Dang Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Hei, Jeg har tenkt å kjøpe et HD videokamera for min datter (som gave). De er: Canon HV30 (bruker dv bånd) Canon HF10HD (bruker SD minnekort) Panasonic HDCSD9D (bruker også SD minnekort, men med 3CCD). Jeg tror alle tre kamerarene krever DVD Blu-ray spiller og HD-TV for å se de opptakene. Hva kan dere gi råd til meg? Tusen takk på forhånd. MVH, Dang Tien Dung Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 jeg ville gått for canons hf100 ikke hf10. hvorfor? det er samme kamera men den har ikke innebygd flash, og er rimeligere. camcorderinfo.com har gitt den ca like god omtale som hv20/hv30. det er mindre enn hv30. hdvformatet på hv30 er nok på vei ut i forbrukerklassen. med et flash basert kamera slipper man å bekymre seg for om mekanikken i kameraet holder fem år eller ikke. man slipper også å tenke over om man er på rett sted på tapen når man trenger kameraet raskt, på flash tar du opp til det er fullt uten å bekymre deg over å ødelegge gamle opptak. det er også lettere å slette dårlige opptak for å lage plass. flashkort tar mye mindre plass på tur enn en haug med tape. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 HDV/DV formatet er definitivt ikke på vei ut. Det er fortsatt det formatet som brukes blant profesjonelle, så det vil være mulig å få tak i medier (kassetter) mye lenger enn det kameraet vil vare. Dette er derfor ikke et bekymringsmoment. DV kassetter har selvsagt noen ulemper, men kvalitet og kostnad er best av alle lagringsmedier på markedet i dag. Én time fullkvalitet på et sikkert flash-kort koster mange hundre kroner, mens du får fem timer Mini-DV i god kvalitet for 2-300 kroner. Kassetter har de ulempene som stemplar beskriver, men hvis kvalitet er viktigst (du ser fortsatt forskjeller i fine detaljer), så er mini-DV fortsatt ledende. Angående avspilling, så kan du helt fint bruke kameraet som avspiller. Minnekort er fortsatt for dyrt for langtidslagring av video, så har du et mini-DV kamera kan du lagre filmene på mini-DV, billig og bra, og ha en kabel liggende klar til TV'en for avspilling av HDV video (hvis du har HD-TV). Har du en vanlig TV, kan du se opptakene i vanlig TV-oppløsning, direkte fra kameraet. Lenke til kommentar
Milzit Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg ser det er endel poster her som besriver at kvaliteten på tape er så mye bedre enn AVCHD pga komprimeringen. Noen av disse guidene og postene her er over ett år gamle... Er det noen som har noen konkrekt å sammenligne med ved f.eks. HF 10/100 med f.eks. HV 30? Canon HF 10/100 har 17 mbit/sec hvis jeg husker riktig. Mener man at man ser forskjell? Gjerne egne erfaringer eller noen tester av nyere dato, ikke bare er "tape er bedre". Jeg ser ihvertfall at camrecorderinfo gir HF veldig bra karakter også på video kvalitet. Lenke til kommentar
bmkrsu Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg ser det er endel poster her som besriver at kvaliteten på tape er så mye bedre enn AVCHD pga komprimeringen. Noen av disse guidene og postene her er over ett år gamle... Er det noen som har noen konkrekt å sammenligne med ved f.eks. HF 10/100 med f.eks. HV 30? Canon HF 10/100 har 17 mbit/sec hvis jeg husker riktig. Mener man at man ser forskjell? Gjerne egne erfaringer eller noen tester av nyere dato, ikke bare er "tape er bedre". Jeg ser ihvertfall at camrecorderinfo gir HF veldig bra karakter også på video kvalitet. Siden du har erfaring med HF10/100 - har du noen formening om hvordan Panasonic SDR-H250 er i forhold til HF10 ? Ser av test i Forbrukerportalen at Panasonicen kommer godt ut i sin klasse. Lenke til kommentar
Milzit Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg har ikke noen erfaringer med HF 10/100, men det er dette kameraet jeg lurer på. HF 10 er rett rundt hjørnet her i Norge, HF 100 på lager (samme som HF100 men i sølv og uten internt flashminne). Nå har ikke jeg lest testen på forbrukerportalen, men jeg har mer tilit til camcorderinfo.com Lenke til kommentar
ketle Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Vær obs på at Canon HF10/100 og Panasonic HDCSD9D krever en svært kraftig PC for å kunne redigere filmer i HD kvalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå