Gå til innhold

Er du redd for døden?

Anbefalte innlegg

Nei er faktisk ikke det. Jeg ser på livet på en annen måte og frykter ikke en morder eller lignende. Og på den måten har jeg større sjangs til å ungå døden. Får jeg er istand til å se døden i øyne å angripe den evt. overtaksmannen/kvinnen. Men kan ikke si jeg vil dø heller ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tre sønner så jeg har "gjort" mitt her på jorden

Du har "gjort ditt" siden du har fått unger? Jaja, folk har forskjellige oppfatninger om hva som er meninga med livet. Selv planlegger jeg å ikke få unger.

jeg er ganske så spirituellt menneske av meg så jeg tror sterkt på at etter døden er ikke alt slutt likevel. Tvert imot,ser faktisk fram til den. Men håper jo selvsagt å få mest mulig ut av livet mens jeg lever...

Du får melde deg inn i en dødskult. Vurdert kristendommen?

Personlighet er noe som skapes i hjernen og ikke noe som er forhåndsskapt. Så hva hindrer "deg" å bli født på ny? Husk at man ikke er en person, man er en bevissthet som har kontroll over en kropp. Så når man dør så dør man, og nye mennesker blir født. Kanskje det blir du som får kontroll over en ny kropp etter hvert, helt uavhengig av din forrige kropp? :D

Ingenting (bortsett fra lovverket) hindrer oss i lage en identisk kopi av Phannyboy, men det vil fortsatt være to forskjellige bevisstheter. Du vil ikke være den nye personen. Om klonen din fortsetter å leve etter at du er død, vil ikke du merke noen forskjell.

Som du sier, er du en bevissthet, ikke en kropp. Bevisstheten sitter i hjernen din. Når hjernen ikke fungerer lenger, eksisterer ikke bevisstheten. Da eksisterer heller ikke du. For de som trekker en annen konklusjon er det en stor dose ønsketenkning med i regninga.

Hvordan kan du si at DU tar kontroll over en annen kropp? Du er jo bevisstheten og minnene dine. Som en ny person vil du ikke huske noe fra dette livet. Hvordan kan du da i det hele tatt snakke om at det er DEG? Foreslå gjerne ting som sjel og oppstandelse, men ikke kom og si at du ikke er overtroisk ;)

Lenke til kommentar
Jeg har tre sønner så jeg har "gjort" mitt her på jorden

Du har "gjort ditt" siden du har fått unger? Jaja, folk har forskjellige oppfatninger om hva som er meninga med livet. Selv planlegger jeg å ikke få unger.

jeg er ganske så spirituellt menneske av meg så jeg tror sterkt på at etter døden er ikke alt slutt likevel. Tvert imot,ser faktisk fram til den. Men håper jo selvsagt å få mest mulig ut av livet mens jeg lever...

Du får melde deg inn i en dødskult. Vurdert kristendommen?

Personlighet er noe som skapes i hjernen og ikke noe som er forhåndsskapt. Så hva hindrer "deg" å bli født på ny? Husk at man ikke er en person, man er en bevissthet som har kontroll over en kropp. Så når man dør så dør man, og nye mennesker blir født. Kanskje det blir du som får kontroll over en ny kropp etter hvert, helt uavhengig av din forrige kropp? :D

Ingenting (bortsett fra lovverket) hindrer oss i lage en identisk kopi av Phannyboy, men det vil fortsatt være to forskjellige bevisstheter. Du vil ikke være den nye personen. Om klonen din fortsetter å leve etter at du er død, vil ikke du merke noen forskjell.

Som du sier, er du en bevissthet, ikke en kropp. Bevisstheten sitter i hjernen din. Når hjernen ikke fungerer lenger, eksisterer ikke bevisstheten. Da eksisterer heller ikke du. For de som trekker en annen konklusjon er det en stor dose ønsketenkning med i regninga.

Hvordan kan du si at DU tar kontroll over en annen kropp? Du er jo bevisstheten og minnene dine. Som en ny person vil du ikke huske noe fra dette livet. Hvordan kan du da i det hele tatt snakke om at det er DEG? Foreslå gjerne ting som sjel og oppstandelse, men ikke kom og si at du ikke er overtroisk ;)

Altså, jeg er ikke den personen som forklarer meg med mest klarhet, så jeg skjønner at du misforstår :p Det jeg mener er at man ikke er en person, man er en bevissthet. Siden nye mennesker fødes med nye bevisstheter hele tiden, hva er det som hindrer at "du" blir en ny person? Jeg sier ikke at man blir født på ny, men at man får en ny bevissthet. Ja, jeg suger i å forklare, men det jeg prater om handler ikke om noe religiøst som gjenoppsatndelse eller noe sånt. :p Uansett så tror jeg ikke på det selv, bare en morsom tanke :p

Lenke til kommentar

Jeg er redd for og dø for tidlig , plutselig sitter jeg en dag med kroppen full av kreft . Da har jeg ikke mulighet til rikke meg av flekken.

Følelsen av at jeg skulle gjort mer ut av livet mitt blir en kjip tanke å gruble på når det er for sent

Endret av =Iko=
Lenke til kommentar
Når du dør, forsvinner bevisstheten din også.

Ja, for psykologien er en ferdig kartlagt vitenskap, der vi vet alt som er å vite, ikke sant?

Det er gøy å fiske frem jokere i slike diskusjoner, hva? «Vi vet ikke alt» er neppe det mest saklige argumentet du kunne ha kommet med.

Basert på det vi vet i dag har vi ingen grunn til å tro at fornemmelsen av transcendental bevissthet er annet enn en illusjon. Men ønsker man å tro på reinkarnasjon e.l. så ser man verden gjennom briller deretter. Det er riktig at vi vet relativt lite om hjernen, om (nevro)psykologi sammenlignet med andre felt innenfor vitenskapen. Det betyr ingenting fra eller til, men de som ønsker seg en magisk verden putter selvfølgelig magien sin der vi ikke vet. En variant av God of the gaps.

Lenke til kommentar
Når du dør, forsvinner bevisstheten din også.

Ja, for psykologien er en ferdig kartlagt vitenskap, der vi vet alt som er å vite, ikke sant?

Du tror man etter hvert vil finne en sjel som flyr ut av kroppen på døde mennesker? Hva tyder på det?

Bevisstheten er som en snømann. Når våren kommer, forsvinner den. Du får aldri den samme snømannen tilbake. Selv om du bygger en identisk snømann neste vinter, er det ikke den samme.

Man kan i grunn argumentere sterkt for at du ikke engang er den samme personen som du var for 10 år siden. Ingen av atomene i kroppen din er de samme. Det eneste du har til felles med Bellicus anno 1998 er minnene. Du er ikke den samme. Eksisterer vi kanskje kun i nuet?

Lenke til kommentar
Basert på det vi vet i dag har vi ingen grunn til å tro

Nei, men det vi har heller ingen grunn til å ikke tro :) Om det nå bare er 0.0000000000000000000000001% sjangse for at det finnes noe etter døden, så er det jo lurt å studere dette nærmere ennå bare overse begrepet helt, for sett i lys av evigheten er ikke dette livet noe som helst, og dersom man skulle ta feil i sine religiøse bestrebelser så vil man heller aldri vite dette i den evige tomheten som kommer etterpå.

Lenke til kommentar
Svært få som var redd for døden. Selv er jeg veldig redd for å død. At jeg bare blir borte i evig tid (Er ikke bevist, nei, så ikke kritiser) og bare ligge der mens andres liv fortsetter.

Eh, det er ikke DU som ligger der. Du har like mye til felles med liket i kista under jorda som du har med navleloet til Kristin Halvorsen. Du har ingen bekymringer overhodet. Huff, det er så trist at folk bruker livet sitt på å bekymre seg over tilværelsen som død. Det er jo ikke en tilværelse engang.

Lenke til kommentar
Du tror man etter hvert vil finne en sjel som flyr ut av kroppen på døde mennesker? Hva tyder på det?

Hva tyder ikke på det? Hvis du kan tvile på en sjel, så kan du også tvile på tvilen om at det finnes en sjel, ikke sant?

Dette med å påstå at det ikke finnes noe etter døden er jo et relativt nytt fenomen, i alle land og blant alle folkeslag til alle tider har det eksistert forestillinger om et liv etter døden. Så det blir jo den moderne tids spissfindigheter vs menneskehetens samlede visdom.

Lenke til kommentar

Nei, men det vi har heller ingen grunn til å ikke tro :)

Verden antyder intet magisk. Hvis ikke det er grunn nok til ikke å tro at verden er magisk, så er ingenting grunn nok. Ingenting kan noensinne motbevises i denne verden, og hvis du tror uten grunn til å tro, så kan du potensielt tro til den dagen du dør, for du baserer troen på ingenting (utenfor ditt eget hode), og ingenting kan som kjent ikke bli mindre enn ingenting.

Om det nå bare er 0.0000000000000000000000001% sjangse for at det finnes noe etter døden, så er det jo lurt å studere dette nærmere ennå bare overse begrepet helt, for sett i lys av evigheten er ikke dette livet noe som helst, og dersom man skulle ta feil i sine religiøse bestrebelser så vil man heller aldri vite dette i den evige tomheten som kommer etterpå.

Pascal's wager er en bløff. En udødelig bløff, for man vil aldri kunne vite sikkert, ikke ulikt religionene selv (kan aldri bevises/motbevises), men likefullt en bløff. Jeg for min del prioriterer høyere å ikke la meg lure inn i fordummende religioner enn muligheten for å brenne i helvete. Det sier litt om hvor bekymret jeg er med tanke på helvete.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Nei, men det vi har heller ingen grunn til å ikke tro :) Om det nå bare er 0.0000000000000000000000001% sjangse for at det finnes noe etter døden, så er det jo lurt å studere dette nærmere ennå bare overse begrepet helt, for sett i lys av evigheten er ikke dette livet noe som helst, og dersom man skulle ta feil i sine religiøse bestrebelser så vil man heller aldri vite dette i den evige tomheten som kommer etterpå.

Men idéen om sjeler og slikt er noe som er basert på absolutt ingenting i utgangspunktet. Etter det vi vet i dag, så er det ingenting som tyder på noe sjeleliv.

Dette er en av tingene som alle innerst inne er klar over, men nekter å legge fra seg den lille troen oppe i hodet om at en forsvinner til eventyrland når en dør.

Lenke til kommentar

Må da vel være mer intressant å sett av en time i uken på å studere en religion enn å f.eks. sitte og glo på reprisen av en eller annen såpeopera vel? Anbefaller virkelig kristendom, og er veldig mye fornuftig i f.eks. læren til Jesus, dette er ting man vil dra fordel av selv om man ikke er religiøs.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Absolutt. Men da for psykologisk og sosialantropologisk innsikt (for min del). :)

Har ikke tv, vet knapt hva såpeopera er for noe. Trives med det. :thumbup:

Anbefaller virkelig kristendom, og er veldig mye fornuftig i f.eks. læren til Jesus, dette er ting man vil dra fordel av selv om man ikke er religiøs.

Satser på at tilsvarende lærdom er å finne andre steder. ;)

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Absolutt. Men da for psykologisk og sosialantropologisk innsikt (for min del). :)

Har ikke tv, vet knapt hva såpeopera er for noe. Trives med det. :thumbup:

Høres fint ut :) Hvis det ikke hadde vært for kjæresten, så hadde nok tv'en havnet i en mørk krok oppå loftet for lengst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...