Gå til innhold

Naivt å ikke tro på liv på andre planeter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror 100% på at det finne (intelligent) liv på andre planeter, men jeg tror det er naivt å tro at de/vi noen gang vil kunne ta kontakt. Avstandene er jo enorme. Kan jo slevfølgelig hende at ny teknologi gjør det mulig en gang, eller at de andres teknologi tillater det, men jeg er litt skeptisk.

Lenke til kommentar

Skal si det var aktiv bruk av ordet "naiv" her. Jeg mener det er naivt å tro at man kan gjøre kvalifiserte gjetninger om noe man ha så lite kunnskap om. Det er mulig det finnes liv på andre planeter i vårt solsystem, men i såfall er det sannsynligvis fordi det har blitt spredt fra en planet til en annen. Det sier dermed lite om hvor sannsynlig det er at det finnes liv andre steder i universet.

Lenke til kommentar

Hubble_ultra_deep_field.jpg

Ok, jeg sa at vår galakse har 200 milliarder stjerner, dette bildet er Hubble Ultra Deep Field.

Dette er en del av stjernehimmelen så stor som tommelen din når du holder den en meter fra deg.

Dette bildet inneholder ~10 000 andre galakser som kanskje har flere eller færre en 200 milliarder stjerner

10 000 * 200 000 000 000 = 2 000 000 000 000 000 stjerner... på en så liten del av himmelen.. 2*10^15 er forbanna mange stjerner.

Selvom en promille av disse har planeter rundt seg

så sitter vi igjen med

2 000 000 000 000

hvis en promille av disse har planeter som har levbare forhold sitter vi igjen med

2 000 000 000

hvis en promille av disse har liv sitter vi igjen med

2 000 000

og dermed hvis en promille av disse igjen har intelligent liv, sitter vi med 2 000 andre sivilisasjoner på en flekk så stor som tommelen din.

Tenk deg at det er slik i alle retninger.

Lenke til kommentar

Tror man på en skaper så vil jeg ikke påstå at det er naivt å tro at vi er alene. Men holder man religion (o.l) utenfor så er sannsyligheten for at jorden er den eneste planeten med intelligent liv veldig liten. Det er så mange planeter, solsystemer og galakser at jeg syntes det er merkelig at vi skulle være de eneste.

Om vi noen gang skulle få kontakt, eller se tegn etter intelligent liv blir litt værre, da avstandene er gigantiske. Nærmeste planet utenfor vårt eget solsystem er 10,5 lysår (1 lysår = 9 460 730 472 580,8 km) unna. Melkeveien er ca 100 000 lysår i diameter. Andromeda galaksen som er den nærmeste galaksen utenfor vår egen, er ca 2,5 millioner lysår unna. Så å reise, eller sende noe med lysets hastighet blir alt for tregt.

Drake's Equation (ligning?) blir brukt til å estimere antall intelligente sivilisasjoner i vår egen galakse

N = R* x fp x ne x fl x fi x fc x L

N is the number of civilizations within our galaxy that are capable (technology-wise) of communicating with us.

R* is the average rate of star formation in our galaxy. This value is currently thought to be approximately 20 stars per year.

fp is the fraction of these stars that have planetary systems. The fraction of stars with planets in our galaxy is one of the unknown factors in Drake’s Equation. The Hubble Space Telescope has spotted multiple “protoplanetary disks" (orbiting debris of gas and dust around a star out of which planets are thought to be formed) around stars. Astronomers have also discovered massive planets resembling Jupiter orbiting stars. These observations indicate that planetary systems could be common throughout the galaxy.

ne is the number of planets that have environments suitable to the development of life in each system. In other words, how many earth-like planets are there? Planets that are in the habitable zone? of a star are able to maintain a temperature that would allow liquid water, and life as we know it needs liquid water to develop and survive.

fl is the fraction of these planets that actually have life. Just because a planet is in the habitable zone of a star doesn’t mean that planet will have life. Other factors such as an abundance of certain chemicals and a continual source of energy are necessary for life to develop.

fi is the fraction of these planets that have intelligent life. Intelligence could just be a fluke. Biologist Ernst Mayr noted that “It took intelligence millions of years to evolve on Earth, and it only involved once out of a billion species of earthly animals”. Intelligent life on other planets in the galaxy is likely to be as rare.

fc is the fraction of the species of intelligent life that have developed technology for interstellar communication. Consider the hundreds of thousands of species on Earth. Only we, the human race, have developed any form of technology. Also, just because an intelligent species is capable of interstellar communication, who knows whether they’d have the desire or ambition to initiate such communication?

L is the average lifetime of a technological civilization, or the length of time civilizations release detectable signals into space. This is one of the most difficult factors of the Drake equation to estimate. When species have developed technology capable of sending messages out into space, they most likely also have the technology to (inadvertently) destroy themselves.

--

Until we can confidently plug in numbers for each variable of Drake’s Equation, we cannot accurately predict the value for ‘N’, which is the number of civilizations in our galaxy capable of communicating with us. However, the equation gives a scientifically-grounded basis for speculating whether or not we are alone in the universe.

Hvis det er en intelligent siviliasjon pr galakse, så blir det en hel haug, da det er ca 100 milliarder galakser i universet. Selv med 0,000001 pr galakse, så utgjør det 100 000 000 000*0,000001= 100 000.

Så ut i fra størrelsen og antall planeter i universet så vil jeg si at, ja det er naivt å tro at vi er alene. Men jeg tviler på at vi kommer til å finne ut.

Lenke til kommentar

Men hvis man tror på en skaper; hva er da poenget med de stjernene en ser på Hubble Ultra Deep Field? hvorfor er ikke himmelen svart, men fylt av galakser?

Jeg synes det er ganske naivt å tro mennesker er sentrum i universet, hadde vi vært det, hadde nok himmelen vært helt svart.

Lenke til kommentar
og dermed hvis en promille av disse igjen har intelligent liv, sitter vi med 2 000 andre sivilisasjoner på en flekk så stor som tommelen din.

Problemet er at ikke man kan lage noen form for troverdig statistikk med en sånn "tenk på et tall"-metode. Kanskje har annethvert solsystem med en passende sol liv, kanskje er det bare vårt som har det.

Lenke til kommentar

Problemet er at ikke man kan lage noen form for troverdig statistikk med en sånn "tenk på et tall"-metode. Kanskje har annethvert solsystem med en passende sol liv, kanskje er det bare vårt som har det.

Until we can confidently plug in numbers for each variable of Drake’s Equation, we cannot accurately predict the value for ‘N’, which is the number of civilizations in our galaxy capable of communicating with us. However, the equation gives a scientifically-grounded basis for speculating whether or not we are alone in the universe.

Så det er snakk om spekulering, gjettning. Men universet er så stort, at selv med en uhyrlig liten brøk, så vil svaret blir ganske stort. Er faktisk nok med at det 2, da er vi ikke alene lengre.

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig ikke noen vits å prøve å finne ut om det er liv på andre planeter, for vi vil jo aldri være i stand til å besøke de eller kommunisere med de. F.eks. det lyset vi ser fra vår nærmeste stjerne i galaksen stammer jo fra steinalderen eller noe. Så selv om vi fant ut en måte å reise i lysets hastighet, så hadde dette tatt altfor lang tid, man ville brukt enormt mange generasjoner på å nå frem.

Lenke til kommentar

Det er nok ganske så sikkert at det finnes annet intelligent liv i universet.

For uansett om ikke noen planeter er akkurat som vår, så har jo organismer og bakterier formert seg etter omgivelsene.

Ta isbjørnen for eksempel; Den fikk tjukk pels fordi den lever i ett kaldt miljø.

:)

Lenke til kommentar

Drakes ligning brukt meget strengt gir jo likevel ca 35000 planeter bare i vår galakse som har gode muligheter for liv, slik vi kjenner det på jorden. Så kommer vel andre former for liv, som vi så langt ikke kjenner (som nevnt tidligere i tråden et liv som liker svovel og 200 grader ;) )

Avstandene er selvsagt det største problemet for kontakt. I tillegg vil nok en sivilisasjon som ligger mange år foran år ha en god del regler for å ikke blande seg inn, påvirke sine "studieobjekter". Ikke alle slike sivilisasjoner er ute etter å gjøre kål på oss...

Men heldigvis finnes det teorier om andre måter å reise i rommet på, som ormehull/krummet univers, Einstein-Rosen bro m.m.

For meg personlig er det ingen tvil om at vi ikke er alene i universet. I solsystemet tviler jeg sterkt på at vi vil finne liv, men kanskje et spor etter det når utforskningen av mars er blitt mer omfattende.

Derimot tror jeg ikke at vi vil få oppleve kontakt med fremmede i vår levetid. Dessverre.

Lenke til kommentar

Tror nok at det finnes andre former for liv der ute, men om vi rekker å få noen kontakt med det før vår sivilisasjon går under er egentlig ganske tvilsomt. Ingen på dette forumet lever nok lenge nok til å få oppleve kontakt med andre planeter, noe som er veldig irriterende egentlig, vi lever så kort at vi kommer til å gå glipp av veldig mye!

Lenke til kommentar

Delvis riktig. Universet utvider seg i lysets hastighet, så vidt vi vet. Dette gjør at vi "aldri" kommer til å rekke frem til "enden", noe som igjen gjør at Universet i praksis er "uendelig" stort. Likevel er det ikke sikkert at mengden masse i Universet er uendelig. Derfor er det rimelig å anta (så vidt jeg forstår) at det er et finitt antall galakser, planeter og livsformer.

Når det er sagt, tror jeg at det antallet er såpass høyt at det egentlig er likegyldig for våre menneskelige hoder om det er uendelig eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...