Gå til innhold

Fotosafari i afrika med barnefamilie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

Eg planlegger å reise på Safari til Afrika med barnefamilie, og inviterer alle med erfaringer eller interesse av dette temaet til å legge inn erfaringer eller spørsmål.

Hvordan er Malariarisikoen i de mest aktuelle safariområdene? Har hørt at Malariamedisiner frarådes barn. Er det noen som har noe fakta her. Vet av egen erfaring at f.eks Lariam er såpass sterkt at jeg ikke ville puttet noe sånt i mine unger. Er jo tildels veldig stor risiko for bivirkninger av noen av disse medikamentene

Lenke til kommentar
Hei,

Eg planlegger å reise på Safari til Afrika med barnefamilie, og inviterer alle med erfaringer eller interesse av dette temaet til å legge inn erfaringer eller spørsmål.

Hvordan er Malariarisikoen i de mest aktuelle safariområdene? Har hørt at Malariamedisiner frarådes barn. Er det noen som har noe fakta her. Vet av egen erfaring at f.eks Lariam er såpass sterkt at jeg ikke ville puttet noe sånt i mine unger. Er jo tildels veldig stor risiko for bivirkninger av noen av disse medikamentene

Malarone er ganske ok, men for dyr til å bruke ved lange opphold. Ikke de psykotiske drømmene billigere tabeletter kan gi deg, men jeg aner ikke hvor bra de er for ungebruk.

Jeg var på safari i Kenya (Laikipia og Lewa) i høst, og siden det platået ligger på ca 2000 moh er malariarisikoen lav.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Det er alltid ein risiko for malaria, sjølv med malaria"medisin". Malarone, lariam og andre malariaprofylaksar gjer at kroppen betre vil stå imot ein malariainfeksjon, men fungerer ikkje som vaksine. Malarone er dyr, men for f.eks. 14 dagar burde det gå greit økonomisk og. Lariam ville eg holdt meg langt unna, stor risiko for hallusinasjonar, alvorlege depresjonar mm. Må i tilfelle prøvast ut i god før avreise for å teste reaksjon. Har høyrt om reiseselskap i Tanzania som annulerer kontraktar om kundane går på lariam. Det beste førebyggande middelet mot malaria er å ta med seg rikeleg med MyggA (kjøp på apoteket) og ha på seg lange klede på kveldstid.

Når det gjeld foto: Ta med monopod i safaribilen!

Lenke til kommentar

Eg har vore på safari i Sør-Afrika(Krüger), Kenya(Maasai Mara) og Sør-Afrika(Pilanesberg) igjen. Fordelen med Sørafrika er liten malariarisiko, samt at du i dei nevnte parkane kan velge om du vil kjøre bil sjøl eller å leige guide med bil. (Dersom du har tid ville eg prøvd både med og uten guide.)

I fordel Aust-Afrika har eg inntrykk av at dyretettleiken i parkane er større. Me såg blant anna 19 løver på ein gong i Maasai Mara :D

Kenya og Nord-Tanzania er kanskje lettast tilgjengeleg, men er også etter kvart blitt ganske "charter-safari", det vil seie dyrare og fleire turistar i parkane. Sør og vest i Tanzania, samt Uganda har også mange fine parkar, utan at eg kjenner dei i detalj. (I Uganda kan du gå på fjellgorillasafari, høyres unekteleg veldig gøy ut...)

Guidane veit ofte betre kor dei skal leite etter dei unike dyra som turistar flest vil sjå, og har ofte radiosamband med andre guidar. Dermed aukar sjansen for å "spotte" godbitane.

Dersom du kjører sjølv er det litt meir spenning, det føles meir som ei oppdagingsferd:) Du kan stå i ro lenge dersom du vil det, for eksempel ved eit vatn og høyre på lydar og sjå kva skapningar som dukker opp.

Angåande malariamedisin;

Er det spedbarn så er kanskje Malarone ikkje supergunstig, men "vanlege" ungar trur eg ikkje har problemer med desse tablettane. Malarone er dyrt i lengden, men dersom du skal vere i malariaområde i ein moderat periode (opp til 3 veker kanskje) er det overkommeleg.

Lariam er eg litt meir skeptisk til, har ikkje prøvd sjølv men har høyrt om folk som får langvarige depresjonar og andre skumle biverkningar av desse.

Er det spesielle dyr eller landskap du er på utkikk etter? Husk på at Afrika er ekstremt svært!

Lenke til kommentar

Det var mange svar på en kveld :-)

Kanskje denne tråden kan vere nyttig for mange, og ikkje bare meg...

Eg og min familie har egentlig ikkje så god oversikt over kor hen vi vil dra i Afrika, bortsett fra at vi ønsker å sjå "dei store" dyra, så som elefant, løve, giraff, leopard, gepard, flodhest, krokodille etc. i tillegg til mest mulig anna som antiloper, gaseller, fugleliv og krypdyr. -Alt går sikkert ikkje an på en 10-14 dagers tur, men helst mest mulig.

Det som eg føler er viktig, er at vi kan styre dagen litt sjølv, uten at vi "plager eller blir plaga" av andre turistar. Vi vil disponere vår egen guide og bil. Ikkje mange timar i bil kvar dag, og helst midt i smørøyet på egenhånd med en guide. Det er viktigare at ungane opplever dette som ein fin tur, og får sjå ein del, enn at dei med masse stress og mas får sjå alt.

Vi skal heilt sikkert ha fleire turar over tid, så vi tar gjerne et område som er veldig bra på en del sortar dyreliv, og kjem tilbake ein annan gong for meir seinare dersom det er best.

Vi er ikkje på jakt etter superluksus, men vi vil heller ikkje bu 14 dager i telt. Ungane og kona er ikkje rutinert med spartansk overnatting. Men vi tar oss råd til "det som skal til" for å få en best mulig opplevelse av dyrelivet. "Charter-opplegg" vil vi ikkje ha noko med, trur eg. (Dersom ikkje nokon meiner det vil vere mykje greiare).

Vi er veldig åpne for idear og input.

Lenke til kommentar

Det jo greit å unngå regntidene. Regner med at det er endel forskjell i de forskjellige områdene. Likeså er det endel innviklede former for demokrati som en kan være oppmerksom på!

Opp i høyden eller langt sør høres ut som et godt råd.

Og ta i alle fall med større brennvidde enn 135mm.

Vi så ikke en eneste mygg i Kenya og Tanzania, men kjørte inn i en sverm tsetsefluer i Ngorogoro krateret.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har bodd i Tanzania, og har en del erfaring med parkene der. Har også vært på safari i Kenya og Uganda, og så vidt i Sør-Afrika.

Tanzania har en del fordeler, som at det for eksempel er et fredelig og vennlig land, der du ikke kommer til å bli utsatt for noe alvorlig.

Når det gjelder malaria, så anbefales det vanligvis ikke å ta med unger under 5 år til malariaområde. Så små barn tåler ikke profylksen, og du må derfor være veldig forsiktig med å beskytte dem. Hvor mye mygg det er, kommer an på når du reiser, men skal du til parkene i Nord-Tanzania, så kjører du blant annet gjennom Mto Wa Mbu, som betyr mygg-elven.

Hva gjelder Lariam, så er det ikke så ille som folk vil ha det til, men en del mennesker reagerer på det, så det bør helst prøves før man reiser, så man vet om man tåler det.

Hvis ungene er 5 år eller eldre, kan du trygt ta dem med, og det vil være en fantastisk opplevelse for dem. Husk at norske barn gjerne har et romantisk forhold til store dyr, men at det må gjøres helt klart at løver er livsfarlige og skal ikke klappes på. Det finnes eksempler på barn som har hoppet ut av bilen for å klappe løvene.

Dette kan bli langt, så har du spørsmål, send meg en e-post på [email protected]

Lenke til kommentar
Lariam er eg litt meir skeptisk til, har ikkje prøvd sjølv men har høyrt om folk som får langvarige depresjonar og andre skumle biverkningar av desse.

Det er lett å bli skeptisk til Lariam når man leser på pakka. Er vel rundt omkring 50 potensielle bivirkninger tror jeg. Når det er sagt så har jeg gått på Lariam ved flere anledninger. Den lengste perioden strakk seg over seks måneder, uten at jeg har blitt spesielt psykotisk. Det eneste jeg la merke til var at drømmelivet ble noe mer intenst det påfølgende døgnet etter inntak, så der er utvilsomt kraftige saker. Jeg har også "hørt" om folk som sliter med bivirkninger, men jeg kjenner ingen som har hatt problemer. Det er nok med andre ord ganske varierende hvor påvirket man blir, og mest sannsynelig så blir det ikke noe problem (i alle fall ikke hvis man er "mentalt stabil" i utgangspunktet".

Uansett, god tur!

Lenke til kommentar

Fint med så mykje respons her. Eg forstår i alle fall at det går greit med barn i 5-8 års alder, dersom en tar hensyn til dette. Det er bra.

Sidan det blir første gang i Afrika, er det sikkert best å ta et "lav-risiko" område med tanke på malaria først, mens barna er små. Når vi skal tilbake for andre gang veit vi sikkert litt meir om kva vi ønsker, og barna er sikkert 2-3 år eldre. -Eg kjøpte ei bok "African Safari Photography" av Chris Weston. Denne tar for seg både regioner i Afrika, og dette med gunstige/ugunstige tider på året, samt kva slag fauna og flora som kjennetegner områda. Her er en del interessant lesing.

Er det nokon som har konkrete erfaringer med reiseselskap eller parker/ lodger som er bedre enn andre for barnefamiliar?

Brennvidder for kamera er nevnt: Dersom eg ikkje har investert endå meir når vi skal reise, har eg objektiv med brennvidder 27-88 og 112-320 og 156-448mm. Kanskje har eg kjøpt en 19-38mm og. Burde eg ha meir brennvidde enn 450?

Lenke til kommentar
Brennvidder for kamera er nevnt: Dersom eg ikkje har investert endå meir når vi skal reise, har eg objektiv med brennvidder 27-88 og 112-320 og 156-448mm. Kanskje har eg kjøpt en 19-38mm og. Burde eg ha meir brennvidde enn 450?
Tviler på at du trenger det, i hvert fall ut fra hva andre her har sagt tidligere. Du vil trolig bli overrasket over hvor lite tele du trenger. Går ut fra at du har konvertert til 35mm-ekvivalent her.

Hva slags objektiver er det du tar med? Ville nok hatt med minst ett lyssterk objektiv også - selv om det er mye lys i Afrika, er kveldene mørke, og enkelte steder er det lite kunstig lys å oppdrive. Ekstern blits kan også være kjekt.

Lenke til kommentar

Jeg var i Mikumi, Tanzania, før påske. Veldig "snill" park med god Lodge inne i parken. De fleste dyra var i nærheten slik som løver, bøfler, giraffer, elefanter, antiloper, bavianer, krokodiller, gnuer....

Så ikke leoparder eller geparder.

Vi brukte Malarone som profylakse. Null problemer. Det viktigste er å ikke bli stukket!

Mine fleste bilder ble tatt med 70-300 VR2.

Stooor opplevelse!

Lenke til kommentar

Ja, det er konvertert til 35mm ekv.

Eg har et Canon 30D, med et EF-S 17-55 2.8 IS objektiv, og har snart på vei fra USA et EF 70-200 2.8IS med 1,4x konverter. Skal det bli bedre, må eg kjøpe "primes". Eg vurderer et Sigma 12-24 DG EX. Det einaste eg er litt skeptisk til er EF-S objektivet i masse støv. Det drar gjerne inn litt når eg zoomer inn og ut. Skal enten låne reservekamera, eller fornye 30D'en og bruke den gamle som reserve. Eg har en 580 blitz, men vil ikkje denne bare skremme viltet vekk?

Erlend

Tviler på at du trenger det, i hvert fall ut fra hva andre her har sagt tidligere. Du vil trolig bli overrasket over hvor lite tele du trenger. Går ut fra at du har konvertert til 35mm-ekvivalent her.

Hva slags objektiver er det du tar med? Ville nok hatt med minst ett lyssterk objektiv også - selv om det er mye lys i Afrika, er kveldene mørke, og enkelte steder er det lite kunstig lys å oppdrive. Ekstern blits kan også være kjekt.

Lenke til kommentar

I påsken tilbrakte vi 3 uker i Tanzania og Kenya. Vi var 4 familier med 8 barn fra 5-15år som reiste sammen.

2 av dagene var vi på safari i Lake Manyara og Ngorongoro. Kan anbefale begge parkene. Konsentrasjonen av dyr er høy og det er ikkke langt mellom de forskjellige dyrene. Vi var heldige og fikk sett alle de store dyrene utenom leopard. Det ble god anledning til å ta masse bilder av dyrene. En kommer veldig nærme innpå dyrene. Vi hadde en diger hunnløve som søkte ly i skyggen av bilen våres. Heldigvis hadde den nettop forsynt seg av en gnu så den var nok god og mett.

Vi benyttet et lokalt safariselskap drevet av en hyggelig norsk dame. Link her: Wild Tracks De ordnet safarituren våres og en ukes opphold på Zanzibar. Noe som også kan anbefales når dere er i området. Hvis du tenker å dra til Tanzania anbefaler jeg at du sender de en mail og ber om tilbud på et opplegg for dere. Det finnes også andre safariselskaper som en kan kommunisere med på norsk. feks JM Tours (Finsk/Svensk)

Det meste av safari i Tanzania foregår fra Arusha. En kan fly direkte dit med KLM til Kilimanjaro Airport som ligger ca 45min kjøring fra Arusha. Et annet altarnativ er å fly til Nairobi som er en del rimeligere. Vi gjorde det og tok ekspressbuss videre til Arusha. En tur på 30mil på tildels dårlige asfaltveier. Ville nok ikke gjort det om igjen selv om det var en opplevelse i seg selv.

Overnatting kan du få til i alle prisklasser fra telt til luksuslodger der de har alt. Hvis dere skal til Lake Manyara eller Ngorngor så kan jeg anbefale en overnatting eller flere på Bougainvillea Safari Lodge som ligger i Karatu på veien mellom Lake Manyara og Ngorongoro.

Lenke til kommentar

Fine linker To-Vid.

Eg skal sende en forespørsel til dei du har nevnt. Hadde du følelsen av at du fekk sjå det du hadde håpt å få sjå, eller meir eller mindre? Er det spesielle ting en burde ta opp med selskapet synes du, for å få en endå bedre opplevelse?

Lenke til kommentar
Fine linker To-Vid.

Eg skal sende en forespørsel til dei du har nevnt. Hadde du følelsen av at du fekk sjå det du hadde håpt å få sjå, eller meir eller mindre? Er det spesielle ting en burde ta opp med selskapet synes du, for å få en endå bedre opplevelse?

Hugs å prute på prisen. Du kan også kontakte denne: http://www.huntingdogsafaris.com/ Send meg ein pm om du vil ha meir info om dette selskapet. Safari-industrien er svært kommersialisert, og det er ikkje alle som har reint mel i posen for å seie det slik. Det handlar ofte mest om å bli lurt minst mogleg.

Lenke til kommentar
Et annet altarnativ er å fly til Nairobi som er en del rimeligere. Vi gjorde det og tok ekspressbuss videre til Arusha. En tur på 30mil på tildels dårlige asfaltveier. Ville nok ikke gjort det om igjen selv om det var en opplevelse i seg selv.

Kan skrive under på det. Ekspressbussen var forøvrig en Toyota Hi-Ace i 1994 da jeg tok den tur retur. Det eneste som var stort, var antall passasjerer.

Tror ikke den bussen hadde klart det særlig godt på en NAF test. :thumbup:

Men bevares, det var faktisk litt trivelig tross alt.

Lenke til kommentar
Dette kan bli langt, så har du spørsmål, send meg en e-post på [email protected]
Eller ta det her i tråden, fordi det kan være av allmenn interesse ;-)

Det er ganske lett å organisere turer når man kommer ned. Da får man mye slik man vil ha det, med egen bil, og så videre. Det er lodger over alt, og campingplasser. Hvis dere ikke synes det blir for primitivt, vil jeg anbefale en natt i telt inne i en park. Særlig i Serengeti er det flott. Å ligge å høre på alle lydene, og vite at det bare er en millimeter med nylon som skiller deg fra løver og hyener er helt spesielt.

Skal du bo på lodge, så er de fleste helt supre og litt til. Men de er dyre. Det er gode tilbud å få hvis du bestiller pakke med bil og sjåfør og lodge. Men da må du ofte ta den lodgen som følger med. Jeg har ingen problemer med å anbefale det, med mindre du har spesielle krav.

Å booke når man kommer ned er kanskje for viderekommende, siden man i Arusha, eller allerede på flyplassen (eller i bussen fra Nairobi) blir "overfalt" av folk som skal selge deg turer. Når du har reist med unger i ørten timer, er det kanskje andre ting du heller ønskere enn akkurat det.

Hvis hovedpoenget med safarien er fotografering, så er det mye morsomt utstyr man bør ha med. Dersom fotograferingen bare er ett av flere elementer, så ville jeg satset på zoom-objektiver.

Da jeg var der, var det ennå ikke vanlig med digitalkamera, men vi hadde to kamerahus, ett med normalzoom og ett med telezoom. Det holdt til omtrent alt. Vi slapp å bytte objektiv, og vi dekket alle relevante brennvidder. Vi hadde Canon 28-135 IS og Canon 100-400L IS samt en 1,4x teleconverter. Ingen av objektivene er voldsomt lyssterke, men de gjorde nytten. Bildestabilisator er uvurderlig siden bilen ofte har motoren i gang.

Når jeg tenker meg om, så skrev jeg en artikkel om dette for et års tid siden. Den finner du her:

http://www.akam.no/artikler/med_kamera_paa..._savanner/40936

Tanzania er et fredeligere og tryggere land enn Kenya eller Sør-Afrika. I parkene i nord er det en enorm dyretetthet. Starter du fra Arusha, er Tarangire, Lake Manyara og Ngorongoro, samt Arusha National Park svært nært (noen få timers kjøring på det meste). Har du litt tid på deg, vil jeg sterkt anbefale Serengeti. Du gjør ikke den på en helg, men med 4 dager rekker du både den og flere av de andre. Det kommer litt an på når du reise, men klarer du å få med deg gnumigrasjonen, så er det en opplevelse for livet. Den er vanligvis ett eller annet sted i Serengeti (hvis de ikke har krysset over til masai mara i Kenya), så det er stor sjanse for å se den. Vi kjørte i ca 60km/t i ca 70 minutter gjennom flokken - altså ca 7 mil med gnu!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...