kilosharr Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Hvordan stiller det seg at en avis bruker ett bilde i nettutgaven som er mitt uten å spørre seg føre? Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Er bildet vannmerket eller er siden det ligger på kopisperret? I såfall har ikke avisen lov å bruke bildet ditt uten din samtykke. A photo may not be copied, reproduced, redistributed, manipulated, projected, used or altered in any way without the prior express written permission of the photographer. Lenke til kommentar
kilosharr Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Er bildet vannmerket eller er siden det ligger på kopisperret?I såfall har ikke avisen lov å bruke bildet ditt uten din samtykke. A photo may not be copied, reproduced, redistributed, manipulated, projected, used or altered in any way without the prior express written permission of the photographer. Sendte inn bildet til avisen i fjor, bildet er ikke vannmerket eller de har kopiert det fra en side. Ikke at dette har noe å si for meg, men kjente igjen bildet mitt i nettutgaven i dag bare. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Hvis du sendte det til avisen, så har du vel allerede gitt dem tillatelse til å bruke det? Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Ville ha sendt dem en mail og spurt hvorfor dem bruker bilde, og sagt at du søker en kompansasjon for at dem bruker det. Lenke til kommentar
Bellanca Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Er bildet vannmerket eller er siden det ligger på kopisperret?I såfall har ikke avisen lov å bruke bildet ditt uten din samtykke. Har ingenting å bety. Bruker av bildet, i dette tilfellet avisen, plikter å innhente tillatelse fra rettighetsinnehaver uansett. Om man ikke eksplisitt sier på f.eks. en nettside at bildene er til fritt bruk, har de ingen rett til å hente bilder fra nettsider el. andre steder uten tillatelse på forhånd. Her kan det faktureres, og 3 ganger ordinær pris er ikke uvanlig om det dreier seg om bruk av bildet uten tillatelse. Edit: Ser i innlegget du skriver mens jeg forfattet mitt at du selv har sendt bildet til avisen på et tidligere tidspunkt. Da kommer det jo helt an på hvilke vilkår du stilte når du sendte dette bildet til avisen. Ofte lønner det seg å gi rett til begrenset bruk av bilder når man selger/ gir fra seg bilder. F.eks. rett til trykk en gang i papirutgave og en gang i elektronisk utgave uten rett til videresalg. Dette må man bli enige om med kjøper av bildet, og skriftlig avtale er alltid best. Endret 5. mai 2008 av Bellanca Lenke til kommentar
kilosharr Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Hvis du sendte det til avisen, så har du vel allerede gitt dem tillatelse til å bruke det? Bildet er brukt i en nyhetssammenheng i dag der overskriften er "Bever angrep jente" Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Ta en telefon til avisen, så ordner det seg helt sikkert. Forklar situasjonen og si at du ikke har blitt konfrontert med bruket. Ikke vær frekk og krev å få honorar, men spør hva de vanligvis pleier å gjøre når slik skjer. Hvis du vil at de skal bruke deg igjen, svarer det seg å holde en god tone. Somregel så løser det seg uten å måtte heve stemmen. Havnet opp i samme greien da en lokal avis i stavanger brukte bildene mine i både papir-utgave og nett-utgave uten å spørre meg først. Var en del misforståelser ute å gikk pga. et leseralbum noen hadde sendt inn med mine bilder, så det er forståelig at sånn skjer i ny og ne. Tok en telefon inn og forklarte saken og de var helt enige i at selvsagt skulle jeg ha betaling for bildene mine. Et par uker etterpå var pengene på konto. Lenke til kommentar
kilosharr Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Ta en telefon til avisen, så ordner det seg helt sikkert. Forklar situasjonen og si at du ikke har blitt konfrontert med bruket. Ikke vær frekk og krev å få honorar, men spør hva de vanligvis pleier å gjøre når slik skjer. Hvis du vil at de skal bruke deg igjen, svarer det seg å holde en god tone. Somregel så løser det seg uten å måtte heve stemmen. Havnet opp i samme greien da en lokal avis i stavanger brukte bildene mine i både papir-utgave og nett-utgave uten å spørre meg først. Var en del misforståelser ute å gikk pga. et leseralbum noen hadde sendt inn med mine bilder, så det er forståelig at sånn skjer i ny og ne. Tok en telefon inn og forklarte saken og de var helt enige i at selvsagt skulle jeg ha betaling for bildene mine. Et par uker etterpå var pengene på konto. Er egentlig ikke ute etter å straffe de, men skvatt i litt da jeg fikk se bildet under en nyhetssak i dag. PS! For å spørre, hvilken sum fikk du fra avisen. Lenke til kommentar
TotalVarsling Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Om du har skickat in bilden till avisen i en konkurans och inte läst deras konkurans avtaler kan det stå att de får fritt bruk av bilden. Jag skickar bilder på daglig basis till aviser då jag jobbar som frilansfotograf, de bilderna de använder säger de till om o jag fakturerar säger de inte till och inte skriver ut mitt namn under det vill säga "stjäl" bilden straff fakturerar jag dom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg ville sendt en mail og undersøkt saken. Dersom de har mottatt det har det sannsynligvis blitt liggende sammen med en del andre bilder i et arkiv av noe slag, og da brukte de vel bare et bilde som passet til en artikkel eller noe slikt. Lenke til kommentar
kilosharr Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Tok kontakt og avisen og de fjernet nyhetsinnslaget og bildet direkte og de kommenterte det med at de ikke hadde innhentet tillatelse fra meg og dette var redaksjonen sin feil og beklaget dette og at det aldri skulle skje igjen. Da endte saken slik. Lenke til kommentar
TotalVarsling Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Tok kontakt og avisen og de fjernet nyhetsinnslaget og bildet direkte og de kommenterte det med at de ikke hadde innhentet tillatelse fra meg og dette var redaksjonen sin feil og beklaget dette og at det aldri skulle skje igjen. Da endte saken slik. Du borde fakturerat dem enligt NJ priser. först 1450 för bilden sen ytterligare 1450 som straff avgift. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Det er en stor uting at en publikasjon bruker bilder flere ganger, når de ikke har spesifikk avtale om det. Publikasjonen jeg jobber for kunne aldri funnet på noe slik, og større publikasjoner som gjør det bør få på pungen. Nå skal jeg innrømme at jeg aldri forfulgte den saken jeg har nevnt tidligere fra Rogalands Avis. Jeg bare gadd ikke, i og med at jeg hadde andre saker å bruke tiden min på. Samt drekking, drekking og drekking... eh, jeg mente turnering. Forlang minimum det som er fullt honorar i henhold til forbundets takster. Når et bilde trykkes med tillatelse kan de forhandle seg frem til den prisen de ønsker å betale, ikke når de ikke har noen avtale. "Straffegebyr" hadde jeg ikke brydd meg om å ta, i og med at et tariff-honorar er høyt nok til at det fungerer som plaster på såret for de fleste av oss. Endret 9. mai 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå