kanonkent Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg synes 5 år er for mye. Ihvertfall når det er snakk om 15-20. Jeg klarer ikke se for meg at noen som er 15 år er så moden at de kan være på samme "nivå" som en 20-åring. I vennekretsen min er det en 2-3 stykker som dater jenter som er 3 år yngre enn seg (15-18). Det er litt sånn på kanten synes jeg, men det er innenfor grensen for hva jeg ser som "ok". Hadde det vært 4 år, så hadde jeg bare sagt : Nå er du havna på barnerov! Men jeg vet ikke hva jeg skulle gjort i samme situasjon. Jeg hadde sikkert gitt en god faen i andres meninger. Synes du skal gjøre det du føler for, og drite i andres meninger. Men du bør regne med å få pes fra andre. Og mistenksomme blikk fra foreldrene hennes..... Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 spør du meg så har det ingen ting og si når man er 20 år da skal man jo helst finne seg en eldre en får og bedre gamet men når de er under 20 syns e det er litt ekelt Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg synes det er rtagisk når 20 åringer går etter folk nedi 13-14 års alderen...Jeg har satt meg selv en grense på max to år ned i alder, for la oss si 5 år tilbake, da du var 15, da var hun 9-10 år...og da kan du jo selv regne ut hvordan aldersforskjellen egentlig er Men for all del, kjør på og kos deg Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Så du har jo ikke svart på hvorfor du synes dette er morals/etisk feil. Hva som er ulovlig kan jo diskuteres, men er jo litt irelevant egentlig. Det er jo ikkje irrelevant dersom det føreligg eit straffbart forhold? No skal eg prøve å forklare kvifor eg tykkjer det er moralsk/etisk (me ser heilt bort i fra lovverket no) feil av ein 20-åring å ha sex med ein 14-15-åring. Du skreiv tidlegare i tråden at Det var ikke noen større forskjell i modenhet selv om jeg var litt mer erfaren enn henne. Det var aldri noen form for utnyttelse eller press, men to personer som var glade i hverandre som begge hadde erfaring fra før som hadde god sex. Eg forstår jo sjølvsagt at moralen og etikken ikkje går på dette med jentas og gutens kroppslege utvikling. For ditt tilfelle skriv du jo at dykk var like modne- om enn du med litt meir erfaring. Vel og bra. Det er det mentale eg stussar på. DU oppfatta det kanskje som at det aldri førelåg nokon form for utnytting og press. DU kan ha oppfatta det slik at også jenta oppfatta det slik. Men kan du vera sikker? Nei. Jenter på 15 år har absolutt ingenting mellom øyrene når det kjem til sosiale/seksuelle relasjonar, og det trur eg også du kan skrive under på. Dei har jo i mange tilfelle ikkje byrja på Vidaregåande skule! I slike tilfelle stiller 20 åringar i ein heilt annan klasse. Dessutan kan jo jenta ha følt situasjonen slik at ho var redd for å seie nei til deg, for så å gi uttrykk for at det var heilt grei å ha sex. No antar eg mykje og mangt, men samanfatningsvis så vil eg presisere at det er den mentale forskjellen eg meiner det er som skapar grunnlaget for umorals/uetisk opptreden. Og då har eg ikkje eingong tatt lovverket med i subsumsjonen...... edit: du var/er 19. Ser det no, beklagar det. Resonnementet står imidlertid slik det er. Endret 7. mai 2008 av Frigata Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Samboe: Jeg er nå idag ilag med ei som er 4 år eldre enn meg. jeg var 11 når hun var 15. Det forandrer jo ikke at ting er annerledes senere. Frigata: Jeg bare mente at lovbruddsdelen er irrelevant fordi det blir en litt annen diskusjon og uansett en lovtolkning siden det ikke er satt i stein hva som er lov. Og ja du antar ekstremt mye Jeg har vært ilag med 15-16 år gamle jenter når jeg selv var på den alderen også så vet godt hvordan de funker og vet også at det er store variasjoner. Og om jeg var f.eks 16 når jeg hadde sex med denne jenta så ville jo ting i forhold til mulig press eller lignende være akkurat like relevante. Og for å være ærlig så var jeg ganske sent utviklet sosialt i skolten på den tiden og var så absolutt på samme nivå som henne (som igjen lå et lite stykke framfor alderen sin). Så å bruke generaliseringer for å snakke om emner i stort omfang er ofte greit, men i spesifikke situasjoner fungerer det dårlig. Anyways,har ikke noen interesse av å prøve å forsvare noe jeg synes er uproblematisk. Men det jeg mener er at unntakene i slike situasjoner er mange og en 19-20 åring kan faktisk ligge sånn høvelig likt med ei 15 år gammel jente. Og i tillegg så er det vanlig for jenter og gå etter gutter som virker mer modne enn seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå