lobster Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Vil det være mulig å styre et rele ved å hente ut spenning fra bakgrunnsbelysningen eller vibratoren på en mobiltelefon? Eller ved å bruke hodetelefonutgangen? Endret 5. mai 2008 av lobster Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Vil det være mulig å styre et rele ved å hente ut spenning fra bakgrunnsbelysningen eller vibratoren på en mobiltelefon? Mange eldre nokia har en såkalt F-bus som man kan bruke til å styre telefonen. Jeg er sikker på at du finner noe ved å google. GSM reléstyring hos Elfa er et lettere alternativ. Lenke til kommentar
lobster Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Telefonen eller releet skal ikke kobles til datamaskin. Releet skal styre en liten 12V motor. Ønsker å gjøre dette så billig som mulig. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Kanskje bakgrunnsbelysningen fra telefonen kan trigge denne: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...mp;dok=4332.htm Lenke til kommentar
weebl Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 det er mulig å bruke vibratoren i noen telefoner etter som at den er en halv sylinder som roterer på en aksling. om du legger en ledning slik at den ligger slik at det blir kontakt i mellom de to punktene kun når den roterer og hekter på en form for utjevning slik at du får en jevn spenning skal det kunne gå an Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Trenger du bruke telefonen ? Høres ut som en veldig tungvindt måte å måtte skru på en motor på. Spesielt dersom du skal ta strøm fra en telefon, da trenger du jo ledninger osv. Dersom enheten skal stå i et mørkt område, eller du kan skjerme selve konrollenheten kan jo bruken av en fototransistor være interessant. Man bruker lys, f.eks fra en mobiltelefon for å aktivere motoren. Med to fototransistorer og litt elektronikk kan du også lage det slik til at du har to punkter som trenger lys, et for på og et for av. Kanskje også enda et for å snu dreieretning. Du har jo 12V til motoren tilgjengelig så spenning til å drive elektronikken burde jo ikke være et problem. Edit: en annen løsning kan jo være å lage noen enke bevegelsessensorer, eller rett og slett bare noen enke av/på knapper, men jeg antar målet er å lage noe litt fancy Endret 5. mai 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
lobster Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Bra forslag her. Jeg trenger ikke brke telefonen og den kan plasseres mørkt. Løsningen med å bruke lyset fra displayet er den beste så langt Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Hvorfor ikke bare bruke spenningen fra vibrasjonsmotoren direkte? Det krever bare litt lodding, så har man en perfekt spenningskilde. Ulempen er at spenningen ikke er kontinuerlig når telefonen ringer, men det kan også gjelde displaylyset... Hvilken telefon er det du ønsker å bruke? Kanskje den har noe annet som er brukende? Lenke til kommentar
lobster Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Har en Sony Ericsson T68i liggend i skuffen. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Om du er villig til å legge litt penger i det, så har wavecom noen fiffige gsm modem. De har SMS, tale, GPRS, RS232, digital inn/ ut og noen med analog inn/ ut mener jeg. De betjenes/ programmeres med Open AT, og jeg mener på at de sa at man kunne bruke C++ på de, ikke sikker på den. Da kan du sende meld for å styre, sende meld for å lese av, etc Om du har litt peil kan du via RS232 styre en microkontroller og da har du ett hav av muligheter. Ligger på rundt en 1000kr +/- Som sagt, hvis du da vil legge noe mere i det. Clas har også ferdige rele: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=26186710 Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 T68i har en tilgjengelig serieport, men jeg har ikke klart å finne ut hvilken spenning denne bruker. Men denne kan du trolig koble til en mikrocontroller og styre hvor mange reler du vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå