Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til valg av bruktbil


Anbefalte innlegg

Jeg er litt på utkikk etter bruktbil. Det jeg ønsker er:

 

- Ca 95-2000-modell

- Ca 30-50 000 kr

- Lavt forbruk av bensin (ikke diesel)

- 5 dører

- En populær/vanlig modell

- Kjent for å ha lave vedlikeholdskostnader

 

Har dere noen forslag til merke og modell som passer beskrivelsen og ellers har gode egenskaper og er et godt kjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er litt søkt med folk som ber om lavt bensinforbruk innenfor en prisramme på f.eks. 50 000 kroner. Det du får da er en rekke tips om personbiler med motorer fra 1,6 til 1,8 liters slagvolum. "Alle" disse ligger på rundt 0,6 - 0,8 på mila ved blandet kjøring og disse marginale forskjellene er relativt uvesentlige spør du meg.

 

Om vedlikeholdskostnadene vil være lave eller ikke avhenger av hvordan forrige eier har behandlet bilen. I nevnte prisklasse må du ta hver bil individuelt og se bort ifra generelle feil som kan prege hele produksjonslinjer de første årene etter at en bil har kommet på markedet. Det er et sjansespill, enkelt og greit. Du kan få en rævkjørt Toyota Corolla som bryter sammen flere ganger i året, eller du kan få en Fiat eid av et petimeter som aldri svikter.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Rundt 0,6-0,8 liter på mila er ok. Jeg vil bare ikke ha forslag om biler som sluker 1,5 liter på mila og sånn.

 

Så Toyota Corolla går for å være blant de mest veldikeholdsfrie, mens Fiat har er det motsatte? Det er i hvert fall en god ledetråd på hva jeg bør lete etter.

 

Hovedproblemet mitt er at jeg sliter med å velge bort hva jeg skal se etter. Jeg overveldes av forslag og det hjelper meg ikke akkurat videre.

 

Jeg skal selvfølgelig ha med meg en som vet mye om bil og vedlikehold når jeg skal kjøpe. Det er grovsøket jeg vil ha hjelp til.

Lenke til kommentar

Som en slags rettesnor så er det vel ingen som vil protestere hvis jeg sier at de asiatiske bilmerkene jevnt over er de med minst feil. Dermed vil jeg påstå at av de jeg fant frem så er f.eks. Mazdaen, Mitsubishien, Hyundaien og Nissaen de du bør kunne forvente minst tull med.

 

På den annen side vil jo en bil som har rukket å bli 10-15 år gammel være preget av hvordan den har blitt behandlet tidligere. Derfor la jeg til biler som Ford, Chrysler, Saab og Citroën. Rett og slett fordi jeg syns de så velholdte og greie ut.

 

Personlig ville jeg følt meg relativt trygg på alle sammen, men hvis du er ute etter en tommelfingerregel - japansk er som oftest de med minst feil ja. Ei heller er noen av de nevnte bilene noen utpregede bensinslukere.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Kjører en Toyota Corolla '95 stasjonsvogn med firehjulstrekk, bruker mellom 0.8 og literen på mila, men du verden for en slitesterk bil. Har gått 332 000km nå, kostet 35 kroner å få eu-godkjent (to foringer som måtte byttes).

 

Finn en slik med forhjulstrekk og 1.6 motoren så har du evighetsmaskin.

Lenke til kommentar

Kan også være en god regel at du ikke kjøper biler som har blitt utsatt for enkelte modifikasjoner, slik som store felger, senking osvosv. Dette betyr ikke nødvendigvis at bilen er rævkjørt, men det gir en indikasjon på hvem som har eid bilen, og hvordan den kan ha blitt behandlet.

Gjør som meg og finn deg en Mazda 323F (BA-modell, dvs 95-98modell), uten rust, lav km og kapsler på dekkene. Da har du mest sannsynlig en veldig driftsikker bil som bruker ca 0.6 - 0.8 på milen. Jeg har forresten en 1.8-liters motor.

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Kan også være en god regel at du ikke kjøper biler som har blitt utsatt for enkelte modifikasjoner, slik som store felger, senking osvosv. Dette betyr ikke nødvendigvis at bilen er rævkjørt, men det gir en indikasjon på hvem som har eid bilen, og hvordan den kan ha blitt behandlet.

Man burde være forsiktig med å dømme på den måten. Husk at mange ånder og lever for bilene sine. Det er ofte disse som kjører slike biler. De bytter ut originaldeler til deler av bedre kvalitet, osv. Mitt tips er å enten prøvekjøre bilen selv, eller ha med seg noen som kan bil. Ta bilen på NAF-test om den virker bra.

 

Så; Prøvekjør bilen, se til at serviceheftet er fulgt, sjekk om det står pant i bilen, ta NAF-test.

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar
Kan også være en god regel at du ikke kjøper biler som har blitt utsatt for enkelte modifikasjoner, slik som store felger, senking osvosv. Dette betyr ikke nødvendigvis at bilen er rævkjørt, men det gir en indikasjon på hvem som har eid bilen, og hvordan den kan ha blitt behandlet.

Man burde være forsiktig med å dømme på den måten. Husk at mange ånder og lever for bilene sine. Det er ofte disse som kjører slike biler. De bytter ut originaldeler til deler av bedre kvalitet, osv. Mitt tips er å enten prøvekjøre bilen selv, eller ha med seg noen som kan bil. Ta bilen på NAF-test om den virker bra.

 

Selvsagt er det veldig mange med kjempe god peiling på bil som gjør en veldig god jobb når det komme til å ta vare på bilen sin. Du har et veldig godt poeng her, men når jeg skrev innlegget mitt hadde jeg et bilde i hodet av en sort BMW med kutta fjærer, stor spoiler og crommet, fake luftinntak på forskjermen.

Men du har selvsagt rett. Jeg skal også senke min bil, og sette på større felger, så jeg mener ikke at dette må være en dum ting.

Det jeg sier er at når folk begynner å tukle med bilene sine, med uorginale deler, så er man aldri helt trygg. i alle fall ikke om kjøper ikke har god peil på bil. Vet man derimot hva orginaldelene er byttet ut med, og man vet at delene evt er bedre enn de orginale, så er det jo såklart ingen hindring.

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...