harald_tw Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Hei Jeg har tenkt å investere i et brukbart anlegg som jeg skal ha noen år. Jeg er litt usikker på om jeg skal ha et stereo- eller surroundanlegg. Jeg tenker i utgangspunktet å kjøpe en forsterker/reciver og to fronthøytalere, for så å evt bygge ut med mer senere (tenkte altså vente med CD/DVD for å få mer ut av pengene nå). Jeg har nå en stue på ca. 15m2 i Trondheim, men skal flytte om et år, og får kanskje noe større da. Det blir ca 50/50 med musikk og film, men lydkvaliteten er klart viktigst for musikken. Musikken jeg hører på er for det meste instrumental (mye post-rock) og er mer opptatt av kvalitet på lyden enn styrke. Jeg har tittet litt rundt etter utstyr og funnet noen alternativer: Stereoforsterker: cambrige 640A Harman/Kardon HK970 Yamaha RX 497 Surroundreciver: Cambrige 540R Harman/Kardon AVR247 Pioneer VSX-917V Yamaha RX-V661 RDS (føler at det er fort gjort å gå seg bort på dette markedet) Høytalere: Patos 310 (hva mer får jeg med 310mk2 eller 410) Dynavoice m-65/m-85 PSB Image T45 DALI Concept 6 Budsjettet ligger som nevnt på mellom 5 og 10 000. Det store spranget i pris kommer litt av at jeg kanskje er villig til å betale litt mer for surround for å få like god lyd. Noen som har noen innspill om hva som kan passe for meg? Bør jeg gå for stereo eller surround? MVH Harald Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Hei! Hifiklubben holder på å kvitte seg med Nad 744 receivere til 2.500,-. http://hifiklubben.no/produkter/hjemmekino...er_titanium.htm Denne i stereo med noen billige fronthøyttalere må jo være en god kombinasjon. Patos basic 310 er jo ganske billig for tiden, har selv 310 mk2 og kan varmt anbefale de. *edit* Er masse fine surroundpakker på surround.no til en rimelig penge. Endret 5. mai 2008 av nisselue Lenke til kommentar
harald_tw Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Takk for svar! Jeg bare lurer på noen ting: Hvordan er Nad 744 i forhold til f.eks. cambrige 540R? Siden du selv har patos 310mk2 så vet du kanskje forskjellen på den og vanlig 310? Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Tror ikke det er så stor forskjell på nad'en og cambridgen, bortsett fra fysisk størrelse. Siden du bor i trondheim, så er det jo bare å ta seg en tur innom hifiklubben ved solsiden Har faktisk ikke hørt Basic 310, men leste en test av de på lydogbilde.no og de fikk ganske grei poengsum. http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&testid=1902 *edit* Så på Cambridge 340R, 540R gir mer punch enn nad'en. Endret 6. mai 2008 av nisselue Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Nå er vel ikke Cambridge kjent som merket som kicker særlig for pengene heller, så vil mer si at NAD har mer punch enn Cambridge om man setter de to opp mot hverandre. Når det gjelder høyttalerne nevnes mye forskjellig, og personlig smak er nok alt som betyr noe. Patos har en del gode høyttalere så om du sjekker ut et par og liker dem har du ikke gjort et dårlig valg. Med 310 MK2 og 410 får du et element mer enn i 310 som sannsynlig fører til mer trøkk og muligens bedre bass. Dali er heller ikke et feiltrinn, de er kjent for å fungere godt både sammen med NAD og Cambridge etter det jeg har fått med meg. Dynavoice gir mye for pengene men synes selv de ikke holder nivået til de andre høyttalerne du nevner. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Den er nå tålig kraftig den Cambridge'n, 850 watt strømforsyning hvertfall, så den gir forsåvidt det den lover. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Sa ingenting om at den ikke var kraftig,kun at NAD sine forsterkere ofte har mer kick/trøkk/hva enn du velger å kalle det enn Cambridge, Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Du mener at de farger lyden annerledes? Det kan jeg gå med på, Cambridge-forsterkere er litt mindre fyldige i bassen, sies det hvertfall. Nå kommer det jo an på hvilke høyttalere du kombinerer forsterkeren med også da. Endret 6. mai 2008 av Lefse Lenke til kommentar
harald_tw Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Nå har jeg akkurat slått til på et par nye patos basic 410mk2 til 1900kr på netthandelen.no. Har hørt 310 hos en kompis og likte lyden, så jeg tok sjansen på at disse er minst like bra. (I hvert fall til den prisen). Da må jeg bare ha en forsterker til dem. Fortsatt litt usikker på om jeg skal gå for stereo eller surround. Noen som har noen flere innspill, nå som dere vet hvilke høytalere jeg skal ha? Endret 6. mai 2008 av harald_tw Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Når du sier fordelingen mellom musikk og film blir 50/50 og at lydkvaliteten er viktigst ville jeg gått for stereo. Angående valg av forsterker fant jeg noen tips her som er verdt å sjekke. Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Det skal sies at det går an å gå for en surround-receiver og et par fronthøyttalere. Siden trådstarter nevner at han skal flytte i nærmere fremtid og da kanskje utvide lyden. Usikker på hvordan surroundreceiverne høres ut i stereo, men det kan da vel ikke være så alt for gærnt! Som sagt tidligere i tråden, ta deg en tur på Hifiklubben å hør på forsterkerne du vurderer! Og siden TonArt fører patos, så er det kanskje ikke helt dummen å gå innom der og spørre litt heller Btw, gratulerer med et veldig godt høyttalerkjøp! Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Når det gjelder musikk får man alltid en god del mer for pengene om man kjøper stereo,sånn er det bare. Men ja,om man virkelig vil ha surround men ikke har råd med en gang er det et greit kompromiss å bruke en receiver med et frontpar i stereo. Lenke til kommentar
harald_tw Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 takk for tipsene Jeg skal ta meg en runde i byen og høre litt Lenke til kommentar
ThKarlsen Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Dette kommer nok bittelitt over din prisklasse, men det er verdt det.. Forsterker : NAD 325 ( 3.698,- ) Cdspiller : NAD 525 ( 2.498,-) Høytalere : Dali Concept 6 ( 4.396,-) + kabler så blir det vel på... ca 11tusen Edit : Hifiklubben.no sine priser Endret 18. mai 2008 av ThKarlsen Lenke til kommentar
crisnaa1 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 hei vis du vil ha det beste så bude du gå får Harman/kardon forsterkeren å Patos høytalerene. Du får neppe noen bedre kombinasjon en det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå