Gå til innhold

Ny zoom til Nikon D40

Anbefalte innlegg

Hei ny på forumet her, og begynner etterhvert å bruke mer tid og penger(!) på fotografering. Planlegger nå å anskaffe meg et ny zoom.

Kamera: Nikon D40. Kommer på sikt til å vurdere D90 (eller hva den nå vil hete), når den har kommet.

Objektiver: Kit objektivene 18-55 og 55-300 – IKKE VR. Har dessuten skaffet meg Sigma 10-20.

Ønsker nå å oppgradere videre (dvs få noe bedre enn kit objektivene), i første rekke gå for et bra walkaround objektiv. Bruksområdet mitt/motiv er småbarn + noe by og natur. Det er viktig å ha et allsidig objektiv, slik at jeg får tatt bilder av ungene når øyeblikket er der, og ikke behøver å fomle med objektivbytte. Makro vil dessuten være et stort pluss (spes. hos kona).

Tenkte i første rekke å anskaffe meg Sigma 17-70 HSM. Hørt mye pent (og noe mindre pent). Alternativene er vel Tamron 17-50 eller Sigma 18-50. Generelt er vel Tamronen best (mener vel en del), men denne har vel også svakest makro. Sigma 17-70 er vel muligens litt mindre skarpt enn Tamron (og Sigma 18-50?), men jeg får bedre makro og et større område på brennvidden og er usikker på om kvaliteten i praksis betyr så mye. Både Sigma 18-50 og Tamron 17-50 har bedre blenderåpning, men brukes f.eks. 2.8 i praksis så mye (usikker på om jeg kommer til å ta så mange portrettbilder). Alternativet kan jeg også vurdere å vente på Sigma 18-125 OS (med bildestabilisator), og se hva slags kritikker den får. Gitt at den er rimelig skarp, osv., vil den kanskje kunne være et greit alternativ til de tre førstnevnte?

Ellers tenker jeg på sikt å anskaffe meg Nikon 70-300 VR.

Tar gjerne input her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig står jeg mellom Tamron 17-50mm f2.8 og Nikon 17-55 f2.8. (jeg har D40x). Sigma 17-70mm er vel ikke noe bedre enn Nikon sin 18-70mm, har hørt at Nikon sin skal være bedre. Og da er det vel den etter bedre alternativ?

Hvis du trenger makro ville jeg gått for Nikon AF-S 60mm Micro, den er utrolig skarp og har ekte makro.

Lenke til kommentar
Fikk min Tamron 17-50 i går, har ikke testa det så mye enda, men er utrolig fornøyd så langt!

Har fått prøvd den samme selv, og i bruk likte jeg den veldig godt :) Har ikke fått tatt noen bilder, testet den bare hos Ur og Foto i Bergen. Fikk også tatt litt på Nikon 17-55mm og den frister noe sykt :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...