Gå til innhold

XFX/Evga 780i eller ASUS 780i? Hvilken burde jeg velge? [LØST, trenger ingen fler svar nå.]

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg nytt HK med 780i chipset. Er det sånn at ASUS har flere problemer med tri-SLI enn det XFX/Evga har? Jeg leste rundt på et sted og der stod det visst at ASUS har en del problemer. Jeg skal kanskje kjøpe meg ASUS Striker II Formula sammen med en E8400 som jeg skal klokke til 3.5, og et Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4GB sett. Og et 9900GTX når det kommer ut.

Burde jeg kjøpe et XFX/Evga HK eller kan jeg kjøpe et ASUS kort?

Jeg har helst lyst på ASUS sitt HK på grunn av lydkortet og at 3Dmark06, Company of Heroes og et anti-virus programm følger med (skal ikke bruke virusprogrammet)

Men hvis det er sånn at det er veldig mye problemer med ASUS sitt kjøper jeg det ikke.. Og hva slags problemer er det det har?

Ble vel en del sprsmål men konfen nærmer seg snart så må ha et svar! (En siste ting. Vil en TT MaxOrb eller CM Hyper 212 få plass på en av de 3 HK med den store 200MM til Antec i toppen av kabinettet uten og komme noe borti vifta eller chipsettkjølerne?)

Takker for svar :)

EDIT: en liten feil i Emnetittel.. XD

Endret av Tord13
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda det stemmer det at ASUS har gått på en smell fra Nvidia, samme smellen gikk også Gigabyte og andre HK produsenter på siden 6xx sine dager.

Anandtech har også nevnt og fokusert på problemet: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3279&p=5

Nvidia sier det riktignok ikke offisielt men de kjører en sånn "Our way or the highway" politikk angående hovedkort design.

XFX og EVGA bygger på referanse designet til Nvidia, det er derfor du kan ikke kan se forskjell på hovedkortene fra de to produsentene.

Kommer fra samme fabrikk også har jeg hørt, her er det Foxconn som produserer for EVGA og XFX.

På grunn av disse forskjellene på støtte ifra Nvidia så står EVGA og XFX hevet over ASUS og resten av gutta, mens EVGA og co kan gå til Nvidia å spørre etter hjelp med bugs på hovedkortene så er ASUS og Gigabyte tvunget til å finne egne løsninger på problemene sine som dessverre innebærer mye prøving og feiling, og med prøvingen så dukker det opp andre problemer også, derfor har nForce eiere som oftest hatt en samling med BIOS'er liggende både gamle og nye som de har vekslet mellom for å få det til å funke til spesifikke formål sånn som å overklokke Quad core for eksempel.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for svar :) . Men er det ingen 780i chipset som vil være stabile da? Har ikke så lyst til og betale mye for et HK, for så og oppdage en haug med problemer senere.. Så nå vurderer jeg og gå for X48 eller X38 fra ASUS. Men hva er forskjellen på x48 og x38? Jeg synes X48 kortet ser finere ut på grunn av den nye ROG logoen ( XD ). Men så fant jeg Special Edition X38 med mulighet for vannkjøling.. Så hvem av de burde jeg velge? X48 eller X38?

Takker for svar :wee:

Lenke til kommentar

Dessverre, eneste grunnen til å kjøpe nForce og SLI er om du er klar og SKAL ha SLI.

Da kjøper du XFX eller EVGA for å slippe noen av hodepinene, men hodepiner får du nok uansett dessverre, ser også ut til at 790i med DDR3 er heller inget unntak fra problemene: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=183119

Vell forskjellen mellom X38 og X48 er liten for mannen i gata, X48 har offisiell støtte for 1600 MHz FSB mens X38 ikke har det, da skal det være sagt at X38 kan klokkes og ta 1600 FSB den også men X48 er bedre på høy FSB ved overklokking.

Personlig har jeg en X38 løsning fra ABIT for å kjøre Crossfire og det funker ganske bra, 48 er ikke så interresant for meg selv om jeg da kanskje i teorien skulle klart å klokket min Quad relativt høyt, er fornøyd med nåværende frekvens.

Så X48 er mest for de som skal klokke, har også hørt at X48 har en minne innstilling som kan gjør utslag på minneklokking, denne er visstnok unik for X48 kort, men da igjen er som oftest bare ekstremklokkere som har bruk for denne.

Så X38 funker bra for deg om du skal kjøre stock eller lett overklokking, skal du presse så er X48 ett bedre valg, prisen avhenger også.

Er det liten forskjell mellom X38 og 48 så tar du 48'rn.

Lenke til kommentar
Dessverre, eneste grunnen til å kjøpe nForce og SLI er om du er klar og SKAL ha SLI.

Da kjøper du XFX eller EVGA for å slippe noen av hodepinene, men hodepiner får du nok uansett dessverre, ser også ut til at 790i med DDR3 er heller inget unntak fra problemene: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=183119

Vell forskjellen mellom X38 og X48 er liten for mannen i gata, X48 har offisiell støtte for 1600 MHz FSB mens X38 ikke har det, da skal det være sagt at X38 kan klokkes og ta 1600 FSB den også men X48 er bedre på høy FSB ved overklokking.

Personlig har jeg en X38 løsning fra ABIT for å kjøre Crossfire og det funker ganske bra, 48 er ikke så interresant for meg selv om jeg da kanskje i teorien skulle klart å klokket min Quad relativt høyt, er fornøyd med nåværende frekvens.

Så X48 er mest for de som skal klokke, har også hørt at X48 har en minne innstilling som kan gjør utslag på minneklokking, denne er visstnok unik for X48 kort, men da igjen er som oftest bare ekstremklokkere som har bruk for denne.

Så X38 funker bra for deg om du skal kjøre stock eller lett overklokking, skal du presse så er X48 ett bedre valg, prisen avhenger også.

Takk for svar :) . Da går jeg nok for X48 for jeg skal overklokke en E8400 til 3.5, og kanskje 4GHz og oppover.. Må ikke ha SLI, men skal kunne ta Crysis med alt på Very High eller High, men det kan jeg sikkert klare med brukbare FPS på det kommende 9900GTX fra nVidia eller RV770 eller nå hva det heter fra ATI. Men burde jeg heller satse på ATI skjermkort siden HK'et har støtte for Crossfire? Eller burde jeg gå for nVidia når jeg spiller spill som Crysis?

Takker for svar igjen ;)

EDIT: Følger det med en Crossfire bro med ASUS Rampage Formula X48 HK'et? Eller må jeg kjøpe et ATI kort for og få med det?

Endret av Tord13
Lenke til kommentar

Takk for svar :) . Da går jeg nok for X48 for jeg skal overklokke en E8400 til 3.5, og kanskje 4GHz og oppover.. Må ikke ha SLI, men skal kunne ta Crysis med alt på Very High eller High, men det kan jeg sikkert klare med brukbare FPS på det kommende 9900GTX fra nVidia eller RV770 eller nå hva det heter fra ATI. Men burde jeg heller satse på ATI skjermkort siden HK'et har støtte for Crossfire? Eller burde jeg gå for nVidia når jeg spiller spill som Crysis?

Takker for svar igjen ;)

EDIT: Følger det med en Crossfire bro med ASUS Rampage Formula X48 HK'et? Eller må jeg kjøpe et ATI kort for og få med det?

I motsetning til Nvidia så følger broen med skjermkortet, så om du kjøper 2 kort så har 2 broer.

Det kan jeg si med stor sikkerhet siden jeg har 2x ATi kort selv i Crossfire.

Ellers debatten mellom skjermkort må du nesten velge selv, vil du ha Crossfire eller prøve det så må du ha ATi kort, Crysis kan jeg si at jeg syntes det var spillbart på mitt 3850 kort uten problemer, ikke at jeg vil hoppe i taket over spillet da men det gikk i allefall å fullføre spillet med rimelig ok grafikk.

Lenke til kommentar

Takker for svar igjen ;)

I motsetning til Nvidia så følger broen med skjermkortet, så om du kjøper 2 kort så har 2 broer.

Det kan jeg si med stor sikkerhet siden jeg har 2x ATi kort selv i Crossfire.

Ellers debatten mellom skjermkort må du nesten velge selv, vil du ha Crossfire eller prøve det så må du ha ATi kort, Crysis kan jeg si at jeg syntes det var spillbart på mitt 3850 kort uten problemer, ikke at jeg vil hoppe i taket over spillet da men det gikk i allefall å fullføre spillet med rimelig ok grafikk.

Ok.. Takker for svar :) . Da går jeg nok for 3850 eller 3870 som et foreløpig skjermkort og kjøper et stk RV770 kort senere. Og kanskje gå for Crossfire med det senere.

Lenke til kommentar

1. Jeg fikk ikke med 3Dmark med mitt Formula

2. IKKE, jeg gjentar, IKKE kjøp 780. Det ender med å overopphete maskinen din for så å sette fyr på huset ditt...

3. Som du vet så funker SLi dårlig på Formula (jeg hadde ikke det problemet)

4. Asuskortet kan ikke overklokkes omtrent :ermm:

5. XFX sitt kort skal være stabilt og fint, samt klokke bra

6. Jeg anbefaler X48... :)

Lenke til kommentar

Jeg får dessverre ikke råd til DDR3 Ram.. Skal kjøpe meg OCZ Gold XTC PC6400 4096MB, ASUS 24" FullHD, Intel E8400, Thermalright Ultra 120 eXtreme, Rampage Formula og et par vifter i tillegg, så jeg får nok ikke råd til DDR3 RAM også etter konfen :( . Den dagen jeg får meg jobb og tjener hvertfall 3000kr måneden skal jeg nok kjøpe det :) . Men det skjer nok ikke før neste år tenker jeg...

Lenke til kommentar

Der ja! Jeg ser at dem har fått inn noen på Amentio også, men dem er blitt dyrere enn det dem var før de fikk dem inn :( .

Noen sprøsmål til.. Intel X48, har det også støtte for DDR2? Synes jeg leste på en GAMMEL tråd ifra Hardware at det har bare støtte for DDR3, men på ASUS sine nettsider og flere nettbutikker står det at det har DDR2 støtte også.. Noen som vet om det er sånn at X48 er DDR2 og?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Det er vel DDR2 støtte også ja, men du får de med DDR3 også.

Sjekk med produsentens side før du kjøper :)

Takk for svar :)

Har sett på Rampage Formula X48 i Prisguiden, der står det at det har støtte for DDR2, også var jeg på hjemmesiden til ASUS og der stod det at det støttet DDR2 og.. Ble bare litt forvirret når jeg leste den artikkelen :S .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...