Mekker`n Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Skal sitte simmering på baksiden av hjullageret. På noen trommeltyper må du fjerne det tynne blekket som sitter på spindelen helt inne ved bremseskjoldet. Det er kun hvis det klyper og ikke går rundt. På utsiden av lageret der du fester mutteren skal det sitte en skive bak mutteren. Skive,mutter,låsehylse,splint,navkopp. Juster lageret ikke bare stram til.. Du måtte vel banke over lageret? Altså lagerskålene som sitter inni den gamle trommelen? Du har gjort det? Når du skal justere dytter du den "ovale" pinnen helt opp. Den må også sitte riktig med den lille tappen inn mot bremseskjoldet og en fjær i bunn som er festa på det ene bremsebåndet. Så setter du på tromla og justerer lageret. Dytt noe tynt og stivt inn et hjulbolt hull og dra den ovele pinnen ned. Jukk litt på bremsen og brekket inni bilen og dra den ned en gang til. Da er det tipp topp. (Mange mener at man ikke trenger og dra den ned da det er selvjustering osv. My ass det blir 10 ganger bedre hvis du gjør det manuelt.) Du skal klare og snurre hjulet rundt. Og selvsagt helt til slutt. Demonter en side av gangen så bruker du den andre siden som haynes bok! Når det gjelder lufting så bare åpne nippla og la det renne en liten dam på bakken. Bare lukk dem. Det skal holde til at du får pedal. Luft skikkelig hvis alt går riktig vei. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Og et annet tips å huske på. Bremseveske er svært giftig, og det eter lakk som en gal, så du ikke har det på fingra å klår rundt om...... Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 29. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2008 Fikk til lageret, men bremsene funka ikke helt til jeg leste innlegget til mekker`n! løsna på nipplan å lot det renne litt ut før jeg stengte dem og vips så hadde jeg steinharde bremser Hjertelig tusen takk til Mekker`n Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Da tror jeg det er også er veldig lurt, å kjøre fullstendig utbytting av bremseveske på den bilen. Bremseveske tiltrekker seg vann og fuktighet over tid. Det letteste er å kjøpe et luftesett på biltema, det er en liten slange med en returventil på, og en gummitupp du trer over tappeventilene. Fyll bremseveske helt opp, og start på en side foran, pump ut, pass hele tiden på at nivået med bremseveske er over minimum, ellers er det fare for at du suger inn luft. Så gjør du det samme på motsatt side bak, men pumper litt mer her, da det er lengre rør. Gjenta på nytt med de andre sidene. Bremsevesken skal være klar, og ikke se grumsete eller missfarget ut. Grunnen til at du skal gjøre dette på denne måten, er bilen har to bremsekretser, et hjul foran, og motsatt side bak. Dvs. at høyre foran henger sammen med venstre bak. Det er fordi at bilen ikke skal dra til en side om en krets streiker. Bytte av bremsevekse bør skjer annethvert år, og lufting må gjøres når det er bytta deler som inneholder bremseveske. Lufting behøver da kun skje på den kretsen eller ved det hjulet det er bytta. Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Fyll bremseveske helt opp, og start på en side foran, pump ut Jeg bruker å starte med hjulet lengst unna br.kraftforsterkeren, slik man vanligvis gjør når man lufter ut hele systemet. Bytte av bremsevekse bør skjer annethvert år, og lufting må gjøres når det er bytta deler som inneholder bremseveske. Lufting behøver da kun skje på den kretsen eller ved det hjulet det er bytta. Så lenge det ikke har gått tomt i beholderen, da må vanligvis hele systemet luftes. Og bytt bremsevæske jevnlig ja. Det som kom ut av ene stempelet i caliperen foran på volvoen så mer ut som melk enn bremsevæske Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg ser du tar bak først, siden det er lengst, men jeg synes man bør ta foran først, ettersom det er de viktigste bremsene.... Men nå er vel ikke dette det viktigste, en merker fort om man har fått lufta skikkelig. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Jeg ser du tar bak først, siden det er lengst, men jeg synes man bør ta foran først, ettersom det er de viktigste bremsene.... Men nå er vel ikke dette det viktigste, en merker fort om man har fått lufta skikkelig. Man skal faktisk starte bakerst, på det hjulet som er lengst unna beholderen. Som regel er det høyre bakhjul, deretter venstre bakhjul- høyre og så venstre forhjul. Fordelen med det er at du får tømt selve beholder når du tar lengst unna- samtidig som du får ut mest mulig eventuel luft. På første hjulet må det tappes mere- så man får med hele beholderen. Jeg pleier og tappe ca 300ml,100ml,100ml og 100ml. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Nei, dette gidder jeg ikke! gammel bil og jeg kommer sannsynligvis ikke til å kjøre så mye med den lenger så driter i det! Skal hente Audien på mandag! Den går nå som en kule igjen Men mest sannsynlig en brent ventil! Problemet med den var jo at den daua hele tia fordi den ikke holdt tomgang! Dette var fordi spelthuset(???) sendte ut feil siganaler så må ha nytt, men kan kjøre med den nå men det vil svikte igjen forsto jeg! Må få tak i brukt for kosta viss 12 000,- nytt! Noen som vet hvor mye det koster å få reparert eller bytta en brent ventil? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Det er 'bare' å ta av av toppen og bytte ventilene. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Kan ikke forstå at det tar så mange timer å gjøre dette! Noe jeg kunne gjort selv eller ville jeg endt opp med en demontert motor som jeg ikke klarer å sette sammen igjen? Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Du ville nok endt opp med det ja... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Det er en grunn til at det tar mange timer, det er mye arbeid. Kunnskap og verktøy er også nødvendig, og mer enn halve jobben. Har du ikke gjort dette før, er i alle fall ikke bruksbilen det beste stedet å starte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå