Gå til innhold

blue/greenscreen - hvilket materiale bør man bruke?

Anbefalte innlegg

jeg har planer om å filme slik at jeg tar vare på kun personen som filmes. Jeg vil ha en annen bakgrunn. Lest litt om hvordan det fungerer, men er usikker på hvordan utstyr jeg skal bruke.

Jeg har tilgjengelig et videokamera som heter Panasonic GX7 (koster ca. 12000), men er ikke 3ccd kamera (håper jeg ikke trenger det).

Hvordan farge er best? Greit nok at folk sier rød, grønn (og kanskje rød) kan brukes, men det er vel 1000-vis av forskjellige fargemuligheter kun innen grønn og blå. Så hva skal man bruke?

Hvordan materiale er å anbefale? Man kan liksom kjøpe et par sponplater og male dem, men det er veldig tomvindt. Tar mye plass, er tunge etc. Kanskje litt for enkelt igjen å bruke et laken i riktig farge (muligens for tyng slik at en filmer "gjennom" lakenet?).

Er en stor fordel om løsningen man benytter er rimelig og enkel å transportere...

takker for forslag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lysingen er viktigst.

Jevnt lys over hele flaten, hvis ikke kan du få tidskrevende problemer når du redigerer. "Proffe" lys er dyrt, men jeg synes at skrivebordlys o.l fungerer utmerket. Helst tre sterke lys. Hvis du har tilgang, bruk gjerne en lys-måler (hvis det heter det, ENG lightmeter) som er veldig hjelpsomt til å få jevn lyssetting. Ganske dyrt.

Personlig bruker jeg et 3ccd kamera til bluescreen, så jeg vet ikke hvordan kvaliteten blir med 1ccd.

Hvilken farge du burde bruke er snakk om smak.

Vanligvis er det blå eller grønt.

Noen sier at det er enklere å få såkalte blue-spots når man bruker blå.

Blue-spots er når ikke alt det blåe forsvinner.

Men til gjenngjeld er green-spots mye styggere og merkbare.

Pluss for grønn er at man kan bruke blåe klær, som er mye mer normalt enn signal grønne klær.

Det enkleste er vel å bruke et laken. Det finnes flere web-shopper som spesialiserer seg på dette. Her får man kjøpt maling, laken, spraybokser med riktig farge. www.studiodepot.com

Et annet tips: bruk stativ. Dette gjør at det ikke blir endringer i bakgrunnen, noe som gjør redigerings prosessen mye enklere.

Et par linker som kan være hjelpsomme:

http://www.seanet.com/%7ebradford/bluscrn.html

http://www.spoono.com/tutorials/3dstudioma...max/bluescreen/

Håper dette hjelper!

Fredrik

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kommet over noen sider, men tekstil butikker og lignende burde ha det som trengs.

Hvis du går for et laken foretrekker ihvertfall jeg at det er tykkt og tungt, slik at det blir slettest mulig.

Det er også en mulighet å kjøpe maling. Hva du burde male det på er jeg ikke sikker på, men det burde ihvertfall være en glatt flate.

Titt på behind the scenes bilder/filmer og se på hvilken farge som blir brukt. Gå å kjøp et spann maling på byggmaker som du mener ligner mest.

Hvis du bruker After Effects til bluescreen prosessen er det ikke så viktig hvilken blåfarge det er så lenge det er jevnt.

Gled deg til filmingen.

Bare fantasien kan begrense deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...