Gå til innhold

Gammel 32" TV + PS3, viktig med HDMI?

Anbefalte innlegg

Hey,

Jeg skal kjøpe en PS3 og sjekket da TVen på rommet mitt men fant ingen HDMI inngang. Det var vel greit ettersom den er et par år gammel (vanlig 32" TV, ikke flatskjerm). Så da lurer jeg på, nå som jeg ikke får brukt HDMI kabel til TVen, vil det egentlig være så mye forskjell? Eller er det bare forskjell på flatskjermer? Vil liksom ikke spille/se Blu-ray og ende opp med møl nå som alle spillene har så digg grafikk.

Og uansett om det ikke er HDMI inngang så får jeg vel kobla PS3en opp uten å kjøpe noe annet sant? (etter å ha sjekket så ser det ut som om det er 3 sånne plugginnganger på siden og 2 bak, altså 5 tilsammen. Er det det som er den standard måten å koble PS3en opp? Husker PS2 hadde 3 sånne plugger.)

takk for hjelpen

Endret av sureup
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen problem å koble opp PS3 uten HDMI, at man får bedre resultat med HDMI gjelder kun flatskjermer med HD oppløsning.

dessverre må du uansett se langt etter den utrolige grafikken når du kun har en vanlig 32"

Lenke til kommentar
Ingen problem å koble opp PS3 uten HDMI, at man får bedre resultat med HDMI gjelder kun flatskjermer med HD oppløsning.

dessverre må du uansett se langt etter den utrolige grafikken når du kun har en vanlig 32"

Ps3 på gammel bilderørs tv minner om ps2.. Synes ikke man får så veldig mye ut av ps3 uten lcd/plasma tv med hdmi.

Lenke til kommentar

Om du likevel skulle kjøpe deg ein PS3, så kan du egentlig bare kaste de bildekablene som følger med. For det er regelrett søppel. Skaff deg ein RGB-kabel for det mest optimale bildet for din CRT-skjerm :)

Eg meiner man fint kan få mye glede av PS3 på ein vanlig TV også, selvfølgelig blir det bedre med HDTV. Men bedre enn PS2 er det ihvertfall.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

takk for svar

hadde vært kult om noen hadde hatt et bilde med forskjellen mellom PS3 på CRT og LCD/plasma HDMI.

skal søke rundt på google etter det nå :)

angående rgb kabel, er forskjellen stor og hvor mye koster det?

edit: btw TVen er seff widescreen, om det har noen betydning...

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Eg meiner forskjeller er vesentlig. Mye bedre og skarpere farger som ikkje blør utover hverandre etc. Kablene ligger vel fra 100+ avhenging av kor du kjøper det.

Du kan også bruke PS2 RGB kabler,siden utgangen bak er den samme.

Lenke til kommentar

ok takk

men f.eks. nå så spiller jeg san andreas for første gang på den 32" (før hadde jeg en 20") og det ser forjævlig ut. Men jeg tror vel det er mest pga grafikken i spillet er forjævlig uansett :p

men hva er det som kjennetegner at det er TVen som gjør det stygt i forhold til at det er spillet i seg selv som er stygt?

tror jeg går for en sånn RGB greie, ettersom det er det beste jeg kan få ut av Tven?

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Tja fabrikkinnstillinger på TV`en kan rett og slett ødelege bildet fullstendig, med ville skarphets instillinger etc. RGB er nok den beste løsningen for CRT-skjermer ja. Heilt klart å foretrekke fremfor kompositt.

Lenke til kommentar

hmm søker etter enn sånn ps3 rgb kabel men finner ikke noe i en vanlig butikk (fysisk butikk i oslo). Noen som vet hvor jeg kan få tak i det i en fysisk butikk i oslo? Tenker å dra ut og kjøpe imorra så gidder ikke sitte og vente på noe i posten. (skal forøvrig sannsynligvis dra til elprice)

edit: og angående San andreas så er det stygt når jeg beveger meg (det var nok sånn før og på 20"), altså da blir alt kantete somt et helvete og ekkelt. Slik som å spille mange spill uten anti-aliasing på pc etc. Det blir vel ikke sånn med PS3?

det blir ikke smurt utover (ihvertfall i forhold til min forståelse av det :p)

glemte å legge til at jeg også har en sånn liten dings til å plugge inn de 3 pluggene til PS2en for å få det til å funke med min gamle 20" TV ettersom den ikke hadde inngang til de pluggene. Er det sånn scart greie eller gir det like dårlig bilde som pluggene alene?

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Eit PS3 spill på ein vanlig TV vil se bedre ut enn eit PS2 spill i de fleste tilfeller tipper eg. den dingsen du snakker om består fortsatt av orginal kablene som følger med(?) forstår eg deg rett. Så bildet blir det samme.

Ein annen ting, dersom du har to stk. SCART innganger på TV`en din må du sjekke ut hvilken som faktisk støtter RGB, ellers er det ikkje mye hjelp. Pleier som regel å vere SCART 1 etter egene erfaringer, kanskje det tom. står RGB ved siden av inngangen.

Men da er det kveld for min del:)

Lenke til kommentar

det står EX1.1 og EX1.2 ved siden av de to som ser ut som scart innganger. også er det noen små ikoner med 2 tver på hver med en pil mellom der den ene (EX1.2) hadde 2 prikker på ei linje til 3 prikker i en trekant og den (EX1.1) andre har 3 prikker eller fler på ei linje til 3 prikker i en trekant.

funker det da? og hvilken skal jeg bruke?

og hæ? Kommer ikke PS3 spill til å være klart overlegne PS2 spillene på en vanlig TV? :S

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett PS3 på en vanlig CRT tv, bare en sykt dårlig bak projeksjons TV.

PS3 kommer garantert til og være bedre enn PS2, men du kommer ikke til og få det fulle utbytte av det hvis du ikke kjøper en HDTV.

32" HDTV'er er ganske billige, (under 5000) men du burde gå til en butikk og se selv hvordan bildet ser ut der. En annen mulighet er og gå til TV delen av dette forumet. https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=345 hvis du er lat =)

HDTV'er er generelt sett dårlig på analoge sendinger (tv-antenne, gammelt kabelnett mm.) Men hvis signalene den mottar er bra, desto bedre blir det.

Du får selv finne ut om du har lyst til og bruke penger på ny TV, men uansett så ønsker jeg deg lykke til :-)

Lenke til kommentar

Jeg har jo nylig skiftet fra 32" CRT til 46" LCD og kan komme med noen kommentarer på forskjellen:

1. Fargene er klarere/skarpere

2. Ta feks nettleseren på ps3en, med 1080p oppløsning har jeg ingen problem med å lese selv den minste skriften på VG i fra sofaen, på gamle tven var alt bare grøt uansett hvor nærme jeg satt tven.

Overnevnte gidde seg og utslag i spill, feks i uncharted og noen andre spill hadde jeg problemer med å lese tekst..

Lenke til kommentar

uff jeg spilte nå san andreas på pcen og må si at det er en gigantisk forskjell når det kommer til skarphet :p

men nå er jo pc skjermen bare 20" i forhold til TVen som er 32". Om jeg spiller på min gamle 20" vil det bli mye bedre da? (forventer ikke pc skarphet)

men det å kjøpe en ny TV for meg akkuratt nå azz, veit ikke. 3500 for selve PS3en er nok for meg akkuratt nå egentlig, men hmf jeg får se. Jeg får også inn sånne vanlige bakkesignaler (uten dekoder) på rommet mitt :/

Kanskje jeg får spørre på TV delen etterhvert om jeg ikke kjøper PS3 idag...

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...