Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kul mellom korsryggen og rumpa, vondt!


Gjest ..... flau

Anbefalte innlegg

Trådstarter:

Det er ikke så usannsynlig at det er en tvilling eller det mer korrekte navnet sacralcyste eller pilonidal sinus, dette er ikke en uvanlig tilstand men plagsom.

Jeg har sett mange og vært med å behandle mange.Før i tiden trodde man at denne klumpen var rester etter ens tvilling som dannet en abcess, derav navnet, nå vet man at det oftest skyldes hår som "vokser innover" og danner betennelse og cystedannelse. Istedet for å beskrive masse og sitere ting som allerede fins godt skrevet legger jeg en link med god informasjon her:

 

http://www.gastrokir-ullevaal.com/sacralcyste.htm

Endret av lissabon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til de som har nevnt cyste: Hva får dere til å trekke den konklusjonen?

 

Kan det ikke være en abscess? Hva men en byll?

Nei, jeg gjentar det jeg har sagt tidligere. Gå til legen. Spesielt nå som du har feber.

Trådstarteren har ikke skrevet noe om feber til imorgens.

 

Det er ingen konklusjon, det kan godt være en prolaps, abscess osv...

Cyst er egentlig en "kul" med "væske eller luft". Og når "kulen" blir inflammert, blir den til abcess. :wee:

 

Når noen på grunnlag av gitt informasjon sier at det er en cyste så er det kalt en konklusjon. I den sammenheng lurer jeg på hvorfor noen sier det som eneste mulighet når vi har flere valgmuligheter. Egenerfaring er ikke alltid nok.

 

Kan du være så snill å vise til informasjon som forteller at en abscess er en inflammert cyste? Det jeg leser på http://en.wikipedia.org/wiki/Abscess og http://en.wikipedia.org/wiki/Cyst sier ikke akkurat dette. Nei, jeg tar ikke alt på wikipedia for god fisk, derfor spør jeg om mer informasjon.

 

En byll kan derimot bli en abscess. http://en.wikipedia.org/wiki/Boil

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Ok, var til legen for noen timer siden, og det ble utpekt at det var en starten på en "tvilling". Hva nå enn det er. Fikk utskrevet DALACIN-150mg.

 

Takker for all informasjon:) men kunne noen forklart hva en "tvilling" er?

Lenke til kommentar
Ok, var til legen for noen timer siden, og det ble utpekt at det var en starten på en "tvilling". Hva nå enn det er. Fikk utskrevet DALACIN-150mg.

 

Takker for all informasjon:) men kunne noen forklart hva en "tvilling" er?

 

Er jo bare til å scrolle litt opp og lese det lissabon skriver.

Lenke til kommentar
Når noen på grunnlag av gitt informasjon sier at det er en cyste så er det kalt en konklusjon. I den sammenheng lurer jeg på hvorfor noen sier det som eneste mulighet når vi har flere valgmuligheter. Egenerfaring er ikke alltid nok.

For det første skriver jeg aldri noe konklusjon i forumet, men antydninger.

 

For det andre; min egenefaring som du kaller, er baser på 5 og et halvt år med tekstbøker og praksis.

 

 

Dessverre har jeg møtt altfor mangen folk som deg: Litt bråkjekt, litt hysterisk og litt skeptisk ;)

Likevel, var legens konklusjon: En sakral C-Y-S-T.

 

Ha en god dag

vaio ;)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Nei det er ikke noen kvise, det er en klump langt under huden. Men det kan sammenlignes med en kvise sikkert. Det gjør bare 10 ganger så vondt. Klarer ikke å ligger og sitte normalt.

 

Jeg var hos privatlege.

Lenke til kommentar
Nei det er ikke noen kvise, det er en klump langt under huden. Men det kan sammenlignes med en kvise sikkert. Det gjør bare 10 ganger så vondt. Klarer ikke å ligger og sitte normalt.

 

Jeg var hos privatlege.

 

Les denne linken som jeg postet lengre opp på denne siden, så får du mye info.

sitat:

"Den vanligst aksepterte teorien er at sacralcyster skyldes avbrukket hår som har banet seg vei under huden gjennom små lesjoner på hudoverflaten og framkaller en betennelsesreaksjon som resulterer i en cystedannelse. Denne teorien bygger på det faktum at lidelsen sees hyppigst hos personer med rikelig hårvekst på rygg og sete som sitter mye og belaster seteområdet tilsvarende. Man finner avbrukkete hår i cystene i ca 90% av tilfellene. "

 

Det er nesten alltid slik at en sacralcyste eller pilonidal sinus har hår i seg, noen ganger kan det være slik at den som har en har gått og kjent på en kul en stund , så kan den plutselig bli inflammert og smertefull, den kan komme til å tømme seg selv , men det er ikke sikkert den tømmer seg helt for hår -rester etc. sånn at man får tilbakefall etter en stund, det er vanlig at man behøver kirurgi for å få tømt den, men dette er en vurderingssak.Det er rett så vidt jeg vet å forsøke å gi antibiotika først som i ditt tilfelle, så får du se hvordan det funker. Hvis du har en abcess nå kan vi jo håpe at den tømmer seg selv etterhvert:

 

Sitat:

"Tilstanden kan arte seg på forskjellige måter og symptomene er deretter. Hos mange pasienter kan man se små åpninger i midtlinjen mellom seteballene og av og til kan man se hår som stikker ut av disse åpningene. Disse pasienten har som regel ingen symptomer, men kan av og til fortelle om kortvarige episoder hvor de kan ha kjent en liten kul på stedet. En stor del av pasienten kan fortelle om vedvarende pussekresjon fra cystene og ubehag når de sitter. På samme måte kan man hos disse pasientene se hårtufter som stikker ut av cysteåpningene. Av og til kan det akutt oppstå abscesser som blir røde og vonde. Hvis det går lang tid før kirurgisk behandling, kan de sprekke av seg selv og smertene kan da bli borte påkort tid."

 

Når du nå etterhvert på den ene eller andre måten blir kvitt denne sacralcysten bør du passe nøye på å holde området rent og at du fjerner hårvekst i området. Sacralcyster er typisk hos gutter /menn med kraftig hårvekst i det området der hvor nedre del av ryggen/starten på rumpesprekken er, og det er som sagt oftest denne hårveksten som er årsaken til at plagen oppstår.

Som i linken,vil jeg anbefale deg å fjerne hår i regionen nå også, hårfjerningskrem er anbefalt.

 

(Det er litt ulik praksis i hvordan en behandler slike cyster rundt på sykehusene, dette kommer også fram i linken. Jeg ser at det er vanlig med inngrep i lokalbedøvelse i første omgang på Ullevaal, det er det ikke alltid hos oss. Hvis det er en akutt abcess som er rel. stor bruker vi stort sett å gjøre det i spinalbedøvelse)

 

 

Lykke til:)

 

.

Lenke til kommentar
Når noen på grunnlag av gitt informasjon sier at det er en cyste så er det kalt en konklusjon. I den sammenheng lurer jeg på hvorfor noen sier det som eneste mulighet når vi har flere valgmuligheter. Egenerfaring er ikke alltid nok.

For det første skriver jeg aldri noe konklusjon i forumet, men antydninger.

 

For det andre; min egenefaring som du kaller, er baser på 5 og et halvt år med tekstbøker og praksis.

 

 

Dessverre har jeg møtt altfor mangen folk som deg: Litt bråkjekt, litt hysterisk og litt skeptisk ;)

Likevel, var legens konklusjon: En sakral C-Y-S-T.

 

Ha en god dag

vaio ;)

Nå har du dessverre mistet meg av lasset for lengesiden. Slutt å vri hva jeg sier til din egen favør, er du snill. Les heller hva jeg skriver 2 ganger om du har vansker med å forstå det.

 

Jeg takker for at du tar det så veldig personlig hva jeg skriver når alt jeg prøver på er å få klarhet i en situasjon. Jeg setter veldig liten pris på at du prøver å rakke ned på meg, forresten.

 

Rediger: Forresten, jeg sjekket ordbok.no før jeg skrev C-Y-S-T-E , så spar meg. LINK

 

Rediger igjen: Jeg må forresten beklage til resten av tråden og spesielt trådstarter. Det var ikke meningen å gjøre annet enn å hjelpe.

Endret av Noel Leon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...