Bruker-93156 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Dette tror jeg kan bli gørr kjedelig... Nei, litt frie tyler, men ikke lage et nytt bilde. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Ulike tolkninger av lys, farger, skarphet m.m?Det blir uansett meningsløst når man ikke får ta med den etter min mening viktigste faktoren, komposisjon/utsnitt. I beste fall lite interessant (etter min mening, selvfølgelig). Lenke til kommentar
Kaamilla Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Det blir kjedelig om et bilde er helt perfekt teknisk, men kompen er elendig. Man kan vel uansett vurdere lys og farger på et bilde som er croppet litt? Lenke til kommentar
Gertab Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Uttrykte meg kansje litt dårlig når jeg startet tråden. Tanken var og starte med en raw-fil og så derfra foreta en "normal" etterbehandling. Konvertering og evt justering i ps eller lignende. I det ville jeg mene at noe cropping, kloning, justering av lys/farger evt konvertering til s/h skulle være lov. Klipping, liming og alt for mye "herjing" blir vel og dra det litt langt. Tanken var og se hva vi klarer og få ut av et bilde med samme utgangspunket med det de fleste definerer som normal etterbehandling. Hvordan vi tolker et bilde og finner potensiale i det. Hadde jo også vært fint om de som evt ble med kunne oppgitt hva som er gjort med bildet. Hva tror dere? Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Det og høres ganske morsomt ut, så kan man se hva de udødelige innenfor ps klarer, kontra oss vanlige dødelige. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Uttrykte meg kansje litt dårlig når jeg startet tråden. Tanken var og starte med en raw-fil og så derfra foreta en "normal" etterbehandling. Konvertering og evt justering i ps eller lignende. I det ville jeg mene at noe cropping, kloning, justering av lys/farger evt konvertering til s/h skulle være lov. Klipping, liming og alt for mye "herjing" blir vel og dra det litt langt. Tanken var og se hva vi klarer og få ut av et bilde med samme utgangspunket med det de fleste definerer som normal etterbehandling. Hvordan vi tolker et bilde og finner potensiale i det. Hadde jo også vært fint om de som evt ble med kunne oppgitt hva som er gjort med bildet. Hva tror dere? Det høres ut som den fornuftige løsningen etter min mening. En ren konverteringskonkurranse blir for snevert til at jeg ville bry meg om å delta, men dette høres artig ut :-) Utfordringen blir dog som Anew er inne på å ha tilstrekkelig mange som bidrar med råfiler som er egnet til slikt. Vet for min egen del at det er mange av mine bilder som ikke egentlig egner seg spesielt godt til dette, men jeg kan sikkert bidra dersom jeg kommer over noen som egner seg. En annen utfordring er om alle har råkonverter som støtter alle råfilene - jeg har bl.a. ikke støtte for D300 og D3 i programvaren jeg har liggende, eller 450D for den saks skyld. Endret 6. mai 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) En annen utfordring er om alle har råkonverter som støtter alle råfilene - jeg har bl.a. ikke støtte for D300 og D3 i programvaren jeg har liggende, eller 450D for den saks skyld. Det kan jo være et krav at filen konverters til DNG først. Tom Endret 6. mai 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg er klar jeg.. Det er ikke jeg Jeg dog et par RAW filer som egner seg ... Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Har et par RAW-filer jeg og, makro, topp kvalitet, interessert? Ulempen er jo at det allerede er perfekt fra kamera, så blir litt kjedelig å gjøre det bedre) nei men jeg har et par bilder om det trengs altså... Lenke til kommentar
Gertab Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Kan vi ikke bare sette i gang da? Eneste problemet mitt er at jeg ikke vet hvordan man starter dette. Må jo sikkert lage en ny tråd, sette en tidsfrist, ta imot bidrag og lage en avstemming. Vet ikke om noen som kan dette har lyst til og organisere evt forklare hvordan dette gjøres. Også hadde det vært kjempefint om noen hadde en raw-fil og bidra med evt kan sikkert jeg også grave fram en. Hadde nok sikkert vært lurt som det ble sagt og konvertere den til DNG først, da har jo alle mulighet til og delta uten og være avhengig av hva slags filer RAW-konverteren støtter. Vi kan jo også gjøre det slik at vinneren må starte neste runde slik det er i foto-konken? Lenke til kommentar
Kaamilla Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Hvilke krav blir stilt til RAW-filen? Må det være bilde av noe spesielt? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Problemet er å kunne laste opp filen... Lenke til kommentar
Gertab Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Problemet er å kunne laste opp filen... Er ikke det bare og legge den som et vedlegg så de som vil være med kan laste den ned? eller tar jeg feil her? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Du må i so fall anten endre filetternamnet, eller (betre) pakke den inn i ei ZIP-fil – kan aldri tenkje meg at DNG ligg på lista over godkjende filtypar. Men problemet er nok heller at filene ofte er veldig store, og alle kanskje ikkje har plass til det på kontoen sin. Løysingar på dette er å bruke ei ekstern opplastingsside (type Mediafire.com), eller ein eigen server/webhotell. Personleg ser eg ikkje kva som er det heilt store problemet, det finst alltid løysingar. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 For meg er det et problem, da jeg mener å huske at jeg kun har igjen 3mb på opplastningen, men jeg kan prøve. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Ja, greit nok det, men det finst jo andre stader å laste opp. Å bruke plassen ein har på kontoen kan kanskje vere det beste om ein har plass, men om ikkje er det vel ikkje verre enn å ty til andre løysingar, som det finst mange av. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 hmm, står at jeg kan legge opp maks 2 mb filer, men jeg har igjen 31mb på totalt, står det... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Ja, det var sant, det er jo ei begrensing på 2MB for filstorleik her. Det hadde eg heilt gløymd. Ein må med andre ord laste opp filene andre stader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå