Pallantir Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Jeg fant den på Microplex: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=A...8PCIE&mcat= Men vil det være noe poeng i å sette denne på når strømforsyningen er en Chieftek 450-watter, eller risikerer jeg bare å grille strømforsyningen eller kortet fordi det krever mer? Endret 5. mai 2008 av Pallantir Lenke til kommentar
camxer Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Denne kabelen lurer skjermkortet til å tro at du har større strømforsyning og åpner muligheten for overklokking av kortet. Jeg kjører en Q6600@ 4GHz og ett HD2900pro @ XT @ 880/1998MHz på en corsair 520W uten problemer. Det er vanskelig å grille en "kvalitets psu" fordi den skrur seg av hvis den blir overbelastet. Du har ingenting å bekymre deg over sålenge du er forsiktig. Husk at frakten koster litt fra microplex... Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Takk for det! Det blir faktisk ikke noe stort problem, for jeg kjører forbi Microplex på torsdag! Harrytur, kalles vel sånt... Jeg nøyer meg forøvrig med å kjøre min Q6600 på 3,6 gig, men det er bare med et lite vannkjølingssett (Thermaltake BigWater). Så uansett er det bra valuta for pengene! Lenke til kommentar
camxer Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 hehe, har bigwater vannkjøling jeg også (eneste mod er 2xorig. radiator) Funker fjell med temp på 7x grader under load ved OCCT/Prime 95 small FFT Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Oi! Da trenger jeg et kurs, tror jeg! For jeg kommer ikke stabilt over 3.6, min pc rebooter tvert etter få sekunder. Hvilken VCore kjører du? Og har du gjor andre, lure ting med hovedkortet? Jeg har et Asus-hovedkort, og jeg så i koblingen i signaturen din at du har et Aopen, men de burde ikke være så forskjellige, hva? Sorry, jeg vet jo VCoren, den står i koblingen. Men er det noe annet merkelig du gjør for å få det til? Jeg har en G0-stepping. Endret 6. mai 2008 av Pallantir Lenke til kommentar
camxer Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Det er ikke noen selvfølge at Q6600 G0'en din kommer til å klokke like bra som min. Hovedkortet mitt er ikke Aopen, men Abit sin AD9 QuadGT. Det er flere ting som kan begrense overklokkingen av cpu'en din: *cpu'en selv (får ikke høyere klokk selv om du øker vcore) *hovedkortet (takler ikke høyere fsb - du skjekker det ved å skru ned multiplier og tyne FSB'en så langt du klarer) *minne (samme som hovedkortet ditt, velg høyest CPU:RAM ratio dvs lavest minnehastighet) *temperatur... *for svak strømforsyning Hvis du klarer å fortelle meg hvilket hovedkort og minne du har, så kan jeg kanskje gi deg noen tips, men ikke forvent at du klarer å blodklokke både cpu og skjermkortet ditt på den strømforsyningen du har... Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Sorry, jeg husket ditt hovedkort feil... Pinlig... Takk for at du vil hjelpe meg litt! Jeg har et Asus P5KE med OCZ-Ram (som jeg vet tåler mye mer). Men kanskje begrensningen her ligger i strømforsyningen, for på akkurat den maskinen (det er ikke den samme som jeg holder på med 2900XT på) har jeg bare en 350-watts Trust-strømforsyning. Kanskje den holder meg mer tilbake enn jeg ante? Jeg skal prøve med en 400-watts Chieftek jeg har liggende og se om det hjelper. Er det noen sjanse for at jeg kommer lenger hvis jeg stapper i en mer solid en? Denne pc-en har bare et HD2600-skjermkort, så det trekker ikke så mye strøm, men likevel... Jeg skal jo likevel innom på Microplex, og de har jo enkelte med litt mer krutt i der, for å si det mildt! Det ville være en grei investering for å føle at jeg får mer for pengene med prosessoren, selv om det ikke er så mye realitet i det! Lenke til kommentar
camxer Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Å bruke 6-8 hundre kroner på ny strømforsyning er i mine øyner ikke verdt investeringen for å så klare noen få hundre MHz mer. Har hatt samme hovedkortet som deg for en stund siden og jeg husker at den var ganske så bra til overklokking og klarte FSB på 480+. Sett in chieftec 400W og prøv å tyne den litt mer. Trust 350W er ikke noe særlig kvalitetsmerke og prosessoren din alene trekker sikkert 150-160W (1,4-1,5vcore)?. Så plusser du på skjermkortet, hd, dvdrom osv osv og det blir sikkert 250W tilsammen. Den Trust strømforsyningen der klarer neppe å levere noe mer stabilt... Endret 6. mai 2008 av camxer Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Takk! Jeg har funnet en brukt 500-watter til 350 kroner, så jeg tror jeg skal kjøpe den. Strømforsyninger er jo uansett noe man alltid får bruk for. Et spørsmål: Kjører du manuell justering av andre voltstyrker enn CPU og RAM? Det går jo an å kjøre North- og Southbridge i tillegg, men lar du det bare stå på auto? Lenke til kommentar
camxer Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 500W av hvilket merke? Det som er viktig om strømforsyningen klarer i det hele tatt å levere å levere så mye stabilt... Jeg husker ikke instillingene jeg hadde på Asus hk'et mitt, men jeg kan trygt fortelle deg at ingenting sto på auto Det gjelder bare å eksperimentere, men ikke overdriv med spenninger dvs da litt om gangen og se om det hjelper. Bruk google, så finner du mye kjekt. Det er ofte opprettet div tråder om f.eks asus sine p35 hovedkort. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Bzerk, altså Microplex' merke. Den burde fungere ganske greit, tror jeg. Og takk for tipsene! Jeg skal google meg litt videre. Greit å ha noe å drive med innendørs i disse polletider! Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 hei, Asus P5K-E er utmerket til clocking. Er faktisk det P35 kortet som er det beste i clocketester, jfr. mine erfaringer. Ellers, ikke bare se på Watt, se på Amper. Kjører du highend kort, trenger du vel 26-30A på 12V, iflg. Nvidia sine spesifikasjoner på en "gjennomsnittspc". Jeg kjøpte personlig en singlerail 60A PSU (TX750) Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Det høres bøllete ut, ja... Men den maskinen det er snakk om nå, går ikke med 2900XT, den har bare et HD2600. Så det trekker ikke så mye strøm. Men jeg tror likevel at jeg kan komme høyere med en ordentlig strømforsyning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Å bruke 6-8 hundre kroner på ny strømforsyning er i mine øyner ikke verdt investeringen for å så klare noen få hundre MHz mer. Har hatt samme hovedkortet som deg for en stund siden og jeg husker at den var ganske så bra til overklokking og klarte FSB på 480+. Sett in chieftec 400W og prøv å tyne den litt mer. Trust 350W er ikke noe særlig kvalitetsmerke og prosessoren din alene trekker sikkert 150-160W (1,4-1,5vcore)?. Så plusser du på skjermkortet, hd, dvdrom osv osv og det blir sikkert 250W tilsammen. Den Trust strømforsyningen der klarer neppe å levere noe mer stabilt... Nå har det jo seg slik at Qtec var et entusiastmerke fra trust... det sier vel sitt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå