Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Action film, trenger info om Norges etterforskningstjeneste

Anbefalte innlegg

Hei, skal lage en action film/krimfilm, en film som kan minne om CSI, Law & Order og det der.

Det jeg trenger hjelp med er å finne ut hva Norges etterforskningstjeneste heter, info om det og hva hvilke standardvåpen de har. (Pistoler)

En annen ting jeg lurer på: Er PST Norges FBI? Kan de ta seg av vanlige mordsaker? Hva er standardvåpnene deres?

-Takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@gaardern: Japp, Kripos kan kalles inn som assistanse i drapssaker når de lokale etterforskerne trenger bistand i en sak.

--------------------------------

@magneman: Norges etterretningstjeneste heter så enkelt som; Etterretningstjenesten, også kalt for

E-tjenesten. Tidligere het den Forsvarets Etterretningstjeneste, Fo/e.

PST er norges sikkerhetstjeneste (men også 1 av våre tre hemmeligetjenester) så de blir å samenlikne med FBI's kontra-terror divisjon og kontra-etterretnings divisjon.

Du kan også ta en kikk inne på en gammel tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=841675

Håper det var behjelpelig med å gi svar på noe av det du lurte på.

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar

Ja jeg regner med det, siden Etterretningstjenesten rekrutterer flere av sine operatører derfra.

Men det er selvfølgelig flere veier inn: En annen vei kan jo være å jobbe som analytiker hos ASIC (All Source Intelligence Cell) i Etterretningsbataljonen, for så senere å søke seg over til E-tjenesten. Ellers så kan man vel som akademiker komme seg inn på flere forskjellige ”sivile” stillinger regner jeg med.

Litt sånn vanskelig å finne en vei inn er det vel, i og med at de er ikke like aktive på rekrutteringen og holder seg litt mer ute av søkelyset enn CIA borte i USA. Der bruker de å reise rundt på de ulike Collegene og ha sånne stands der en kan stille ulike spørsmål og en kan legge inn en søknad for opptak. Når de ligger litt sånn bakpå får en ikke helt vite hva som kreves og hvilken vei det er "smartest" å gå for å komme inn.

Men det er vel også en kvalitetssikring å ikke profilere seg så mye offentlig, siden da vil en kanskje få søkere som har mer interesse av yrket og faget, enn bare sånne eventyrsøkere. De får vel inn de mannskapene de trenger regner jeg med siden de ikke bedriver eller benytter seg av ”aggressiv” rekruttering.

Edit: Her er forresten linken til BSES og til E-tjenestens sider:http://www.mil.no/felles/bses/start/;jsess...requestid=88109

http://www.mil.no/etjenesten/start/;jsessi...requestid=88249

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar
snip

Takk for det. Har alltid hatt interesse for språk, og lærer det fort. Valget måtte da i så fall stå mellom Russisk og Arabisk, siden jeg er usikker på hva som er mest ettertraktet i Forsvaret eller E-tjenesten.

Lenke til kommentar

Vel litt vanskelig å svare på det da de ikke går ut offentlig med hvor de opererer.

Men jeg regner med utefra nyhetsbildet og de konfliktsoner & sikkerhetstrussler som eksisterer per i dag, og de trussler som måtte ligge å lure i bakgrunnen at både russisk og arabisk er omtrent like aktuelle per idag.

Jeg ser også at BSES/FSES har kjørt kurs i Dari og Pashto (afghanske versjoner av persisk), to språk som er aktuelle for INTOPS og operasjoner i Afghanistan.

Senere i framtiden vil kanskje også kinesisk bli aktuelt i og med at de er en voksende makt, men det bli bare et skudd i blinde, og litt vanskelig å lære ved BSES kanskje i og med at de ikke underviser i mandarin og kantonesisk. :p

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar

Trenger kjapp hjelp nå, vet at det er seint men det haster.

Jeg trenger musikk, noe som minner om CSI, Law & Order og andre serier når det gjelder musikk til filmen.

Det jeg trenger er musikk til en to scener.

"Det er natt, en fyr sover i en stol, plutselig åpner en dør seg og en pistol kommer fram, et skudd fyres av." Hva passer til dette mordet? Noen artister, sanger eller noe jeg kan bruke til en slik scene?

Den andre scenen er som følger: "To politimenn møter på to mordere. Den ene morderen skyter den ene politimannen slik at han detter om på bakken, den andre politimannen skyter så den morderen slik at han dør. Den andre morderen skyter dermed den andre politimannen i armen slik at han detter på bakken og mister pistolen. Den morderen som fortsatt lever går bort til den andre politimannen og skal til å drepe han, da den første poltimannen (han som ble skutt først) bruker sine siste krefter på å skyte den andre morderen." Hva slags spenningsmusikk passer inn her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...