Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Xenon pære ødelagt - Garantisak?

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Avensis -06 modell med xenonlys. Kjøpte den i mai -07. Før det gikk den som dem. vogn hos Toyota. I dag oppdaget jeg at ene pæra har sluttet å lyse. Bilen er registrert i aug. -06. Hvor lenge skal en xenon pære virke, sånn cirka?? Kan det være en garantisak?

Hvor mye vil en ny pære koste, og kan det gjøres andre steder en hos Toyota?. Bor i Akershus.

mvh. Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xenon-pærer kan gå som alle andre gassbaserte pærer, så er nok ikke noe garantisak (IKKE sikker, så sjekk med Toyota-forhandler)

Disse pærene er dyre (opp imot 1000-lappen enkelte steder)

Du får kjøpt pærer andre steder, men er å annbefale noe som tilsvarer originale pærer så du ikke får fargeforskjell (er vel standard 4300Kelvin, men er fort litt fargeforskjell fra fabrikant til fabrikant..

En ny pære vil ha et reine lys enn en brukt, men det må du nesten se ann..

Lenke til kommentar

Er vel ikke mer enn noen tusen timer trodde jeg ?

Kan hende de har pære til din på Biltema, men hvordan kvalitet det er på de vet jeg ikke..

Har kun brukt Kingston på mine biler (komplett sett med Bi-xenon H4-pærer til 1500,-)

Lenke til kommentar
Er vel ikke mer enn noen tusen timer trodde jeg ?

Kan hende de har pære til din på Biltema, men hvordan kvalitet det er på de vet jeg ikke..

Har kun brukt Kingston på mine biler (komplett sett med Bi-xenon H4-pærer til 1500,-)

Det står i hvert fall i instruksjonsboken min at normal levetid på Xenon er 10 år. Er kvaliteten på Biltemas Xenonpærer like dårlig som den på vanlige pærer ville jeg holdt meg langt unna.

Lenke til kommentar
Hei

Har en Avensis -06 modell med xenonlys. Kjøpte den i mai -07. Før det gikk den som dem. vogn hos Toyota. I dag oppdaget jeg at ene pæra har sluttet å lyse. Bilen er registrert i aug. -06. Hvor lenge skal en xenon pære virke, sånn cirka?? Kan det være en garantisak?

Hvor mye vil en ny pære koste, og kan det gjøres andre steder en hos Toyota?. Bor i Akershus.

mvh. Tommy

I utgangspunktet er lyspærer forbruksvare. Imidlertid koster en xenonpære fort opp mot 1500 kr ferdig skiftet. Dessuten er en av hovedgrunnene til å kjøpe xenonlamper at de har lenger levetid enn vanlige pærer.

Min erfaring med Audi og Volkswagen produkter er at dette hos deres forhandlere behandles som en garantisak så lenge bilen er innefor garantiperioden. Med mindre du selv har skiftet pære tidligere (eller noen andre har gjort det), og samtidig skadet pæren på en eller annen måte bør dette være uproblematisk å få dekket på garantien.

At Toyota i sin instruksjonsbok skriver at en slik pære skal holde i 10 år tyder på at de mener det samme.

Lenke til kommentar

Ja de sier 10år, men det holder ikke så lenge. Ikke nesten engang!

Har faktisk montert en del av de biltema pærene og det virker greit. Har enda ikke bytta en defekt biltema pære, men vi får se hva som skjer etterhvert..

Noen som har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Ja de sier 10år, men det holder ikke så lenge. Ikke nesten engang!

Har faktisk montert en del av de biltema pærene og det virker greit. Har enda ikke bytta en defekt biltema pære, men vi får se hva som skjer etterhvert..

Noen som har noen erfaringer?

Spurte sist jeg var innom. De hadde 1 eller 2 reklamasjoner på veldig mange pærer. Tror nok kvaliteten er grei. Husk at ingen er tjent med å selge så dyre produkter med sinnsykt lav kvalitet.

Uansett. En pære er en forbruksgjenstand. Mye som påvirker hvor lenge den holder. Humpete grusvei, feil montering, fått seg ett dunk, osv. De er som vanlige pærer, de ryker, men holder lenger. Men 10år er umulig, uansett :)

Lenke til kommentar

Hadde en venn som hadde samme problemet, men det var muligens hele innsatsen som var gått i stykker eller noe sånt. Han gikk på Toyota i Årdal og fikk beskjed om at han måtte betale for å få det reparert. Så var han på ferie i Fagernes og stakk tilfeldigvis innom Toyota der, og da fikk han beskjed om det var en kjent feil og at det gikk på garantien. Han slapp å betale noe som helst!

Sjekk m Toyota Norge du!

Endret av Armitage2
Lenke til kommentar
Står ikke noe i instruksjonsboka om hvor lenge en xenon pære skal holde, men det står at skifte av pære må gjøres på verksted. Kan man bytte selv hvis man er litt fingernem, eller er det helt umulig

Det kommer jo helt an på hvilken instruksjonsbok man leser i. I min står det i hvert fall at de skal holde i minst 10 år. Det er null stress å bytte selv.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Ringte Toyota Dal, Akershus. Det var bare å komme innom. Dette var helt klart en garantisak, ingen diskusjon. Jøss... etter flere år å ha forholdt meg til Møller konsernet, så var dette overraskende enkelt.

Lenke til kommentar
Ringte Toyota Dal, Akershus. Det var bare å komme innom. Dette var helt klart en garantisak, ingen diskusjon. Jøss... etter flere år å ha forholdt meg til Møller konsernet, så var dette overraskende enkelt.

Jeg skulle til å skrive at i utgangspunktet var ikke utgåtte lyspærer noe man kunne kreve ordnet på garanti, men at Toyotas forhandlere har en tendens til å være veldig snille mot kundene sine hva gjelder å strekke seg litt ekstra for å gjøre de fornøyde - og at det dermed var verdt et forsøk å prøve å klage til de. Men ser ut som om du kom meg i forkjøpet. :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Bare søkte litt i forumet.. ser at tråden er eldre, men svarer litt allikevel ;)

Jeg har selv toyota avensis 2003. modell.

Bytte av Xenon pære _kan_ man gjøre selv, men det er _arbeid!_

Det står at en manual jeg har fått tak i.. at det tar 24 minutter.. eh, jeg brukte 3 timer. En må jo finne alle plastik deler og skruer å skru av. For bytte av Xenon pæren (den ytterste pæra, så må hele lyktehuset ut!)

Pæren koster ca 1700 på mekonomen, du kan greie å få den til 1400 hos toyota... og om du bestiller på http://www.powerbulbs.com/ og får de sendt til bekjente i sverige.. så koster det ca 750,- stk. :)

Ps; min pære hadde også røket, og det viste seg at pæra hadde knust, og var ikke utbrent. Men da har de holdt siden bilen var ny, 2003 - ca 5 år, 110.000km ...

/ Stig Henning

Lenke til kommentar

-Shark-;

Eh.. sludder ? _kan_ være at Pærene har forskjellige kelvin (lyststyrke) osv.. Men jeg HAR kjøpt pære og jeg _har_ faktisk ringt og spurt om pris. Samt har jeg sjekket prisen på Mekonomen.

Om dere opererer med disse prisene, vil nok Peugeot og Mercedes folket "våkne" en dag og si "HALLO?? 3400,-?? " haha..

Dog skal jeg ikke motsi deg heller - det kan sikkert være sant - men over dobbel pris på en pære virker sykt, sykt mye.. Pæra jeg kjøpte var en Philips pære. Og det er det som sitter originalt i min Toyota. Har dere andre merker kanskje?

/ Stig Henning

Lenke til kommentar

Kommer da helt an på hva slags pære det er. D2S er ikke så dyrt siden den er svært mye brukt, og er stort sett bare pæra og ikke noe annet. D1S f.eks, så står hele ballasten i pæresokkelen som betyr at pæra og ballasten byttes samtidig. Nyere som D3S og D4S er mindre brukt, og uten å ha sjekket, så regner jeg med at de er langt dyrere enn D2S.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...