Niitra Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Hei. :-) Tenkte kanskje noen av dere er litt kjent med skader osv, i dette tilfelle noe som ikke stemmer i høyre lyske som ingen klarer å finne ut av. Det er en del å lese, og det beklager jeg, men jeg ble nødt til å ta med alt som kunne være beskrivende nok for evt. den der ute som kanskje har vært i samme situasjon. For ca. 3 og et halvt år siden fikk jeg gradvis økende smerter i nevnte område, men brydde meg ikke noe om det før 3 mnd gikk og jeg ikke lengre kunne sove uten en paracet. Kontaktet lege og over et tidsrom gikk jeg igjennom 4 kortisjonssprøyter, kiropraktortimer, 2 blodprøver, 2 Voltarenforsyninger, 1 tube med salve/krem, røntgen og ultralyd 2 ganger, og prøvde tilmed healing! Ingenting hjalp, og kiropraktoren ga meg et program og mente jeg ikke trengte flere timer, men det hjalp ikke, og det ble stille fra de. Var selv tom for ideer. Jeg begynte med paracet men fikk høre at det slet på leveren over tid så gikk over til ibux. har nå i 3 og et halvt år gått konstant på ibux/ibumetin siden det (Ibuprofen?) går via magen og ikke er avhengighetsskapende e.l slik Paracet visstnok kan være (Paracetamol?). En 200mg tablett Ibux holder smertene borte i 6 timer. En 500mg Paracet virker ca. 4 timer. F.eks hvis jeg tar en Ibux før jeg legger meg våkner jeg etter 6 timer. Det er ganske nøyaktig. Det ødelegger nattesøvnen min og sliter ofte med å komme meg på jobb, i.o.m at jeg må planlegge søvnen min på annen måte enn vanlige folk gjør. Men har sine fordeler også: om jeg beregner Ibux'ens varighet med når jeg skal stå opp trenger jeg ikke vekkerklokke. Tro meg, det funker! Problemet er at jeg vil sove 8-9 timer hver natt, ikke 6. Det er ikke tilstrekkelig for mitt behov. Som konsekvens kunne fraværet mitt på videregående sett myyyye bedre ut! Men noen år gikk, og i starten av 2008 tenkte jeg jeg skulle gi det ett nytt forsøk, og oppsøkte så legene på ny. Denne gangen fikk jeg merkelig nok time til MR (magnetisk resonans), og fikk respons om at de hadde mistanke til såkalt stressfraktur i mitt høyre bekken. I den tid smertene startet hadde jeg tunge fysiske belastninger hver eneste dag som kan ha gitt utslaget i lengden. Det stemte bra! Men da jeg fikk time med overlegen for å snakke så fikk jeg høre at det ikke var bevis nok i bildene at jeg faktisk hadde stressfraktur. Han ble stille og visste ikke hva han skulle si. han var tom for ideer rett og slett, visste ikke hva som feila meg. Så sa han at jeg skulle gå over til paracet istedet, og drikke masse melk med hver tablett og sendte meg så hjem for å komme tilbake til kontroll et halvt år senere, dvs til høsten 2008. Denne gangen nådde jeg virkelig veggen. Vet ikke hva jeg skal gjøre lengre, det føles som jeg skal ha disse plagene resten av livet!! Er lei av å se Ibux/Paracet/Pinex/Ibumetin/Panodil/etc i lomma, hanskerommet, skrivebordet, osv hele tiden.. Annen kanskje hjelpsom info: - smerten er konstant, enten jeg sitter, står, ligger eller løper. Løper jeg øker smertene. - står jeg på venstre fot og er helt slapp i høyre fot og lar den henge minsker smertene med irundt 85%, uten tablett. (derfor kan stressfraktur-teorien stemme, om du vet noe om hva det innebærer) Har følgende sp.mål: 1. .... Hva er det som feiler meg?? 2. Hvilke negative effekter kan jeg oppleve av å ta en Paracet hver 4. time hvert døgn 6 mnd i strekk? 3. Om du ikke vet hva som feiler meg, har du noen tips eller forslag til hva jeg kunne gjøre/prøve? Ok tror det var alt. Igjen beklager for at det ble så langt =( Lenke til kommentar
Gjest same shit Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 beklager gjestepostinga, er ikke på min egen pc Jeg har samma dritten! smertene mine begynte når jeg hadde gym i 10`ende klasse og har blitt litt værre med åra, men for det meste stabilt. seinest i dag vurderte jeg å bli hjemme fra skolen pga smerter. (jeg går andre år på vgs). Har vært hos maange leger og fysioterapauter og annet drit. _Ingen_ finner feilen. Det er egentlig jævli kjipt.. Lenke til kommentar
Niitra Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 beklager gjestepostinga, er ikke på min egen pc Jeg har samma dritten! smertene mine begynte når jeg hadde gym i 10`ende klasse og har blitt litt værre med åra, men for det meste stabilt. seinest i dag vurderte jeg å bli hjemme fra skolen pga smerter. (jeg går andre år på vgs). Har vært hos maange leger og fysioterapauter og annet drit. _Ingen_ finner feilen. Det er egentlig jævli kjipt.. no worries! Ahh skjønner! Da er du ikke alene.! Det skjedde i 9ende eller 10ende med meg også om jeg husker rett. Vet bare jeg fikk det irundt den tid... Har du noen teorier på hvordan du fikk det eller? F.eks spiller du fotball? men grrr om det ikke er beina eller muskler/scener som er skadd, da er det jo ikke noe som kan være skadd! Jeg fatter det bare ikke... Og må du også gå på smertestillende? gørr ass, er tom for ideer jeg ihvertfall... =( Er kjipt som f#¤%... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Hei. Alle diagonosene er gitt av en allmenn fastlege? Har du fått en henvendelse til Ortoped? Tatt CT? Kan du beskrive hvordan smertene er:Stikkende, lammende osv... og hvor går smertene: Går de mot ryggen, mot låret osv.. vaio Lenke til kommentar
Niitra Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Hei. Alle diagonosene er gitt av en allmenn fastlege? Har du fått en henvendelse til Ortoped? Tatt CT? Kan du beskrive hvordan smertene er:Stikkende, lammende osv... og hvor går smertene: Går de mot ryggen, mot låret osv.. vaio Har vært hos mange leger, på sykehuset til en overlege bl.a. Overlegen var den siste jeg prata med som ikke kunne hjelpe meg videre, han gikk tom for ord. Jepp, var i sykehuset i Molde. Overlegen var overlege i Kirurgisk avdeling. De hadde mistanke til såkalt stressfraktur i området. Angående CT.. Er ikke det det samme som røntgen/ultralyd/MR? Søkte det opp i wiki men fikk så mange søkeresultat... Smertene er.... hmm.... Tja, om du ser for deg ett ark som blir penetrert av ei strikkepinne så er det cirka følelsen når den er på et ille nivå. De er konsentrert irundt høyre lyske, bekkenet eller hofta om du vil. Ihvertfall i min situasjon. Blir rastløs når det gjør vondt, og er rett og slett deilig å tøye ut foten, selv om det bare ser ut til å enten overskrive eller lamme smertene der og da. Og som nevnt føles det som smertene nesten forsvinner om jeg har 0% belastning på hele foten, men de kommer tilbake med en gang jeg legger belastning på den. Som resultat av flere år med smerter har jeg, eller foten min rettere sagt uten å tenke over det holdt mer og mer mot høyre. Sikkert en reaksjon mot smertene. Om jeg går mot snø uten å tenke på saken og ser på fotsporene mine etterpå, så er høyre fot's etterlatte fotspor fravikende... Kiropraktoren fortalte meg at jeg kunne sjekke det, og det stemte. Men det skyldes ikke at scenene er for korte, for øvelsene han lærte meg gjorde scenene lengre enn i den andre foten, som det ikke gjør vondt i. Setter pris på responsen din, om du vet noe mer eller har tips å komme med håper jeg virkelig du kan dele!!! Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Som resultat av flere år med smerter har jeg, eller foten min rettere sagt uten å tenke over det holdt mer og mer mot høyre. Sikkert en reaksjon mot smertene. Om jeg går mot snø uten å tenke på saken og ser på fotsporene mine etterpå, så er høyre fot's etterlatte fotspor fravikende... Kiropraktoren fortalte meg at jeg kunne sjekke det, og det stemte. Men det skyldes ikke at scenene er for korte, for øvelsene han lærte meg gjorde scenene lengre enn i den andre foten, som det ikke gjør vondt i. Har legen din utredet muligheten for sciatica? Legen mister ofte denne diagonosen fordi det er et "kompleks" problem. vaio Endret 6. mai 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Niitra Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Har legen din utredet muligheten for sciatica? Legen mister ofte denne diagonosen fordi det er et "kompleks" problem. vaio Nei... Det har jeg aldri hørt om før! Hva er det, Sciatica? Og hva må jeg evt. gjøre nå? (ikke si meg at du vet hva jeg må gjøre osv? Isåfall skylder jeg overlegen i Molde sykehus en kanne bensin og fyrstikker!!) Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Melder meg inn på samme problemet her. Although problemet har forflyttet seg den siste mnd. Før var det på innsiden av venstre lår, nå er det på lavre del av rumpe og går nedover beinet Lenke til kommentar
Niitra Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) hmm ser ut som vi er mange som har dette problemet...^^ er nok mange flere også der ute!! fatter ikke hvordan store sykehus ikke klarer å finne ut av det... vi er jo liksom i 2008... >_> men at dine smerter forflytter seg høres merkelig ut. lurer på om han andre fyren har peiling på dette Endret 7. mai 2008 av Below Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Nei... Det har jeg aldri hørt om før! Hva er det, Sciatica? Sciatica betyr i simpelhet: Smerter fra Sciatic nerven. Sciatic nerven "styre og føler" føttene. Etter å har lest det du har skrevet, kan sciatica være en mulighet. Basert på dine symptomer: Hengende gang, Oppbyggende smerter fra lysken som spre seg til lårene og smerter som lindres ved/i "enkelte stillinger/posisjon" Basert på utredelser: MRI, Røntgen og Ultralyd. Og hva må jeg evt. gjøre nå? Sciatica og sciatic syndrom er et problem som ofte blir oversett av legene. Nettopp pga. utallige årsaker: prolaps, anatomisk press osv... Du må rett og slett ber om en ny utredelse og en henvendelse til ortoped eller nervolog. Det er de som har mest peiling og best innsikt til dette problemet. Isåfall skylder jeg overlegen i Molde sykehus en kanne bensin og fyrstikker!!) Jeg har søkt praksis der... Dont burn it down please Dette er ingen diagonose og jeg kan ta feil. Jeg håper dette kan hjelpe som en pekepinn til problemet ditt. Lykketil! vaio ps. Hvis du kan, og vil, kan du poste "spesialistens diagonose"? Endret 8. mai 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Niitra Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Interessant... Meget interessant! Now we're talkin'! Joda, jeg skal gjøre ett forsøk til og prøve å få de til å sjekke ut saken basert på din teori, og om du nå skulle ta feil så ikke tenk på det, for alt er verdt ett forsøk;) Takk for dine kjappe og presise svar vaio!! Håper også de andre på denne siden sjekker ut saken om de er i samme situasjon. ps. Hvis du kan, og vil, kan du poste "spesialistens diagonose"? Yep, jeg skal holde tråden oppdatert! Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Kan legget til at det er smerte når man hoster og presse beina sammen Lenke til kommentar
Niitra Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Hei igjen!=) Kan legget til at det er smerte når man hoster og presse beina sammen http://my.clevelandclinic.org/disorders/sc...s_sciatica.aspx Du nevnte smerte når du hoster... Jeg vet ikke mye om Sciaticanerven, men om du sjekker ut linken er hoste nevnt der.. Hvordan er fremgangen din forresten MrSmile?=) Min fremgang: fastlegen har vært borte en stund, derfor jeg har vært inaktiv her. Skal få ham til å henvise meg til sykehuset i tr.heim og se hvordan det går. Vaio: kan det være at du tenkte på piriformis syndrom? x) Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Hei igjen!=) Kan legget til at det er smerte når man hoster og presse beina sammen http://my.clevelandclinic.org/disorders/sc...s_sciatica.aspx Du nevnte smerte når du hoster... Jeg vet ikke mye om Sciaticanerven, men om du sjekker ut linken er hoste nevnt der.. Hvordan er fremgangen din forresten MrSmile?=) Min fremgang: fastlegen har vært borte en stund, derfor jeg har vært inaktiv her. Skal få ham til å henvise meg til sykehuset i tr.heim og se hvordan det går. Vaio: kan det være at du tenkte på piriformis syndrom? x) Problem = Prolaps... Jeg hadde en prolaps som ble verre over tid. Har vist hatt det i evigheter og det startet som ingenting og blitt verre. Den presser på nervene som går gjennom hele foten. Skal til spesialist snart for å sjekke om jeg må operere. Noe nytt på din front ? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Hei. MrSmile. Så de fant ut at problemet til Sciatica var prolaps? Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Hei. MrSmile. Så de fant ut at problemet til Sciatica var prolaps? Va vist 2 små prolaps som pressa på nervene. Jeg fikk ikke vondt i ryggen før kiropraktoren bynte å vri og knekke på meg Edit: Sciatica: Jeg har ikke snakket me kiropraktoren med dette problemet, men det ha ikke forundret meg om det er i forbindelse med prolaps... Det er jo 2 prolaps som tyter hver sin vei på nerver Endret 16. juni 2008 av MrSmile Lenke til kommentar
Gjest Bjørn andre 19 Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 smertene avtar desto mer jeg holder kroppen i ro å strekker ut beinet. smertene kommer gradvis tilbake desto lengre jeg er oppegående. store problemer for og gå & strekke meg ut mens jeg ligger. å ligge på magen går ikke uten å bøye beinet litt ut fra rett stilling. føles isende og skjærende da jeg beveger meg slik at det gjør vondt. stivhet i ryggen forekommer. hatt jævelskapet nesten 4år. Lenke til kommentar
Gjest Bjørn andre 19 Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 smertene avtar desto mer jeg holder kroppen i ro å strekker ut beinet. smertene kommer gradvis tilbake desto lengre jeg er oppegående. store problemer for og gå & strekke meg ut mens jeg ligger. å ligge på magen går ikke uten å bøye beinet litt ut fra rett stilling. føles isende og skjærende da jeg beveger meg slik at det gjør vondt. stivhet i ryggen forekommer. hatt jævelskapet nesten 4år. Lenke til kommentar
Gjest Tommy Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 har hatt noe av det samme selv og jeg har fått diagnosen Gilmores groin, såkalt fotballlbrokk. les litt om dette . mvh Tommy Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Jeg (trådstarter) har/hadde prolaps, og er ferdig med det. Men lysk smertene er det samme. Idrettsbrokk er faktisk HELT like symptomer som jeg har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå