Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Escort, motor, risting ved gass


Anbefalte innlegg

Har problemer med Escort'n min her nå.

 

Når jeg tråkker gasspedalen mer enn 50% ned, rykker og napper det i hele bilen, samt at bilen går merkbart dårligere.

 

Tror (litt usikker) problemet har kommet parallellt med lekasje i servopumpa. Har fått tettet lekasjen nå, men det var mye oljesøl i motorrommet, så bilen ladet dårlig (var helt tom et par ganger), da viftereima og dynamoen var helt innsmurt i olje.

 

Det jeg mistenker, er at bilen fortsatt ikke lader skikkelig, og at det kan være dette som er årsaken til ristingen. Har tatt en motorvask, men jeg ser at det fortsatt sitter en del olje under dynamoen, og sikkert inni.

 

Så spørsmålene;

- Hva kan jeg bruke for å få fjernet mest mulig oljesøl, uten å demontere dynamoen?

- Hva andre ting kan være årsak til et slikt problem? (det er ikke eksos, i alle fall, da alt dette er sjekket)

- Er det realistisk at dårlig lading, kan være årsak i risting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[Jeg er ingen mekaniker, så ikke slakt meg om jeg tar feil her]

 

Vi hadde lignende problemer med en båtmotor (3 liters 150 hk to-takter). Den ristet og fusket noe veldig på 90+ % gasspådrag.

 

Husker ikke helt detaljene, men det var delvis feil på styre-chippen i tillegg til en lekkasje i bensinpumpa tror jeg.

Det er vel derfor fornuftig å anta at tenningsfeil kan gi risting. Hvis timinga er feil, eller en sylinder hopper over tenninger blir det vel fort risting.

Lenke til kommentar

Vel, clutchproblemer er det i alle fall ikke.

 

Jeg skal uansett bytte viftereima, så skal demontere og prøve å rengjøre dynamoen, bare for å være dønn sikker på at feilen ikke ligger der.

 

Skal måle ladespenningen i tillegg.

 

Har en ekstra coil, luftmengdemåler og pluggledninger, så kan prøve meg frem litt der.

 

Andre ting:

 

Bensinpumpa (vanskelig å få sjekket)

Bensinfilter (Dette er ca 3 mnd gammelt, så burde ikke være noe problem der)

Luft og oljefilter er ikke aktuelt (lager ikke slike feil, og er ganske nytt)

 

 

 

- er 93 modell escort 1.6 cl insprut eller forgasser?

Lenke til kommentar

Bytt pluggledninger. Funker ikke det bytt coil.

Har du tatt motorvask så prøv og blås reint inne pluggeldninger osv først. Pleier også bli høyvann rundt tennplugga hvis de sitter nedi sånne høl i toppen.

 

Pluggledninger og coil er veldig ford! Det er pallevare på ford lageret!

 

Tviler på at det har noe med servopumpe eller clutch og gjøre... Ikke dynamo eller. Fusker bilen pga dynamoen burde det være så lite strøm at du ikke får start på bilen. Pleier ikke begynne og fuske før batteriet er helt tomt eller du tømmer ut et gir til rødfeltet altså høyt turtall.

 

Du har insprut, men det kan være en insprut forgasser. Elektronisk forgasser..

 

Fyll dynamoen med bremserens og la det tørke.. Bruk sprayboks med trykk i så spruter møkka av.. Dynamoen pleier ikke ta skade av oljesøl, men har sett det et par ganger på mitsubishi etter ekstreme lekasjer..

Lenke til kommentar
Bytt pluggledninger. Funker ikke det bytt coil.

Har du tatt motorvask så prøv og blås reint inne pluggeldninger osv først. Pleier også bli høyvann rundt tennplugga hvis de sitter nedi sånne høl i toppen.

 

Pluggledninger og coil er veldig ford! Det er pallevare på ford lageret!

 

Tviler på at det har noe med servopumpe eller clutch og gjøre... Ikke dynamo eller. Fusker bilen pga dynamoen burde det være så lite strøm at du ikke får start på bilen. Pleier ikke begynne og fuske før batteriet er helt tomt eller du tømmer ut et gir til rødfeltet altså høyt turtall.

 

Du har insprut, men det kan være en insprut forgasser. Elektronisk forgasser..

 

Fyll dynamoen med bremserens og la det tørke.. Bruk sprayboks med trykk i så spruter møkka av.. Dynamoen pleier ikke ta skade av oljesøl, men har sett det et par ganger på mitsubishi etter ekstreme lekasjer..

Jeg skal prøve å bytte både coil og pluggledninger, har liggende.

 

Dynamoteorien din er slik jeg har tenkt selv også en del, så det høres fornuftig ut. Den starter tross alt bra hver gang nå.

 

Motor er i alle fall 1.6 16V 93mod.

 

Fyllte dynamoen med crc-rens fra mekonomen.

 

Kjørte en tur i sta (har ikke byttet noe enda), og det som skjedde var at når bilen hadde stått på tomgang 2 minutter, og fått litt temperator på motoren, ble den fuskete. Også litt ved tomgang.

 

Jeg vet at termostaten, eller i alle fall føleren til motortempratur-viseren ikke er helt god (evt. selve nåla), denne viser aldri mer enn såvidt opp på hvit (som er under "normal"...). I sta så la jeg merke til at temperaturen lå akkurat nederst på normal. Kan slike problemer oppstå hvis motoren blir for varm? (Har nemlig også en mistanke om at radiatorvifta ikke går).

Lenke til kommentar

Tempfølerene på disse ligger ofte lavt. Veldig sjelden dem ligger midt på. Føleren sitter under coilen så den er mye lettere og bytte med coilen ute..

 

Det du gjør... Start motoren en dag motoren er kald. Det går 2 slanger til radiatoren. Etterhvert vil den ene bli grisevarm og den andre skal være kald. Når motoren nærmer seg 90 grader vil den kalde slangen bli varmere til begge har lik temperatur. Da har termostaten åpna og den er i orden.

Har slangene lik temperatur hele veien fra start står termostaten åpen hele tiden. Den er defekt

Blir bare den ene slangen varm står termostaten lukket og motoren vil koke. Den er defekt

 

Så lar du bare bilen stå og gå til kjølevifta starter.

 

Hvis vifta ikke starter vil den koke. Du kan godt ha lokket oppe så det blir lettere og se, men med en gang det begynner og koke så skru det på og la den gå litt til. Noen vifter slår ikke inn før 102 grader osv. Kokepunktet øker når du setter på lokket så den vil stoppe og koke en liten stund.

 

Kjøleslangene blir grisevarme så ikke bli redd for det.. Du kan også kjenne at det koker i systemet hvis du holder på dem og lokket er igjen. Sjekk nivået først og hold hele tiden øyet med måleren inni bilen.

 

Legg en murstein på gasspedalen så tar alt det der 1 minutt :p Uansett fiks motorfusken først så slipper du og drukne kalaysatoren i bensin.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hater å bringe opp en gammel tråd, men hater også å søke frem tråder hvor løsningen ikke er postet, så derfor:

 

Det var lambdasonden som gjorde at motoren fusket slik den gjorde. Denne begynner ikke å fungere før ved 4-500 grader, og var derfor kilden til alt ondt denne gangen. Var hos en bilopphøgger og skrudde ut en selv; betalte 50 kroner, og bilen har vært fin siden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...