Gå til innhold

hjelp med autofokus

Anbefalte innlegg

har 350d + EF300mm

når jeg tar bilder av fugler føler jeg at de alltid blir litt uskarpe

selv om jeg har plantet de røde prikene i hodet til fuglen, er det linsen som har problemer med fokusen, er det kameraet eller er det bare jeg som ikke klarer å fokusere?

har prøvd å skarpe opp bildene i PS, men syntes fremdeles at de er noe uskarp. har sett folk med samme linse og 40D som får knivskarpe bilder, derfor lurer jeg på hva som kan være gale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har 350d + EF300mm

når jeg tar bilder av fugler føler jeg at de alltid blir litt uskarpe

selv om jeg har plantet de røde prikene i hodet til fuglen, er det linsen som har problemer med fokusen, er det kameraet eller er det bare jeg som ikke klarer å fokusere?

har prøvd å skarpe opp bildene i PS, men syntes fremdeles at de er noe uskarp. har sett folk med samme linse og 40D som får knivskarpe bilder, derfor lurer jeg på hva som kan være gale?

Kan vell være at du rister når du tar bilder? Bruk stativ.

Lenke til kommentar

Tror jeg ville tatt en serie med testbilder der jeg systematsik hadde prøvd alle blendre og forskjelig lukkertider for å finne ut av det.

Det er vansklig å trekke en konklusjon ut av et testbilde.

Det er ikke så lett å treffe nøaktig med fokus på så lang tele, så det er veldig greit å vite hvor sor DOF du har med forskjelige blendre og avstand til motivet.

Lenke til kommentar

Når jeg leser EXIF for bildet, har du brukt

ISO 100

f/5

lukker 1/160 sek

Da er min første tanke at du har brukt for lang lukkertid. Jeg prøver å bruke den gamle regelen med 1/brennvidde, og da burde du skrudd opp ISO'en til 200 og fått 1/320 sek.

Bildet har for mange utbrente områder, og er overeksponert. Jeg synes stort sett alltid at overeksponerte bilder virker uskarpe.

Jeg synes det er mye kornstruktur. Er dette et utsnitt?

Lenke til kommentar

ISO 100

f/5

lukker 1/160 sek

Da er min første tanke at du har brukt for lang lukkertid. Jeg prøver å bruke den gamle regelen med 1/brennvidde, og da burde du skrudd opp ISO'en til 200 og fått 1/320 sek.

Bildet har for mange utbrente områder, og er overeksponert. Jeg synes stort sett alltid at overeksponerte bilder virker uskarpe.

har brukt crop tool elns i photoshop, men det at det kornete kan vel være usm??

angående overekspnering så er jeg ganske ny innen fuglefoto og foto generelt.

er det noen guide som viser hvordan eksponere rett eller må man bare se på været og teste??

Endret av idenb
Lenke til kommentar
er det noen guide som viser hvordan eksponere rett eller må man bare se på været og teste??

Du har - i kameraet ditt.

Når du sjekker bildet på LCD-panelet, sørg for å aktivere histogrammet. Dersom det viser at mye av bildet ligger helt til høyre, og oppover langs høyre kant, da er det garantert overeksponert.

Om du fotograferer i RAW, så er det derimot ikke så farlig om du kommer LITT langt ned mot venstre side.

Vel, det var kortversjonen. Du finner sikkert en god forklaring i håndboka til kameraet ditt. Når det gjelder fugler oppe i treet, så er ikke det enkelt i skarp sol med lys himmel i bakgrunnen.

Når det gjelder cropping, må du huske at det som ser skarpt ut på et stort bilde, kanskje ikke er det likevel når du studerer med forstørrelsesglass. Det er på en måte det du gjør med cropping / beskjæring. (Jeg kjenner ikke alle benevnelsene i Photoshop, for jeg bruker PaintShopPro, så der kan jeg ikke hjelpe.)

Lenke til kommentar

Du har - i kameraet ditt.

Når du sjekker bildet på LCD-panelet, sørg for å aktivere histogrammet. Dersom det viser at mye av bildet ligger helt til høyre, og oppover langs høyre kant, da er det garantert overeksponert.

takk, det viste jeg ikke :)

Lenke til kommentar
...

her er et bilde

bildet

Ta en titt på grenen rett til høyre for fuglen. Fokuspunktet er forran fuglen. Teknikken din kan ha endel å si. Den fuglen satt vel ikke helt stille da greinen kunne svinge, og som du ser så er det svært tynt område som er nogenlunde skarpt. Lett å bomme med fokus hvis du først låste fokus, for så å vente på at fuglen skulle se riktig vei. Hvis det er det minste bevegelse i grenen eller treet, så hjelper det ikke en døyt med stativ. Motivet er jo ikke festet på noe stativ.

Det er mye støy på dette bildet, så eksponeringen kan umulig ha sittet hvis dette er ved iso100 og uten beskjæring. Hvis du bommer stygt på eksponerigen vil bildene miste detaljer.

Hvis alle bildene du tar har front fokus, og du får dette med flere forskjellige linser, så er det trolig noe galt med kamera huset.

Lenke til kommentar

ISO 100

f/5

lukker 1/160 sek

har brukt crop tool elns i photoshop, men det at det kornete kan vel være usm??

angående overekspnering så er jeg ganske ny innen fuglefoto og foto generelt.

hold deg unna manuell som flere vil si er feil her, og se inni ka lysmåleren din sier. enkelte måte å få gode bilder på. sjekk også bilde etterpå, og trykk opp med pilene for å se om noe blir overeksponert.

lykke til, dette får du nok til skal du se :-)

Lenke til kommentar

takker for svar. tror ikke det er noe gale med kameratet alikevell :), for fikk et ganske så skarpt bilde. her er enda et bilde, kan dere si va dere syntes om eksponeringen?? :)

føler bakgrunnen ble litt kornete, men det funker :)

ISO 200

Lukker 1000

blender 8 (hvis jeg husker rett)

håndholdt

spurv2.jpg

Endret av idenb
Lenke til kommentar

At bakgrunnen er kornete skyldes sannsynligvis karakteren til objektivet ditt. De aller fleste teleobjektiv tegner ofte bakgrunner som er langt utenfor fokusområdet med en kornete karakter. Dette kan lett forveksles med støy.

Når det gjelder eksponeringa så ser dette slett ikke så galt ut. Kanskje en anelse overeksponert, men i så fall ikke mye. Lurer på om du har vært litt hard på oppskarpinga. Det er særlig brystet som får meg til å stusse litt. Min erfaring er at jeg ofte får bedre resultater ved å finjustere litt i Curves. Jeg angriper ofte midten av kurva, drar øvre mellomtone en anelse opp, og nedre mellomtone tilsvarende ned. Det framhever strukturen i fjærdrakta, uten at det ser kunnstig ut. Men oppskarping er i likhet med eksponering, mye en smakssak.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
At bakgrunnen er kornete skyldes sannsynligvis karakteren til objektivet ditt. De aller fleste teleobjektiv tegner ofte bakgrunner som er langt utenfor fokusområdet med en kornete karakter. Dette kan lett forveksles med støy

har canon EF 300MM F/4 USM + 350D, men skal kjøpe 40D :D

måtte redigere fort fordi PSen min klikker hvis jeg sitter for lenge (ikke spør meg hvorfor)

Lenke til kommentar
takker for svar. tror ikke det er noe gale med kameratet alikevell :), for fikk et ganske så skarpt bilde. her er enda et bilde, kan dere si va dere syntes om eksponeringen?? :)

ISO 200

Lukker 1000

håndholdt

Dette bildet ble jo sylskarpt - midt i øyet!

Bildet inneholder stort toneomfang, pga lys - skygge på samme fuglen. Det virker derimot ikke som om det er overeksponert, i alle fall ikke om jeg sjekker med histogrammet i PSPX2.

Her har du fått en helt annen, kortere lukkertid, og da har du vel funnet årsaken til de andre uskarpe bildene?

(EXIF viser at du hadde lukkertid 1/800 og blender 6,3)

Endret av Ivar_Schiager
Lenke til kommentar

ISO 200

Lukker 1000

håndholdt

Dette bildet ble jo sylskarpt - midt i øyet!

Bildet inneholder stort toneomfang, pga lys - skygge på samme fuglen. Det virker derimot ikke som om det er overeksponert, i alle fall ikke om jeg sjekker med histogrammet i PSPX2.

Her har du fått en helt annen, kortere lukkertid, og da har du vel funnet årsaken til de andre uskarpe bildene?

har nok det du :D:)

tok mange forskjellige bilder av fuglen med mange forskjellige eksponeringer så EXIF viser nok rett :) husket sikkert feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...