Gå til innhold

BK: Fotografering med vidvinkel - kritikk og tips


Anbefalte innlegg

å kjøpe 10-20mm objektiv, og ikkje bruke mest 10mm eller litt høyere, blir som å kjøpe et speilrefleks til 40.000 og kun sette den på AUTO

Å kjøpe en 10-20mm (egentlig 10-22mm) og kun bruke den på 10mm er som å kjøpe en Porsche 911 og kun bruke den til å kjøre til og fra jobben.

 

Så gjør sånn som andre foreslår, bruk den vide vinkelen til MAX!! og øynene kommer til å poppe ut både på deg, og alle som ser bildene dine!

Joda, bildene blir veldig imponerende. Særlig de første gangen du ser på de. Men mange av de blir fort slitsomme da det er mest imponator-effekt som skjuler et dårlig komponert bilde. Et hederlig unntak er bildene til sverrelerre's aprilfest. Men mange av hans blinkskudd bruker resten av zoom-en også.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tomsi42:...Men neste gang du er der; så foreslår jeg at du stiller deg opp på samme sted som du sto sist, og tar bilder på 10mm, 14mm, og 18mm. Så kan du sammenligne hva brennviddene gjør med det motivet. Prøv også å ta bildet på høykant...
k-ryeng:...Et 10-20mm objektiv (eller 10-22, 12-24 etc) er mye mer rettegnende på 16-20mm enn noe kit-objektiv vil være, og vil således være mye bedre på arkitektur og andre motiver der rette linjer er essensielt...
..og flere....

 

:yes:Liker at det kommer frem så mange ulike meninger i kritikken her...mange nyttige tips å ta med seg i videre øving. Spesielt dette med å ta samme motiv fra samme sted med ulike brennvidder...gir en viktig anskueliggjøring av objektivets egenskaper, som jeg ikke har satt meg inn i enda...takker for nyttige innspill

RandiA

Lenke til kommentar
orker ikkje krangle med deg tomsi! :-) he he.

 

Tror nok vi er mer enig enn det kan virke som? uansett, har du noen bilder å vise frem med vidvinkel? en stakkars nybegynner som meg vil gjerne se!!

Kranglinga kan la de andre ta seg av.

 

Jeg er en pur nybegynner selv når det gjelder ekstrem vidvinkel, så mine meninger er mer farget av at jeg begynner å bli lei en del bilder som går igjen ...

 

Det er noen eksempler på slutten av aprilfesten min. Ettersom at jeg drar til Helsinki i ettermiddag og blir der til og med mandag, så er det ikke sikkert at jeg får tid til å legge ut noen bilder før litt ut i uka. Men da i en egen tråd slik at Randi kan fortsette med sine eksperimenter og få feedback på de.

 

Tom

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Fortsetter litt med øving av vidvinkelen, (selv om det har kommet en del frem og tilbake mellom bildeinnlegg :D )

Her har jeg da fått brukt 10mm vinkelen. Inngangspartiet ble noe mørkt helt inne, men ellers synes jeg beskjæringen er OK. Kunne jeg ha stått på en annen måte, litt til siden kanskje i stedet for midt foran? Vet ikke hvordan det ville virket.

post-92574-1210788774_thumb.jpg

 

Tv:1/100

Av: 7.1

ISO: 800

Focal L: 10mm

Canon EF-S-10-22mm

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Med et slikt motiv, og et slikt objektiv så er det vanskelig å stå på noen annen måte. Hadde du hatt et tilt/shift objektiv så ville mulighetene vært større - men de er så dyre at det er ikke morsomt en gang.

 

Går du lengre i fra og øker brennvidden, så vil linjene rette seg opp. Hvis ikke det er skikkelig nedover bakke da.

 

Tom

 

PS. Du bør legge inn bildet av Hjallis statuen her - den synes jeg du fikk til bra.

Lenke til kommentar
PS. Du bør legge inn bildet av Hjallis statuen her - den synes jeg du fikk til bra.

Dessverre var det skjemmende søppel på fortauet, skulle vel ha plukket opp. Jeg tok også et bra bilde motsatt vei, uten søppel, men med mye forstyrrende biler og trafikk i bakgrunnen. Derfor foretrakk jeg denne rolige veggen…tross søppel :yes:

 

post-92574-1210793739_thumb.jpg

Tv:1/50

Av: 7.1

ISO: 200

Focal L: 22mm

Canon EF-S-10-22mm

 

RandiA

Lenke til kommentar

Du nærmer deg et nytt nivå som fotograf når du begynner å fjerne søppel som ødelegger bildet - det ser jeg selv aldri før jeg kommer hjem :(

 

At bakgrunnen er rimelig skarp, synes jeg ikke gjør noe her - men jeg kan se for meg at andre er uenige. Det er kanskje ide å prøve på f/3.5 neste gang du går forbi ?

 

Det eneste jeg vil pirke på er at skøyten til høyre er helt i bildekanten - her vil jeg hatt litt luft på høyre siden.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det eneste jeg vil pirke på er at skøyten til høyre er helt i bildekanten - her vil jeg hatt litt luft på høyre siden.

Tom

God forklaring på den der, Tom..bildet er skåret akkurat så mye at jeg fikk bort noe søppel..også rett der i høyre hjørne ved skøyten..jeg kunne selvsagt ha fjernet bakgrunn i Photoshop, men ville ha statuen og omgivelsene så naturlig som mulig. Kunne selvsagt også ha prøvd med uklar bakgrunn, men syntes ikke bakgrunnen gjorde så mye her, og med større blenderåpning ville kanskje deler av statuen bli ufokusert. (Dessuten hadde jeg ikke all verdens tid, for det kom ofte folk mellom kamera og statuen... selv om jeg hadde prøvd å velge et tidspunkt på kvelden hvor det ikke var så mye folk :!: )

RandiA

Lenke til kommentar

Synes Hjallis-bildet ble veldig bra. Ville kanskje hatt litt mer luft på begge sider. Var faktisk litt friskt med fargene i vinduene og synes ikke det forstyrret. Søppelet på bakken kan du jo enkelt clone vekk i Photoshop i ettertid.

Ser ut til at du har fått bra kontroll på objektivet når jeg ser på bildet av Trondheim Tinghus. Antar det er noe nedoverbakke der, slik at det ikke er mye å hente på å gå lenger bakover?

Lenke til kommentar
Synes Hjallis-bildet ble veldig bra. Ville kanskje hatt litt mer luft på begge sider. Var faktisk litt friskt med fargene i vinduene og synes ikke det forstyrret. Søppelet på bakken kan du jo enkelt clone vekk i Photoshop i ettertid.

Takk skal du ha....jeg valgte den stramme croppingen for å få bort mest mulig skrot ja...og for å unngå kloning og fixing i ettertid... :)

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...