. spill. Jeg føler også at jeg er mye mer moden og voksen enn resten på trinnet, og det blir da vanskeligere å finne seg gode venner. Jeg synes vel forsåvidt at jeg er ganske sosial i skoletiden, men føler ikke jeg har så mye å prate om med de få jeg trives med. Jeg hadde to virkelig gode venner, men han ene flyttet etter 7. klasse og han andre ha jeg mistet kontakten med av forskjellige grunner. Når jeg tenker meg om, startet det å gå nedover etter at jeg mistet kontakten med han siste. Føler ikke jeg har noe å gå på skolen for egentlig. Men jeg vet jeg må. Men nå gleder jeg meg bare til å bli ferdig med dette skoleåret og starte på nytt hos faren min til høsten(forhåpentligvis). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå