ArmenMinAU Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Hei Jeg har i over et halvt år slitt med angst og agorafobi, samt depresjoner tidligere, men jeg tror jeg har funnet en del av løsningen på det hele. Det viser seg at jeg muligens har fokusert for mye på meg selv, i alle situasjoner. Jeg har tenkt for mye over meg selv, og har fått en dårlig evne til å være nysgjerrig. Med en gang jeg klarer å flytte fokuset vekk fra meg selv i en angstfyllt situasjon, og heller velger å fokuserer på det jeg burde fokusere på, blir plutselig alt mye bedre. Jeg må altså lære meg å flytte fokus vekk fra meg selv, og bli mer nysgjerrig. Noen tips? Takk Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Vet ikke om det finnes noen magisk løsning på dette. Som du skriver så glemmer man gjerne symptomene for en stund dersom man er opptatt av noe annet, men dette kan jo like gjerne skyldes at man bare ikke har symtomer i disse øyeblikkene og at det derfor føles som om det er noe man tenker eller gjør som besvisst bryter opp i symtomene. Det er vel som regel spesielle tankemønster som fører til at vi føler angst og depresjon, f.eks. at du tenker på negative sider av deg selv når du kjenner agorafobi, og det er ikke lett å bryte opp i disse tankemønsterne om man først har kommet inn i en "ond sirkel". Ting som kan hjelpe er f.eks. en hobby som føles oppslukende, jeg spiller mye dataspill selv og når jeg først har blitt engasjert av et dataspill da glemmer jeg alt annet, eller å trosse angsten dersom man har angst knyttet til noe spesiellt: sånn som åpne plasser og menneskemengder. Dersom man er heldig kan det og hjelpe med medisiner, for å bryte opp i angsten og depresjonen. Enkelte vil nok også påstå at ting som meditasjon og pusteteknikker kan hjelpe, men har ikke opplevd det samme selv. Poenget i meditasjon er jo å "glemme seg selv", altså å f.eks. fokusere på pusten som går inn og ut og bare observere tankene og følelsene som kommer istedenfor å involvere seg i dem. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg kan fortelle deg hva som har hjulpet meg enormt. Når du er depressiv/har angst, anerkjenn hva som foregår inni deg, i stedet for å benekte øyeblikket, aksepter det og la det bli din venn i stedet for din fiende. Ikke mentalt motstå 'det som allerede er'. Aksepter hvor du er, hva du kjenner i deg selv, uten å dømme eller skape meninger. Når jeg tidligere hadde sterk sosial fobi var det fordi jeg var så mentalt identifisert med negative tanker. Jeg klarte ikke å skille mellom mine tanker og meg selv, og trodde på en illusjon. Realiseringen av å leve i nået, i stedet for å tro på tanker som forteller deg en historie om framtiden, gjerne negativt, er en utrolig overgang eller et skift i bevissthet. Ikke tro på dine tanker om de forteller deg negative ting om deg selv. Bellicus nevnte at å fokusere på pusten din kan være bra, og det er det absolutt. Ved å fokusere intenst på din egen pust som går inn og ut av lungene dine, vil du flytte oppmerksomheten fra hodet til kroppen og være på linje med livet, i nået. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå