Gå til innhold

BK: Fotografering med vidvinkel - kritikk og tips

Anbefalte innlegg

Skal prøve å lære meg dette med vidvinkel-fotografering. På første foto ble perspektivet ikke så galt, da erkebispegården er lav og det trengtes ikke mye retting. På NTH bygningen stod jeg nede i bakken og fotograferte ”oppover”, perspektivet ble galt. Så rettet jeg ved å bruke ”Forvrengnings-funksjonen” i PS. Kommentarer til oppretting? Er ikke helt fornøyd. Vil gjerne ha konstruktiv kritikk og tips. Her er det ikke først og fremst motivene jeg ønsker kritikk på, men foto-teknikk med vidvinkel og etterbehandling. (Ser at bilde 2 gir en følelse av at bygningen heller "bakover" :!: :hmm: ikke helt lett dette.... )

post-92574-1209933413_thumb.jpg

post-92574-1209933437_thumb.jpg

Bilde 1:

Tv:1/80

Av: 9

ISO: 400

Focal L: 22mm

Bilde 2:

Tv:1/80

Av: 7.1

ISO: 800

Focal L: 10mm

Canon 10-22mm

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For ikke å få fallende linjer på bygninger, må du ha kameraet i vater når du tar bilde.

:!: Ikke alltid lett å måle det i farten nei...men her er vel min etter-redigering ikke god nok. (Prøvde meg i PS: Rediger-->Transformer-->Forvrengning)

RandiA

Lenke til kommentar

morro å leke seg med vidvinkel, fortsett med det, og kjøp deg om nødvendig en liten wather på en byggforetning. koster noen få tiere, og det er den nok verdt.

siste bilde er det med litt for mye trær, men det tilgir jeg lett siden du leker deg frem til kordan dette utrolige objektivet fungerer (eg jobber også med saken) og det er helt rått!

Lenke til kommentar

Fikk veldig lyst på vidvinkel nå. Fikk også veldig lyst til å flytte tilbake til Trondhjæm etter å ha sett bildene dine.

Fine bilder(men jeg har ikke mye peiling, new in the game :roll: ).

Bruker du stativ?

Noen mener man burde bruke vater, men hvordan skal man balansere vater og kamera uten stativ?

Edit: Jeg så bildet ditt av "Domen", kult. Eneste minuset med vidvinkel er at ting virker så mye mindre, noe Nidarosdomen absolutt ikke er. Første gang jeg gikk rundt den fikk jeg klump i halsen, spektakulær bygning.

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar
Fikk veldig lyst på vidvinkel nå. Fikk også veldig lyst til å flytte tilbake til Trondhjæm etter å ha sett bildene dine.

Fine bilder(men jeg har ikke mye peiling :roll: ).

Bruker du stativ?

Noen mener man burde bruke vater, men hvordan skal man balansere vater og kamera uten stativ?

Det finnes mindre vater ;)

Lenke til kommentar
Bruker du stativ?

Nei, har ikke brukt stativ her, det er om kvelden, men ikke særlig mørkt enda. Jeg bruker tidsutløser og får bedre kontroll da....ikke lett å manøvrere vater samtidig nei. En nødløsning å finne rett horisont har jeg funnet ved å se i søkeren og la et hustak eller noe gå parallelt med overkant på søkeren.

RandiA

Lenke til kommentar

Takk for tipset, DHM. Litt lettere med en slik. Var litt redd jeg måtte drasse med meg en 60cm lang vater jeg har liggende i redskapsboden :grin:

Fortsett med bilder fra Trondheim, RandiA. Vidvinkeltur rundt omkring Bakklandet må være no :idea:

Lenke til kommentar
Fortsett med bilder fra Trondheim, RandiA. Vidvinkeltur rundt omkring Bakklandet må være no :idea:

Joda, har tatt noen i det området med min nye vid-vinkel, men jeg må nok øve mer og forbedre teknikken min før jeg legger de i net-albumet

post-92574-1209949128_thumb.jpg

Tv:1/640

Av: 8

ISO: 400

Focal L: 22mm

Canon 10-22mm

RandiA

Lenke til kommentar

Hittil har jeg sett 4 bilder fra deg med 10-22mm'n, og alle 4 har vært tatt på 22mm. Hva med å faktisk bruke den brennvidden du har tilgang til? 22mm kan jo nesten ikke kalles vidvinkel på et crop-factorkamera.. Selv en nybegynner kitlinse har jo mer, 17/18mm faktisk.

Lenke til kommentar
Hittil har jeg sett 4 bilder fra deg med 10-22mm'n, og alle 4 har vært tatt på 22mm. Hva med å faktisk bruke den brennvidden du har tilgang til? 22mm kan jo nesten ikke kalles vidvinkel på et crop-factorkamera.. Selv en nybegynner kitlinse har jo mer, 17/18mm faktisk.

Bra du fikk meg til å sjekke, det fotoet av NTH er på 10mm. Rettet det opp nå. (Det var lagt inn på en annen tråd jeg har, med riktig tall 10mm, og der ligger også det første bildet jeg la inn, 14mm på det)

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Jeg likte det siste bildet ditt veldig godt. Mange fine farger i bildet og fin himmel.

På det første var det litt dumt at du hadde kuttet av hustaket i høyre kant.

Takk for det....morsomt at du nevnte fargene, for nettopp det trakk min oppmerksomhet til motivet, med flagget på toppen og alle de muntre husfargene. (Det var kveld, 1.mai). Hustaket på Erkebispegården gikk omtrent ikke stort lengre...men du har et poeng der.)

RandiA

Lenke til kommentar

I mine øyne er den opplagte brøleren med en ultravidvinkel å prøve å ta ALT inn på en gang. Sjelden gir dette noen annen følelse enn kaos- Utfordringen er alltid å komme nær nok, posisjonere hovedmotivet/elementet riktig i bilderuten, og bruke vidvinkelegenskapene til å sette dette i perspektiv. Er du en fotograf som vegrer deg for å gå nært, vil i alle fall dette objektivet kunne tvinge deg til å jobbe anderledes.

La oss alle prise oss lykkelig over at det enda ikke finnes noe tilsvarende 14-24mm på cropformat.

Lenke til kommentar
Bherserk: Ellers er det mye artig man kan gjøre om man leker seg litt.

Takk for kjekk link, mange morsomme ideer å få med seg der ja...etter hvert som man "kommer litt lengre" med vidvinkelen

Schnoodleboy: Utfordringen er alltid å komme nær nok, posisjonere hovedmotivet/elementet riktig i bilderuten, og bruke vidvinkelegenskapene til å sette dette i perspektiv.

Der fikk jeg et nyttig, godt tips ja...forstår det er ideen å komme nært innpå og få utnyttet vidvinkelen til det den er ment for...skal trene på det...

RandiA

Lenke til kommentar

Det er som Scnoodleboy sier - med vidvinkel må du komme nærme. Selv om jeg synes det også kan overdrives. Linken til Bherserk med de 17 eksemplene, viser at man innimellom kan gå litt for langt ...

At du begynner med å bruke 10-22mm-en på 22mm er ikke nødvendigvis galt; det siste bildet ditt er et eksempel på det. Det liker jeg. Men neste gang du er der; så foreslår jeg at du stiller deg opp på samme sted som du sto sist, og tar bilder på 10mm, 14mm, og 18mm. Så kan du sammenligne hva brennviddene gjør med det motivet. Prøv også å ta bildet på høykant.

Det første bildet liker jeg også. Her kunne du brukt mer vidvinkel, og heller beskjært i etterkant til panorama.

Bildet av NTH bygget er som flere har nevnt, lite heldig ettersom du står nedenfor og på siden av motivet. Ideelt sett burde du stått på toppen av trappen - men da får du ikke med alt.

Tom

Lenke til kommentar

å kjøpe 10-20mm objektiv, og ikkje bruke mest 10mm eller litt høyere, blir som å kjøpe et speilrefleks til 40.000 og kun sette den på AUTO

Så gjør sånn som andre foreslår, bruk den vide vinkelen til MAX!! og øynene kommer til å poppe ut både på deg, og alle som ser bildene dine!

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar
å kjøpe 10-20mm objektiv, og ikkje bruke mest 10mm eller litt høyere, blir som å kjøpe et speilrefleks til 40.000 og kun sette den på manuell.
Tull og tøys. Et 10-20mm objektiv (eller 10-22, 12-24 etc) er mye mer rettegnende på 16-20mm enn noe kit-objektiv vil være, og vil således være mye bedre på arkitektur og andre motiver der rette linjer er essensielt. Faktisk er disse mer rettegnende enn enkelte faste 20mm-objektiver, mest fordi de har blitt påkostet en nyere konstruksjon.

Det er ikke slik at alle bilder blir bedre bare man bruker videre vinkel, og det er flere av disse bildene som ikke ville blitt bedre av å bruke 10mm og gå nærmere. Det finnes ikke én løsning på ting, og RandiA har allerede kommet et godt stykke på veien til å produsere severdige bilder med vidvinkel. Schnoodleboy gir dog et meget godt råd her, og det er å tvinge seg selv til å tenke annerledes. Dét blir man en bedre fotograf av, og i dette tilfellet kan utstyre hjelpe deg til å gjøre dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...