Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er ditt beste sparetips?

Anbefalte innlegg

Jeg er vel ganske gniten spiser bare nudler, pølse med 1 kroners rundstykke, store mengder RIS og salat. Jeg drikker BARE varm sjokolade og kaffe hos statoil kostet meg 100 kr for en kopp jeg kan bruke 1 kalenderår, drikker det hver dag. jeg drikker ellers bare vann, bruker ikke telefon (Bare skype) tar ikke buss, har ikke bil, sykler bare. plukker opp alle penger jeg ser, bruker bare 1300 i måneden etter Husleie/strøm :p er fornøyd med det, sparer ganske bra på høyrentekonto tenkte å sette meg inn i aksjaer etterhvert. og internett har jeg heller ikke, bruker trådløst åpent.

Endret av joachim_91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
Jeg monterte vannmåler i huset og sparer over 3.000,- i året på vann- og avløpsavgift. Kostet 1650 å montere for 5 år siden.

Hva er en vannmåler?

Det er en måler som viser hvor mye vann man bruker, antall m3. Dette blir da belastet med en pris per enhet, men på en måte blir det dobbel besparing, siden man betaler for det vannet man bruker, og for det vannet man slipper ut (kloakk).

Lenke til kommentar
Det er en måler som viser hvor mye vann man bruker, antall m3. Dette blir da belastet med en pris per enhet, men på en måte blir det dobbel besparing, siden man betaler for det vannet man bruker, og for det vannet man slipper ut (kloakk).

Men for at man skal spare penger, så forutsettes det da at man bruker mindre vann enn det som kommunen har regnet som normalforbruk.. Har man flere tenåringer i huset som er glad i å dusje kan vannmåleren bli et tapsprosjekt.. :p

Lenke til kommentar

Et tips som jeg selv bruker og som jeg har sett funkere bra på folk som er notorisk dårlige med penger.

Ha en sparekonto i en annen bank en brukskontoen din.

Helst en du ikke har nettbank til.

Jeg har for eksempel en konto i postbanken som jeg legger over penger nå og da. Mentalt sett tenker jeg ikke over de pengene som ligger der, så jeg tenker aldri på det som tilgjengelige midler når jeg får lyst på et eller annet jeg helt sikkert ikke trenger.

Lenke til kommentar

Men for at man skal spare penger, så forutsettes det da at man bruker mindre vann enn det som kommunen har regnet som normalforbruk.. Har man flere tenåringer i huset som er glad i å dusje kan vannmåleren bli et tapsprosjekt.. :p

Uten vannmåler betalte jeg for ca 1000 liter/døgn. I min kommune kommer det an på størrelsen på boligen.

Hvis man dusjer bort mer enn det ville jeg være mer bekymret for strømforbruket enn vannregningen.

Lenke til kommentar

• Ikke ha bankkort på den kontoen man får lønning inn på. Da må man overføre penger til bakkortet og får et mer besvist forhold til småforbruket.
  • Planlegge kolonialhandelen og handle inn matvarer 1 (maks 2) gang i uka. Da slipper man å dra inom butikken for en liten ting og ende opp med å handle masse "matvarer" man ikke trenger.
  • Jeg har begynt å lese av strømmåleren en gang i uka. På den måten får jeg et mer bevist forhold til strømforbruket (merker det fort når jeg pluteselig har brukt mer), og får en mer nøyaktig avregning.
  • Bor man alene, og dermed bare skal lage mat til en person så lønner det seg å kjøpe familiepakninger og lage flere posjoner med en gang. Frys så ned i passe posjoner. Da har man billig, og sund, "frossen-mat" i fryseren. Og man trenger ikke lage mat hver dag. Hjemmelaget Pizza i fryseren er feks mye bedre og sundere enn "billig" frossen-pizza. (søndag er en fin dag å lage flere retter og fryse ned)

Lenke til kommentar
Jeg er vel ganske gniten spiser bare nudler, pølse med 1 kroners rundstykke, store mengder RIS og salat. Jeg drikker BARE varm sjokolade og kaffe hos statoil kostet meg 100 kr for en kopp jeg kan bruke 1 kalenderår, drikker det hver dag. jeg drikker ellers bare vann, bruker ikke telefon (Bare skype) tar ikke buss, har ikke bil, sykler bare. plukker opp alle penger jeg ser, bruker bare 1300 i måneden etter Husleie/strøm :p er fornøyd med det, sparer ganske bra på høyrentekonto tenkte å sette meg inn i aksjaer etterhvert. og internett har jeg heller ikke, bruker trådløst åpent.

Omg, kjedelige tanker du kommer til å sitte med i gammel alder, " hva gjorde jeg i min yngre tid?, ikke en dritt ". :p

Lenke til kommentar

Lag budsjett!

Før opp alt du bruker av penger på et regneark og følg opp mot budsjettet.

Kjøp aldri noe på avbetaling. Ikke bruk kredittkort.

Ikke ta opp forbrukslån. Spar først, kjøp etterpå.

Gå en tur i skauen istedenfor å bruke penger på treningsstudio.

Ikke kjøp mat og drikke ute. Kjøp mat på Rema og lag det hjemme. Hvis du har fryser kan du ofte finne varer som nesten har gått ut på dato til halv pris.

Ikke kjøp brus. Drikk vann.

Spis medbragt niste istedenfor å kjøpe mat på kantina med mindre du har billig/gratis mat på jobben.

Prøv å kutte ut røking hvis du har den lasten.

Hvis du har råd til en sydentur, så bestill restplass. Det er ofte bedre enn du tror.

Unn deg litt luksus en gang i blant hvis du har råd. Man setter mye mer pris på det lille ekstra om man ikke har det for ofte.

Lenke til kommentar

Hvorfor fraråder du bruk av kredittkort?

Jeg har faktisk spart endel på bruk av slikt.

Kan gå 1.5 måned fra jeg kjøper noe med kredittkortet til det kommer regning i posten på bruken.

Bedre at pengene står på min konto enn at de allerede er overført til butikken.

Lenke til kommentar

Kan gå 1.5 måned fra jeg kjøper noe med kredittkortet til det kommer regning i posten på bruken.

Om man har selvdisiplin nok til å betale hele regninga ved forfall er kredittkort positivt, ellers er det ikke så bra... ;)

Lenke til kommentar

Beklager, det var litt slurvete skrevet. Jeg tenkte mest på de som ikke har penger nok til å betale sine kredittkortregninger ved forfall. Jeg bruker selv kredittkortet mitt flittig på samme måte som deg.

Kan heller si det sånn at de som ikke har penger på konto bør ikke bruke kredittkort.

Lenke til kommentar

Til alle damer: Ikke stapp silikon i puppene, og heller ikke andre steder

Ikke få stappa silikon i puppene. Dette er dyrt, og du sparer masse penger ved ikke å gjøre det. Du sparer en masse ubehagelige og dyre komplikasjoner. Og svært få manfolk liker det-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Jeg for min del bruker aldri kontanter, så jeg tar ut litt ekstra hver gang jeg bruker kort, og slenger det oppi sparekrukka mi, til slutt blir jeg kjemperik og kan kjøpe meg noe kjempeflott :)

Jeg unngår da renta, som er dumt da, men jeg slipper jo å bruke dem hvertfall!

Sparekontoen fungerer fint lite, for jeg fører bare penger over med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...