Gå til innhold

Backpacking i Asia - hjelp til kjøp av nye objektiver

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal backpacke i Asia i 2 mnd i sommer og første stopp på turen er Hong Kong. Tenkte derfor å investere i noe nytt utstyr ettersom prisnivået der er på nivå med det amerikanske :)

Det jeg fra før har av utstyr er:

- Canon 30D (som jeg muligens vurderer å skifte ut i et 40D)

- Canon EF 24-70 F2.8 L USM

- Canon EF 70-200mm F4.0 L USM

- Canon Blitz Speedlite 430 EX

Jeg kunne derfor tenkt meg noe mer vidvinkel og har tenkt litt på Canon EF-S 10-22mm F3.5-4.5 USM. Er dette et godt objektiv for bla. byfotografering eller finnes det alternativer jeg bør vurdere?

Har også vurdert og investere i en Fisheye-linse og har da sett på Canon EF 15mm F2.8 eller noen av Sigma sine Fisheye objektiver. Egner disse seg på noe annet enn fullformatskamera (pga. crop), og vil jeg oppnå sirkulær eller fullramme bilder med disse?

Er det andre objektiver jeg også bør vurdere? Takket være Skatteetaten har jeg et ganske raust budsjett :D

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har også vurdert og investere i en Fisheye-linse og har da sett på Canon EF 15mm F2.8 eller noen av Sigma sine Fisheye objektiver. Egner disse seg på noe annet enn fullformatskamera (pga. crop), og vil jeg oppnå sirkulær eller fullramme bilder med disse?

Med 1,6 crop-faktor vil du bildet fylle helt ut i hjørnene helt ned til ca 10mm brennvidde. Hvis du vil ha full sirkulær fisheye på crop så er vel Sigmas 4,5mm eneste alternativ.

4,5mm på 1,6 crop-kamera:

IMG_7788.JPG

10,5mm på 1,6 crop-kamera:

megan-DSC_1138.jpg

Lenke til kommentar
Hei,

Skal backpacke i Asia i 2 mnd i sommer og første stopp på turen er Hong Kong. Tenkte derfor å investere i noe nytt utstyr ettersom prisnivået der er på nivå med det amerikanske :)

Det jeg fra før har av utstyr er:

- Canon 30D (som jeg muligens vurderer å skifte ut i et 40D)

- Canon EF 24-70 F2.8 L USM

- Canon EF 70-200mm F4.0 L USM

- Canon Blitz Speedlite 430 EX

Jeg kunne derfor tenkt meg noe mer vidvinkel og har tenkt litt på Canon EF-S 10-22mm F3.5-4.5 USM. Er dette et godt objektiv for bla. byfotografering eller finnes det alternativer jeg bør vurdere?

Er det andre objektiver jeg også bør vurdere? Takket være Skatteetaten har jeg et ganske raust budsjett :D

Takk for hjelpen!

Var nettopp selv på en 2mnd backpackertur i Asia, med begynnelse og slutt i Hong Kong.

Tenkte jeg kunne hjelpe deg litt her, men du har jo veldig bra utstyr! (Jeg kjøpte alt i Hong Kong (utenom kameraet:)).

Dama kjøpte seg 10-22mm, og både jeg og henne er veldig fornøyd med den! Billedmessig veldig god, kvalitetsmessig langt ifra L. Den ble ristet og ødelagt mye underveis på turen, og har oppført seg annerledes enn noen objektiver jeg kjenner. Men man har jo kvittering, og 1 års garanti. Det er helt greit, og uunnværlig når du er på en sånn reise!!

Wing Shing er kjempebra, god service og fantastisk utvalg. Alltid mye folk her, og gjerne litt dyrere enn andre sjapper. Men det virker seriøst og trygt, så det er alltid mitt førstevalg! Bare husk på å dobbeltsjekke at de fyller ut garantiskjemaet ditt (de glemte det på blitzen min, og uten så mye som en epostadresse til dem, sliter jeg litt om noe skulle skje!).

Ha en riktig så god tur!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...