Gå til innhold

Sleeptracker - virker den?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke så mye om produktet men jeg tipper det ikke har noe for seg å kjøpe det.

Viss du har problemer med å komme deg opp om morgenen trenger du bare å få en fast søvnrytme, legg deg til samme tid hver dag og stå opp til samme tid hver morgen. Du vil ikke ha noen problem med å være for trøtt, og etter en stund trenger du sikkert ikke sette på vekkerklokka engang. Kroppen har en innebygd "klokke" så man våkner til riktig tid så lenge kroppen er vant til det. Bare sørg for å få mellom 6-8 timer hver natt så bør det gå bra.

Lenke til kommentar

Det er mulig den funker til en viss grad, men den er sykt overprisa. Den reagerer ikke (så vidt jeg leste) på noen kroppslige målinger, kun på om du beveger deg om natta vha et akselerometer. Hadde det vært hjernebølgemålinger (ok, litt scifi enda), kroppstemperatur og/eller noe som tok vare på data og bygde et skikkelig sovemønster for deg så hadde jeg vært mer imponert.

Du kan bygge deg et akselerometer å ha rundt hånda som piper når du rører deg selv for under 1300 spenn med en loddebolt og litt tid. Ikke verdt pengene imho.

Lenke til kommentar

Jeg vet en del om søvnsykluser, og kan bekrefte at en slik klokke i alle fall vil ha muligheten til å fungere. Det er riktig at søvnen går i sykluser hvor man veksler mellom faser med lett søvn, dyp søvn, og "drømmesøvn". Man vil føle seg mest våken hvis man vekkes i den "lette" fasen. Ut på morgenen kan en slik syklus vare i opptil 1,5 timer (tidligere på natten varer den kortere). Selv har jeg opplevd at noen ganger når jeg vekkes etter en laang nattesøvn føler jeg meg stuptrøtt, mens andre ganger har jeg følt meg lys våken selv etter svært lite søvn (noe som bekrefter ytterligere at søvnen veksler mellom ulike faser).

Lenke til kommentar

Hvordan kan den finne det tidspunktet du er mest våken? Om du skal opp klokken 08.00, hvis du da klokken 07.40 er i en ganske lett søvn og klokken bestemmer seg for å vekke deg...hvordan vet den da at du ikke vil ha en lettere søvn klokken 08.00?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Fordi det går i sykluser, i kurver. Hvis du først er på toppen er det en stund til neste gang du er på toppen. Dermed vekker klokka deg feks. 07:40 fordi den vet at du ikke klarer å være på toppen av en slik syklus innen klokka 08:00.

sleept-1.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...