Gå til innhold

Forslag til nytt spillkonsept: Aksjelotto

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge irritert meg over at bare 50% av lottoinnsatsen går tilbake til de som tipper. Det er etter min mening en grov fortjeneste til Norges eneste lovlige tippeselskap. Derfor har jeg tenkt litt på et annet konsept:

Aksjelotto

Det fungerer slik:

1. Folk satser penger når de vil. F.eks 100 kr innen fredag kl 18 for å være med i neste ukes trekning på f.eks lørdag.

2. Pengene går inn i et aksjefond

3. Hele fristelsen går ut på at man skal bli rik på et blunk. Det skjer ikke med vanlige aksjer siden de som regel bare stiger eller synker noen prosent per uke. Derfor trengs en vri på det:

4. Dersom aksjefondet øker i verdi i løpet av uka så vil ikke hver enkelt få sin knøttlille gevinst. Alle spillernes gevinster fra aksjefondet bidrar til et felles pott som det deles ut passe store premier fra. Antallet premier varierer ut i fra hvor mye som havner i gevinstpotten i løpet av uka. Premiestørrelser kan gjerne være i størrelseorden 1000 kr til 10 millioner. Jo flere kroner man har i innsats jo større er sjansen for å vinne. 1 kr = 1 "lodd" i treknigna om en av premiene i potten.

5. Dersom aksjefondet synker i verdi mister man ikke hele innsatsen, den blir bare stående til neste uke. Siden fondet synker i verdi havner ingenting i gevinstpotten og ingen premier deles ut. F.eks hvis man satser 100 kroner og fondet stuper med 10% så vil man ha 85 kroner i neste ukes innsats. (se punkt 6 for hvorfor det ikke blir 90 kr)

6. Fondet trenger forvaltere og et organisert system. Det koster penger. Til det kan man ha f.eks et gebyr på 5 kroner per uke for å være med. Satser man 100 kr, fondet øker i verdi men man ikke er blant de heldige vinnerne så står man igjen med 95 kr i neste ukes innsats. Synker fondet med 10% står man igjen med 85 kr.

7. Spillegalskap er et problem. Spillet bør ha et maksimalt tak på f.eks 500 kr/uke i innsats. Det bør mette underholdningsønsket til de fleste uten at å gå ut over sterkt spilleavhengige.

8. Det bør også være mulig å trekke ut sin innsats dersom man plutselig får økonomiske problemer. La oss si man har satset 1000 kr hver uke i 10 uker og plutselig får en voldsom baksmell på skatten. La oss videre si at fondet har gått i pluss hver uke og at man ikke har vunnet noen ganger. Da har man 9950 kr i innsats etter ukesgebyrene. Pengene kan hentes ut mot et gebyr på f.eks 50 kroner. Man får 9900 kr å betale baksmellen med. Synker fondet i verdi noen uker så får man noe mindre.

9. Folk vil få øynene mer opp for aksjefond som spareform, noe som er positivt. Jeg tror at særlig målgruppen lottotippere kan trenge en slik inspirasjon og lærekilde til aksjefond.

Høres dette interessant ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konseptet er iallfall mye mer spennende enn å levere inn en ferdigutylt lottokuppong. Dessuten kan jo premien bli skyhøy etter et par år. Det kunne jo også være mulig å bare la halvparten av gevinsten hver uke gå i premiepotten slik at alle blir vinnere over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...