Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremsene forsvant Golf '85


Anbefalte innlegg

Har en VW Golf CL 85 modell. Merket at bremsene begynte å bli dårlige her om dagen men tenkte ikke så mye over det. Jeg og en kompis skulle senere på dagen kjøre den, kjørte i en nedoverbakke i ikke altfor stor fart heldigvis, da han ber meg om å trykke bremsa heilt inn for å se hva som skjer. Da sier det bare bang og så triller vi nedover uten bremser og håndbrekk.

 

Sjekka etterpå bremseveska og den var skåltom. Regner med at det er en lekkasje i en slange eller noe da, men hvorfor den pang lyden? når den lyden kom gikk bremsa helt i bånn så føler på meg at det er noe mer som har røket!? Kan det bare være en sprø ledning eller noe siden bilen er så gammel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uten bremser og håndbrekk.

Jeg ville umiddelbart ha tippet på at det var en gammel slange som hadde gått. Men mistet du håndbrekket samtidig? Bremser og håndbrekk skal jo normalt ha veldig liten sammenheng.

 

Ellers så er vel et godt tips å sjekke ting med en eneste gang hvis du plutselig merker at bremseeffekten blir dårligere 'over natta'.

Lenke til kommentar
uten bremser og håndbrekk.

Jeg ville umiddelbart ha tippet på at det var en gammel slange som hadde gått. Men mistet du håndbrekket samtidig? Bremser og håndbrekk skal jo normalt ha veldig liten sammenheng.

 

Ellers så er vel et godt tips å sjekke ting med en eneste gang hvis du plutselig merker at bremseeffekten blir dårligere 'over natta'.

Nei, håndbrekket var allerede VELDIG dårlig. Skal prøve å stramme det også litt i dag. Kjedelig uten brekk.

 

Skulle nok ha sjekka det med en gang ja!

Lenke til kommentar

Med forbehold at jeg har omtrent like mye peilig på biler som den gjennomsnittlige syklubb deltaker så ville jeg tro kanskje en slange spratt av eller ble ødelagt, er vel ganske sikkert et høyt trykk i bremseslangene når man tråkker den helt inn.. Så mulig trykket fikk slangen til og sprette av i en voldsom fart? Derav smellet?

Lenke til kommentar

brukte noen timer på det i går! D lakk fra trommlene bak :(

Åpna dem og fant ut at den bensinpumpa/Hjulsylinderen var ødelagt! Fant også ut hvorfor jeg fikk den pang lyden. Så må en tur på biltema i dag å få kjøpt inn noen deler..

 

Hadde litt problemer med en fjær og en annen ting som falt av som jeg ikke finner ut hvor skal være igjen men...

Lenke til kommentar

nye hjulsylindre får du på biltema ja, men det kan også være lurt å bytte bremseskoa bak da de sikkert er fulle av bremsevæske. Da får du sannsynligvis med nye fjører som holde skoa, samt tegning av hvordan det skal settes sammen dersom du ikke klarer å se det.

Lenke til kommentar
brukte noen timer på det i går! D lakk fra trommlene bak :(

Åpna dem og fant ut at den bensinpumpa/Hjulsylinderen var ødelagt! Fant også ut hvorfor jeg fikk den pang lyden. Så må en tur på biltema i dag å få kjøpt inn noen deler..

 

Hadde litt problemer med en fjær og en annen ting som falt av som jeg ikke finner ut hvor skal være igjen men...

 

Bensinpumpe inni tromlene bak?

Lenke til kommentar

:!:

 

Pliis kjøp deg en japse bil snart a! Da skjønner du hva jeg mener med at VAG er ræva :!: Hvertfall sånne gamle dritere :p

 

Du må nok ha nye pumper og bånd. Ikke bytt bare pumper det er sikkert innsausa bak der! Bånda vil bare gå i oppløsning etterhvert.. Koster ikke en dritt til den bilen her uansett..

 

Sitter sylindra med runde 5mm umbrako så bare deng til hele pumpa med en meisel inn fra siden, men ikke bøy br.skjolda. Da går den i 1000 knas hvis du treffer riktig. Jeg gjør faktisk det hver gang for og spare tid..

Lenke til kommentar
Pliis kjøp deg en japse bil snart a! Da skjønner du hva jeg mener med at VAG er ræva :!: Hvertfall sånne gamle dritere :p

At hjulsylindrene bak lekker er ikke spesielt bare for vag. Har vært borti dette på flere japser også... Samme gjelder dårlige bremseslanger

Lenke til kommentar
:!:

 

Pliis kjøp deg en japse bil snart a! Da skjønner du hva jeg mener med at VAG er ræva :!: Hvertfall sånne gamle dritere :p

 

Du må nok ha nye pumper og bånd. Ikke bytt bare pumper det er sikkert innsausa bak der! Bånda vil bare gå i oppløsning etterhvert.. Koster ikke en dritt til den bilen her uansett..

 

Sitter sylindra med runde 5mm umbrako så bare deng til hele pumpa med en meisel inn fra siden, men ikke bøy br.skjolda. Da går den i 1000 knas hvis du treffer riktig. Jeg gjør faktisk det hver gang for og spare tid..

Skifta hjulsylinderen som det heter på begge sider. Men bremsene er fremdeles dårlige, men funker. Kan det være bremseforsterkeren eller noe sånn som ikke funker? Kan presse bremsene helt i bunn....

 

Den dagen jeg kjøper meg en japse bil er jeg psykisk syk og hjerneskada!

(eller kanskje da jeg har blitt frisk?) :p

Lenke til kommentar
er du 110% sikker på at det ikke er luft i systemet?

 

Siden han ikke vet hva det vil si å lufte bremsene har han vel åpenbart ikke gjort det heller :roll:

 

Sett trykk på bremsesystemet med bremsepedalen og åpne luftenippelen på én kalipper av gangen. Nippelen må stenges før pedalen slippes ut, ellers suger du luft inn i systemet igjen. Dette gjør du til det kommer ren bremsevæske ut. Siste gangen må du passe på å stenge nippelen mens det renner bremsevæske.

 

Du starter med hjulet lengst unna bremsevæskebeholderen, og avslutter med det som er nærmest. Husk at nivået aldri skal komme under minimum! Det er en fordel med en gjennomsiktig slange fra nippelen og ned i en evt. flaske, slik at du enkelt ser om det er luft eller andre urenheter i væsken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...