fAight Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Hei! Har vært i lignende situasjon som deg i forhold til at jeg ikke visste helt hva jeg ville jobbe med. Det eneste jeg visste var at jeg ville jobbe med mennesker, hadde relativt god håndlag med barn og har aldri vært flink eller interessert i noe helt spesielt. At jeg valgte allmennlærerutdanninga var nokså tilfeldig. Foruten det jeg har nevnt ovenfor, så var en faktor at jeg kjente et par andre som allerede hadde startet på allmennlærerstudiumet, og de syntes at det kanskje kunne være noe for meg. I dag har jeg jobbet som lærer i snart 2 år. Og jeg angrer ikke et sekund! Det er noe av det mest givende jeg har vært med på! I utgangspunket ville jeg jobbe på ungdomsskolen. Tenkte at altfor små barn, hadde jeg ikke noe greie på, og for et ansvar det er både sosialt og faglig. Tenk om jeg ikke klarte å lære de å lese og skrive!? Men som ferdig utdannet er man ydmyk og tar de jobbene man får. Jeg fikk tilbud å jobbe på barneskolen rett etter utdanningen. Da ble jeg kontaktlærer for 7. trinn. Et kjempe spennede og lærerikt år, men også en veldig utfordrende jobb i forhold til elevkonflikter og klasseledelse. Da disse gikk over til ungdomsskolen ble jeg plassert på 1. trinn. Skrekk og gru! Neida, det er faktisk noe av det mest spennende og givende jeg har opplevd som lærer. Elevene er takknemlig for alt. Du er deres gud. Og alt du sier å gjør er deres lov. Hehe. Denne posten ble mer en erfaringspost fra min side. Summasumarum er at hvis du er glad i å jobbe med mennesker og barn, så tror jeg at du kommer til å stor trives som lærer. Lykke til! ps. Har selv stilling som adjunkt med opprykk. Dvs. allmennlærer + 1 år med faglig kompetanse, som gir et lite hopp på lønnstrinnet. Neste trinn for meg vil være lektor, men pr dags dato ser jeg ikke noe behov for å jobbe som lektor. I forhold til lønn og arbeidsmengde på vgs, syns jeg det nesten ikke er verdt det. Endret 13. mai 2008 av fAight Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Det må være givende å se det du legger tid i vokse opp å bli eldre, og tenke at det er du som har ført dem ihvertfall litt på vei. Samme må det være en god følelse å hjelpe andre og se at de faktisk tar imot hjelpen og setter pris på den. Og at de gir noe tilbake. Det vil jeg si er noe av det beste med å jobbe med mennesker. Husker noen av lærerne jeg hadde, det var virkelig noen av dem som man satte pris på, så opp til og ble glad i. Jobber som ekstravakt på gamlehjem og det fineste med jobben er å se at noen av de gleder seg over det du gjør og for at du er der for dem. Så det er en god del mer arbeid som lærer på VGS altså? Regner med det blir en god del innleveringer og slikt da, og litt mere faglig fordypning, og høyere forventning. Så da blir det vell slik. Endret 13. mai 2008 av OddZen Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Så det er en god del mer arbeid som lærer på VGS altså? Regner med det blir en god del innleveringer og slikt da, og litt mere faglig fordypning, og høyere forventning. Så da blir det vell slik. Nja, det kommer vel kanskje an på øyet som ser. Joda, kravene til faglig tyngde er nok større, men de som satt til seks-åtte om kvelden da jeg var i praksis på en barne- og ungdomsskole var ikke ungdomsskolelærerne.(..) Det var faktisk lærerne på barneskolen. Så det handler nok veldig om timeantall og fag man har som lærer. I tillegg til frekvensen av prøver osv. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Men får man noe slags overtid når man sitter så lenge som til 6-8 og starter tidlig om morgenen? Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Men får man noe slags overtid når man sitter så lenge som til 6-8 og starter tidlig om morgenen? Nei, mange har fast arbeidstid for antall timer de må sitte på skolen. Men jeg vet ihvertfall at der jeg var i praksis så fikk ungdomsskolelærerne tillegg pga retting av prøver, mens barneskolelærerne ikke fikk det. Dette ble det faktisk ganske mange diskusjoner av, mye fordi det viste seg at mange av barneskolelærerne hadde omtrent like mye å gjøre etter timene som ungdomsskolelærerne. Noen skoler har også fleksitid, hvor det da ikke gis overtidsbetaling. Det skal sies at man får et lite tillegg gjerne om man er kontaktlærer. Endret 14. mai 2008 av yvonne2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå