Gå til innhold

Konkurranse i RAW-konvertering/etterbehandling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ulike tolkninger av lys, farger, skarphet m.m?
Det blir uansett meningsløst når man ikke får ta med den etter min mening viktigste faktoren, komposisjon/utsnitt. I beste fall lite interessant (etter min mening, selvfølgelig).
Lenke til kommentar

Uttrykte meg kansje litt dårlig når jeg startet tråden. Tanken var og starte med en raw-fil og så derfra foreta en "normal" etterbehandling. Konvertering og evt justering i ps eller lignende. I det ville jeg mene at noe cropping, kloning, justering av lys/farger evt konvertering til s/h skulle være lov. Klipping, liming og alt for mye "herjing" blir vel og dra det litt langt. Tanken var og se hva vi klarer og få ut av et bilde med samme utgangspunket med det de fleste definerer som normal etterbehandling. Hvordan vi tolker et bilde og finner potensiale i det. Hadde jo også vært fint om de som evt ble med kunne oppgitt hva som er gjort med bildet. Hva tror dere? :)

Lenke til kommentar
Uttrykte meg kansje litt dårlig når jeg startet tråden. Tanken var og starte med en raw-fil og så derfra foreta en "normal" etterbehandling. Konvertering og evt justering i ps eller lignende. I det ville jeg mene at noe cropping, kloning, justering av lys/farger evt konvertering til s/h skulle være lov. Klipping, liming og alt for mye "herjing" blir vel og dra det litt langt. Tanken var og se hva vi klarer og få ut av et bilde med samme utgangspunket med det de fleste definerer som normal etterbehandling. Hvordan vi tolker et bilde og finner potensiale i det. Hadde jo også vært fint om de som evt ble med kunne oppgitt hva som er gjort med bildet. Hva tror dere? :)
Det høres ut som den fornuftige løsningen etter min mening. En ren konverteringskonkurranse blir for snevert til at jeg ville bry meg om å delta, men dette høres artig ut :-)

Utfordringen blir dog som Anew er inne på å ha tilstrekkelig mange som bidrar med råfiler som er egnet til slikt. Vet for min egen del at det er mange av mine bilder som ikke egentlig egner seg spesielt godt til dette, men jeg kan sikkert bidra dersom jeg kommer over noen som egner seg. En annen utfordring er om alle har råkonverter som støtter alle råfilene - jeg har bl.a. ikke støtte for D300 og D3 i programvaren jeg har liggende, eller 450D for den saks skyld.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
En annen utfordring er om alle har råkonverter som støtter alle råfilene - jeg har bl.a. ikke støtte for D300 og D3 i programvaren jeg har liggende, eller 450D for den saks skyld.

Det kan jo være et krav at filen konverters til DNG først.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare sette i gang da? Eneste problemet mitt er at jeg ikke vet hvordan man starter dette. Må jo sikkert lage en ny tråd, sette en tidsfrist, ta imot bidrag og lage en avstemming. Vet ikke om noen som kan dette har lyst til og organisere evt forklare hvordan dette gjøres. Også hadde det vært kjempefint om noen hadde en raw-fil og bidra med evt kan sikkert jeg også grave fram en. Hadde nok sikkert vært lurt som det ble sagt og konvertere den til DNG først, da har jo alle mulighet til og delta uten og være avhengig av hva slags filer RAW-konverteren støtter. Vi kan jo også gjøre det slik at vinneren må starte neste runde slik det er i foto-konken?

Lenke til kommentar

Du må i so fall anten endre filetternamnet, eller (betre) pakke den inn i ei ZIP-fil – kan aldri tenkje meg at DNG ligg på lista over godkjende filtypar. Men problemet er nok heller at filene ofte er veldig store, og alle kanskje ikkje har plass til det på kontoen sin. Løysingar på dette er å bruke ei ekstern opplastingsside (type Mediafire.com), eller ein eigen server/webhotell.

Personleg ser eg ikkje kva som er det heilt store problemet, det finst alltid løysingar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...