Gå til innhold

Nvidia's fjerning av støtte for fullskjermsmodus for 8800 serien

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som har irritert seg over at Nvidia har fjernet støtten for dette i sine tv-ut funksjoner, i 8800 serien og oppover? Mye av vitsen med denne kontakten/funksjonen faller jo bort når man ikke lenger kan f.eks. kan ha vlc i et lite format på pc-skjermen og filmen i "perfekt" ratio, fullskjerm på tv'n. Så mye klaging og innlegg som det har vært om dette på forum rundt i verden, uten at det har skjedd noe fra Nvidia sin side, tyder på at dette ikke er driver releatert, men at det er hardware relatert. Hadde det ikke vært for det så hadde det vel vært hacket frem en funksjon for dette for lenge siden. Og dette gjelder for XP. Når det gjelder Vista så er det INGEN Nvidia baserte kort som støtter "overlay", eller "perfekt" fullskjermsmodus om man vil. Så lenge Nvidia bøyer seg for krefter, antar jeg, innen filmindustrien, så er ATI alternativet. Men de har jo ikke akkurat dominert de siste årene på ytelsesfronten. Men har de(ATI) en tv-ut kontakt på kortet sitt, ja da har de skikkelig støtte for overlay, både i XP og Vista ved bruk av sitt "Theater Mode". Men hvis det er noen som har en god "oppskrift" på hvordan man kan få dette til å fungere like godt som det gjorde/gjør med Geforce 7800 ForceWare 169.21 for XP, hadde det vært flott.

Edit; link Nvidia's forum om samme emne

Endret av troutmaster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støttet på samme problem da jeg skifta fra Radeon X1950XT, til Geforce 8800GT. Irriterende greier, men kan ikke si bilde er så voldsomt strekkt at det gjør noe. Største problemet mitt var da jeg tok på tv-out for første gang etter at jeg fikk 8800GT og da var deler av desktopbilde utenfor bilde på TV-en. Av en eller annen grunn så var det ingen funksjon der jeg kunne stille på størrelsen på bilde i de nyeste offisielle driverene (selv om det er info om funksjonen i hjelper kontroll panelet). Men etter at jeg fikk installert beta-driverene poppet funksjonen fram.

Lenke til kommentar

Tror ikke vi snakker om samme problem. Dette gjelder fullskjermvisning på tv. Tv har ofte en helt annen oppløsning og ratio i forhold til en vanlig pc skjerm. Det er muligheten til å vise f.eks en film på tv i perfekt ratio, mens avspiller programmet er f.eks minimert på pc-skjermen. Det er avspilling i klonemodus, hvor Nvidia har fjernet muligheten til å endre innstillingene for fullskjermsvideo.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har samme problem selv. Kjøpte nytt pc utstyr denne uka og noe av det viktigste for min del er å ha muligheten for å kunne se tv-serier og filmer fra pc-->tv. Hadde jeg visst om dette hadde jeg nok heller gått for et skikkelig bra ATI kort...

Er vel liten sjanse for at det har kommet noen løsning på dette?

Lenke til kommentar

Beklager. Det står klart og tydlig i informasjonen til driverene om at dette er et valg de har tatt. Skjønner bare ikke at flere ikke blir fly forbannet over at Nvidia har lagt seg på denne linjen. Og at hardware.no ikke har tatt dette opp som en egen sak, slik at flere kan få informasjon om dette, er utrolig skuffende. De kan ikke hevde at de ikke er blitt tipset om denne problemstillingen. For det har jeg gjort. ATI forever!!!

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt problemet ditt jeg? har selv ett 8800 GTS 512 koblet til LCD Monitor og LCD TV gjennom en DVI kabel til Monitor og en HDMI kabel til TV, ingen problemer med å spille av på TV'n i fullskjerm med riktig ratio her. Bruker Vista, vet ikke om det har noe å si?

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Har du lest trådene som omhandler dette på Nvidias eget forum? Og Nvidias egen informasjon om at de har fjernet overlay støtte? Har du to skjermer som har lik oppløsning, er dette kanskje ikke noe problem, men har du ikke det, ja da er det et problem. Nvidia sier dette; -Full‐screen video mirroring is not supported on graphics cards based on the GeForce 8

series and later GPUs.

-Compliance with Microsoft's Certified Output Protection Protocol (COPP) for content‐

protected media has prompted NVIDIA to remove this feature for all video.

Mere om akkurat dette i dette innlegget link . Og da går det også klart frem hvorfor ATI ikke har funnet det nødvendig å fjerne denne støtten.

Endret av troutmaster
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt problemet ditt jeg? har selv ett 8800 GTS 512 koblet til LCD Monitor og LCD TV gjennom en DVI kabel til Monitor og en HDMI kabel til TV, ingen problemer med å spille av på TV'n i fullskjerm med riktig ratio her. Bruker Vista, vet ikke om det har noe å si?

Samme som han men XP. DVI -> HDMI -> FullHD-TV med 1:1 pixel mapping på Dualview. Korrigerer aspect med player (zoom player og videolan). Er det S-video utgangen det er snakk om her? Er ikke noe problem for DVI->HDMI iallefall siden TV-en behandles likt som monitor og alle tilgjenglige oppløsninger (720p, 1080p + standardoppløsninger) og refresh-rates (24, 50, 60) kan velges.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
Sett skjermkortet ditt i klonemodus, minimer spilleren du bruker(eller ikke), og se om du får filmen eller hva du nå enn ser på i korrekt ratio på tven.

Hvorfor må du bruke klonemodus når Dualview kan kjøre fullskjerm for hver enkelt "monitor"?

Lenke til kommentar

Er klar over at man kan dra spilleren over i dualwiew, og så spille av filmen slik. Det Nvidia har fjernet er muligheten for fullskjermsmodus for filmmateriale i klonemodus. Men hvis dette ikke er et problem for deg, og du er happy med å kjøre dualview, fint for deg. Men hvis du kikker på linkene i denne tråden, så ser du at svært mange ikke er det.

Lenke til kommentar

Husker at jeg for et par år sida brukte overlay der aspect ratio fulgte med fra playern på PC-en, slik at det ble korrekt på min crt widescreen. Men dette ble herpa, overlay ville bare ikke ha aspect uansett hva jeg gjorde, det var lidelse å se strukket skjermbilde i 16:9 format på tv. Synes jeg husker at jeg har skrevet om dette før her en gang i tida.

Så, løsningen min nå er å kjøre i dualview og dra GOM player (herlig lett player med custom aspect ratio) over til tv-bildet. Sikkert ikke den beste løsningen, men det funker ihvertfall.

Så etter det jeg forstår er at de har tatt bort støtte for overlay?? I så fall er dette bedritent gjort, og ganske overraskende. :mad: For gamere er det synd at Nvidia nesten ikke har konkurranse fra ATI lengre.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...