FCW Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Skal kopiere en film fra en mappe til en annen på min filserver. Bruker kommandoen "cp". (Har også prøvd via webmin, da funker det, men filemanageren låser seg av en eller annen grunn.) Lurer også på om det er mulig å kopiere flere filer på en gang. Her er kommandoen jeg har brukt: "sudo cp -r /Data/Filmer/I, Robot /Data/Filmer/filmkopier/" Noen tegn jeg kan sette inn for at linux kan forstå at det er en fil det dreier seg om?? Vil nødig omdøpe alle filene mine. FC Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Gjør det slik: sudo cp -r "/Data/Filmer/I, Robot /Data/Filmer/filmkopier/" Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Tab pleier også ofte å være snill. I tillegg så kan du "escape" mellomrom ved å skrive "\ ", dvs. sette en backslash først. Hvilken filbehandler er det som krasjer?!? Lenke til kommentar
FCW Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Sorry...må ha ting litt med teskje. sudo cp -r "/Data/Filmer/I, Robot /Data/Filmer/filmkopier/" Så man må ha hele kommandoen i anførselstegn? Det holder ikke med bare filnavnet f.eks. "I, Robot"?? Skjønner ikke helt hvorfor Kyrsjo: Forstår ikke helt hva du mener her...kunne du vært litt mer spesifikk? (Forøvrig er det egentlig nettleseren (Opera)jeg bruker for å åpne Webmin som krasjer, mistenker at det er noe med javascriptet i webmins filbehandler som roter det til) Lurer også hvordan jeg lister filer/mapper for å kopiere flere samtidig. Ellers takk for svar! FC Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Hvis du hadde orket å lese man cp så hadde du sluppet å starte denne tråden, men men Svaret er hvis du skal kopiere 3 filer/mapper: cp -r fil1 fil2 fil3 mål Er bare å skrive sudo forran hvis du trenger det Antall filer er det ingen max på etter det jeg vet, men hvis filnavnet eller mappe navnet har mellom rom i seg så bruk fnutter rundt det. I ditt eksempel: "/Data/Filmer/I, Robot" Lenke til kommentar
FCW Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Kikket på både "man cp" og "cp --help"...tro det eller ei Forøvrig fikk jeg det til med anførselstegn rundt filnavnet, gjelder bare å skrive det korrekt... Uansett takk igjen for raskt svar! Fc Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Hvis du trykker tab, så bruker bash noe som heter autocompletion, en kjekk funksjon som gjør at man unngår skrivefeil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå