tilskuer Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Vi må ha en annen regjering i 2009. Norge har ikke godt av den som er nå. Jeg mener at dagens regjeringen er på feil kurs. Den er handlingslammet når det gjelder : Fattigdom, klima , skole , eldre , tidsklemme til småbarnsfamiliene. De bruker handlekraften sin på feil ting, som f.eks å ødelegge rammen rundt ekteskapet. Norge vil snart få en helt annen definisjon av ekteskapet en verden forøvrig. Og regjeringen setter de voksnes behov foran barns behov i gjennom den ekteskaps lovgivingen som kommer. Regjeringen mener at kristne verdier ikke skal være grunnlaget for skolen. Religions nøytralitet heter det. Alt er like bra. På den måten skal kultur arven svekkes i landet. Jeg mener at regjeringens familiepolitikk er negativ. Demontering av kontant støtten ved å kutte i beløpet , fars permisjon har ikke blitt utvidet slik som de lovet i Soria Moria erklæringen. Det argumentet som brukes for å innføre ny familiepolitikk er at folk ikke skal diskrimineres. Regjeringen møter andre løsninger med forakt. Borgerlig side i politikken sier at de vil redde familiens valgfrihet, regjeringen er redd for familiens valgfrihet og vil styre vårt dagligliv fra vugge til grav. Ekteskaps loven , det har vært en liten debatt om det. Forholdene rundt adopsjon har ikke vært diskutert. Kirkesamfunn utenfor den Norsk Kirke har ikke blitt tatt med på råd. BUF etat sier at det er en svakhet ved forslaget at barnas rettigheter ikke er vurdert i denne sammenhengen. Bioteknologi nemnda er ikke tatt med i høringen. Til tross for dette blir den nye ekteskaps loven trumfet gjennom i Stortinget. Kan vi i Norge ha skoler og kirkesamfunn som er for at ekteskapet mellom Mann og Kvinne og fortsatt forvente at disse skal få statsstøtte? Hvilke konsekvenser får dette for ”trosfriheten” i Norge ? Regjeringen tar de voksnes og ikke barnas perspektiv i valg av oppvekstvilkår. Barn vil vokse opp uten å kjenne foreldrene sine. Uten kvalitet i oppveksten rundt familien som den viktigste byggestein i samfunnet vil ikke samfunnet kunne fungere bedre. Med å øke kvantiteten i barnehager, skoler og fritidsordninger vil familien bli svekket som enhet og foreldrene er de som treffer barna sine minst. Jeg mener at Regjeringen har feil fokus i skolepolitikken. Det er viktig at man har fokus på kvaliteten i de timene barna er på skolen. Lærerne må få lov til å være lærere. Alle unødvendig rapporteringen tar bort kvaliteten i skolen. De får ikke tid til videreutdanning og nødvendig kvalitet i undervisningen. Når vi sammenligner oss med andre land er norsk skole med andre land skolenivå er vi svake. Vi må styrke kvaliteten i skolen. Vi må gjenskape en god skolepolitikk og satser på læreren. Vi må f.eks lage en godt mentor ordring til lærer jobben, la lærere være lærer og fjerne unødvendig dokumenteringskrav. Vi kan ikke hoppe på enhver pedagogisk nyskaping. Vi må ha aksept for ro , struktur og disiplin i skolen. KRL blir nok den store kampsaken i tiden fremover. Det er ikke noe forlik på stortinget at vår kristne kulturarv skal ut av skolen. Jeg savner manglende oppfølging av valg løftene om de fattige. I Soria Moria gjorde regjeringen det første tilbaketoget ved å omdefinere problemet fra fattigdom til de fattige. Regjeringen vil ikke gi arbeidsmarkeds bedriftene økt støtte. De må kutte saksbehandlings tiden i NAV. Slipp til de frivillige. Det er de små bedriftene som bygger samfunnet. De må gis rammevilkår og oppdrag i samfunnet slik at de kan skape nye verdier i samfunnet. Det å benytte offentlige institusjoner har alltid en negativ effekt på samfunnsregnskapet. De gir ikke verdier tilbake til samfunnet slik en liten bedrift gjør det. I sentrum står partiene nærmere de små fellesskapet samfunnets er bygd opp av, grunn cellene Partiene har fokus på familie, nærmiljø , frivillighet, næringsliv og lokalsamfunn – samfunnet gror nedenfra, ikke må ikke detalj styres ovenfra. Jeg mener at regjeringen baner vei for sorterings samfunnet. Gjennom bioteknologi loven og dagen abort praksis har man oppfordret til systematisk utrensking av jentebarn, og andre som samfunnet ikke vil ha. Jeg vil ha et mangfoldig samfunn hvor det er plass for alle typer mennesker. Før støttet SV en klare etiske kamp mot sortering av mennesker , nå har SV innført Europas mest liberale lov på dette punkt. Jeg mener at regjeringen har abdisert i sykehus politikken. Det eneste regjeringen sier : ”Vi har tillit til helseforetakene.” Meningen med dagen system var egentlig å samle den politiske styringen i en person. Men det viser seg at det er for mye for en person og det er vanstyre på radium hospitaler er et eksempel , underskudd år etter år er ikke også typisk. Dette må vi gjøre noe med. Vi vet at ulempen ved profesjonalisering og standardisering er at målene forskyver seg fra folks behov til velferds systemets eget behov for vekst og sikkerhet. I stedet må man bruke ressurser på å aktivere folkebevegelser, uformelle nettverk og frivillige organisasjoner for å gjenreise det sivile engasjementet. Grunnsynet til SV står i sterk motsetning til f.eks KrFs verdier. Solhjem sa at SV og KrF er motpoler i Verdispørsmål,.. Han har rett. En viktig verdi kamp ved neste valg er om SV’s verdier vil leve etter neste valg. Dagens regjering er i hver sak nødt til å kompromisse med ytterste venstre fløy. Dagen regjering har gitt SV forkjørsrett i de fleste saker. Jeg håper at arbeiderpartiet vil innse at det vil bli enklere å styre landet sammen med andre en SV. Vi bør vite hvilke verdier som en Regjeringer er bygd på.. Jeg håper og tror at ikke alle har det samme verdisett om SV. Regjeringen strammer til for frivillighet. Mange av de frivillige organisasjonene er nødt til å trapper ned, anbuds rundene er for kompliserte for de små tilbyderne i systemet. Konkurranse utsettingen er blitt så stor og komplisert at de små ikke har kapasitet til å gi tilbud en gang. Dette fjerner effektivt de små tilbyderne innen alternativ rus omsorg og andre helse tjenester. Jeg mener at regjerings manglende politikk i miljø og klima er svekket. Før var SV kraftfull i media om miljøkampen, i regjeringen er det bare store ord , nå måtte alle partiene hjelpe dem med å få i land et klima forlik for å et god miljøpolitikk. Men det er ikke målet som er viktig det er den politikken som føres hver dag. Manglene klar målsetting i utviklingspolitikk. Før støttet SV utviklingspolitikk med fattingdomsfokus, Nå er det en økende bekymring i bistands miljøet om SV’s politikk i utdanning, helse og landbruk politikk, i utviklingssammenhenger er stabil. Det er ikke så ”inn” lengre med utviklingspolitikk. Vi må i vår generasjon ta mål av oss å utrydde ekstrem fattigdom. Norge kan viss vi vil være med på dette. Biodiesel og tobakk produseres på matjord, er dette akseptabelt idag ? Vi har fått noen politiske forlik siste tiden : Friskoleloven , Eldreforlik, Pensjonsforlik, Klimaforlik, Stat og kirke forliket. Det er vel og bra. Men det er mange endringer i andre lover som bør tas opp på nytt under en annen regjering. Gulating loven var starten på det Norske rettssamfunn og ble til for over 1000 år siden. Der stod det: ”Det er opphavet til lovene våre at vi skal bøye oss mot øst og be til den hellige Krist om godt år og fred og om det at vi kan holde landet vårt bosatt og landsherren vår lykkelig. Han være vår venn, og vi hans, og Gud venn til oss alle”. Kan vi si det samme idag ? Lenke til kommentar
Crex Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 fantastisk! jegkan ikke få sagt det bedre selv:) Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Det værste for landet hadde blitt om Krf igjen hadde kommet til makten. Mer til u-hjelp som er med på å støtte om diktatorer, og penger for å holde kvinner hjemme er ikke tiltak som jeg ser frem til. For opplysningens skyld så har alle trossamfunn som har villet fått uttalse seg på stortinget ang ekteskapsloven. Ærlig talt så forstår jeg ikke alt bråket rundt denne loven, hvis folk vil gifte seg, hva så, gjør det meg noe? Nei, men det vil hjelpe mange andre. Ingen prester er nødt til å vigsle mm eller ff om de ikke vil. Regjeringen ville anbudsverdien til 1 mill men stoppet pga mye kritikk, men husk at vi har reglene for å forhindre korrupsjon. Ang bioteknologiloven så er for forskning, ingen som ser dobbeltmoralen i at vi kan bruke medisinen som har blitt til gjennom forskning men ikke forske selv? Og hva som ble gjort for 1000år siden bør ikke ha noe verdi idag. Norge er et flerkulturelt samfunn og med et stort andel ateister. Edit: Personlig hilser jeg en regjering bestående av AP og Høyre velkommen men tviler på at jeg ser det med det første. Endret 4. mai 2008 av Blåbær Lenke til kommentar
operg Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Dette er et tullete kristenkonservativt innlegg - hvis Norge hadde gått i den retningen du ønsker hadde vi blitt satt 50 år tilbake i tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå