Trixz Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Snakket akkurat med han og den andre pcen er koblet til skjermen og den funker fint, men han har lest på forum at det var mye av de tipsene dere har gitt meg har han lest også. Men skal teste de tipsene dere har gitt meg. Lenke til kommentar
brk Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Den innebygde høyttaleren SKAL (så fremst den er tilkoplet) gi ifra seg et pip ved sukksessfull P.O.S.T. Flere pip er feiler, sjekk manualen for å tyde disse. Gjør den ikke det er det enten hovedkortet eller cpu som feiler, eller noe som blokkerer kommunikasjonen derimellom. VIA-kortet jeg bruker i casemodden min (se signatur) gir ikke fra seg pip ved post, men fungerer utmerket... PC-speakeren virker og. Ok, det er et par år siden jeg jobbet på verksted men kan ikke huske å ha bygget en eneste pc uten lydsignal for å signalisere at post var suksessfull. Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg kan se for meg et par mulige feil: strømforsyningen - selv om dere har prøvd denne i en annen pc, kan den være delvis defekt. har opplevd det samme tidligere. kortslutninger - feil montering av hovedkort i kabinettet, eller annet som forårsaker kortslutninger. prøv eventuelt å montere sammen delene UTENFOR kabinettet, på et antistatisk underlag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 kortslutninger. prøv eventuelt å montere sammen delene UTENFOR kabinettet, på et antistatisk underlag. Skal ikke ATX standard PSU'er kutte strømmen helt ved kortslutninger ? Jeg har vært borti dette og det arter seg slik at strømmen kommer på i ca 1 sek for så og bli borte. Vifter etc. slåes på for deretter og dø hen. Det var i mitt tilfelle en metallbit fra kabinettet som var kommet nedpå hoverkortet etter flytting av maskin. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Eit tilfelle eg hadde for nokre år sidan med svart skjerm var at cpuen ikkje var festa korrekt. Eg tok den ut og inn igjen og då fungerte det. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) kortslutninger. prøv eventuelt å montere sammen delene UTENFOR kabinettet, på et antistatisk underlag. Skal ikke ATX standard PSU'er kutte strømmen helt ved kortslutninger ? Jeg har vært borti dette og det arter seg slik at strømmen kommer på i ca 1 sek for så og bli borte. Vifter etc. slåes på for deretter og dø hen. Det var i mitt tilfelle en metallbit fra kabinettet som var kommet nedpå hoverkortet etter flytting av maskin. det der er ofte en grunn til store uforklralige problemer. sjekk at det ikke sitter noen feilplasserte avstandstykker mellom hk og kabinett. utover det så kan det være at psuen ikke orker å dra lasset lenger. dersom den funker i en annen maskin så kan det jo være at den maskina har mindre strømforbruk og dermed belaster psu mindre. edit: selv om du har en ganske humoristisk tittel på tråden, så vil jeg anbefale at du bytter den, moderatorere har ingen sant for humor på det punktet og stenger tråder med for dårlig tittel raskere enn du rekker å si fiskepinner. Endret 5. mai 2008 av Spirre Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 kortslutninger. prøv eventuelt å montere sammen delene UTENFOR kabinettet, på et antistatisk underlag. Skal ikke ATX standard PSU'er kutte strømmen helt ved kortslutninger ? Jeg har vært borti dette og det arter seg slik at strømmen kommer på i ca 1 sek for så og bli borte. Vifter etc. slåes på for deretter og dø hen. Det var i mitt tilfelle en metallbit fra kabinettet som var kommet nedpå hoverkortet etter flytting av maskin. edit: selv om du har en ganske humoristisk tittel på tråden, så vil jeg anbefale at du bytter den, moderatorere har ingen sant for humor på det punktet og stenger tråder med for dårlig tittel raskere enn du rekker å si fiskepinner. Fiskepinner...hehe Vel, jeg har det samme problemet på min pc også..eller symtomene er de samme. Er ganske sikker på at det er hk mitt som er defekt asus p5k SE, det kan også være cpu`en. Har levert hk`et mitt i retur og håper jeg får et nytt et. Kortet er kun 1 dag gammelt. Her er historien ang. mitt hk...link Lenke til kommentar
Trixz Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Vi har testet alle mulige ting, og funnet fram til at jeg sender tilbake hovedkortet, fattern skal bestille ny PSU etter at jeg fortalte han det dere har skrevet. Men da får jeg ikke gjort så veldig mye mer enda så takker så meget for svar Lenke til kommentar
Qman321 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Minner om det som skjedde da jeg skulle sette inn mer RAM på min fars pc. Ting snurret rundt og det lyste, men det var det. Etter mye prøving og feiling så jeg at det ikke var koblet til ekstra strøm til CPU (4 pins til P4 like ved CPU). Jeg satte inn rett kontakt og PC-en startet opp så fint så. Det viste seg at CPU faktisk ikke lenger fikk nok strøm fra HK og måtte ha hjelp direkte fra PSU. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 normalt sett så vil man jo koble til alle strømkabler til et hk, uansett om det er behov eller ikke. spesielt på de litt eldre hka som har 3-4 forskjellige kontakter så er dette viktig. Lenke til kommentar
Trixz Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg passer alltid på at jeg har koblet alt på, men jeg har en stor feeling på at det er strømforsyningen som kødder med oss. Når jeg slår på pcen så starter alle vifter men kommer ikke bilde, men får ikke gjort så mye mer enda. Jeg har og testet og resette cmos, starte uten minnebrikker, testet 2 forskjelleige intel P4 brikker og cpu kjølere, Starte pcen med en rambrikke, starte pcen med bare strøm og skjermkort koblet til. Fattern hadde til slutt dratt hovedkortet ut av kabinette og slengt det oppå en eske for og måle div komponenter men alt får strøm, og hovedkortet får strøm siden alle vifter går. Så intil videre så skal vi vente på ny PSU og jeg må sende inn hovedkortet til komplett be om nytt osv... Så får vi ta det som det kommer da. Men tusen takk for positiv respons og hjelp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Folkens: Er det ikke litt tåpelig å komme med råd uten å be trådstarter starte med en full liste av hardware? Og da holder ikke utsagnt som "det er en Pentium 4".. Full modellbetengelse på alt av hardware. CPU-modell HK (det har vi fått) *HVA SLAGS RAM-brikker* Specs på strømforsyning. Og trådstarter: Ikke koble til drev (Hd'er som optisk)..heller ikke "firewire-kort".. Kun CPU, RAM, skjermkort. Hk på pappeske.. short PSW-pins. Da *skal* det boote gitt kompatibel/fungerende hardware. Punktum. Og: Kutt tullerådet om å ta ut CMOS-batteri på ett slikt nytt hk. Og kutt tullpreik om å starte uten RAM, "for da får du feilmeld på skjermen".. Sure...not. Endret 5. mai 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Trixz Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Pcen er av intel P4 3ghz, HK er Msi P35 NEO-F, Ram er Kingston 4x1 value 800mhz, PSU 300w el 350w står det ikke noe navn på bare mye watt den er på, men den fulgte med pcen. Og det kommer ikke en dritt på skjermen når pcen startes opp. Og jeg har skrevet at uansett hva jeg prøver så kommer ikke bios el noe på skjermen, den forblir svart. Og det eneste jeg ikke har testet er balltre, men da tror jeg fattern klikker el fortsetter. Og jeg har også skrevet at jeg har testet med 1 rambrikke, og forskjellige cpuer. Har og testet uten harddisk og uten dvd drev osv.... Hovedkortet har bare hatt strøm og skjermkort tilkoblet, og har testet 2 forskjellige skjermkort også. Det gamle hovedkortet hans som først tok kvelden er av ePOX tror jeg. Den pcen han har ble kjøpt via qxl.no tror jeg. Men sånn som jeg ser det nå så kommer det ny psu til uka så da får vi teste da. Endret 6. mai 2008 av Trixz Lenke til kommentar
lommerusk Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Er ikke sikkert hovedkortet støtter cpuen http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...mp;maincat_no=1 Lenke til kommentar
Trixz Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Den støtter, har skjekket det. Vis jeg ikke husker feil så er dette cpuen ssom fattern har Pentium 4 630 (3.0GHz, R0, 84W) Han tok over den etter at jeg bytta cpu Endret 6. mai 2008 av Trixz Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) @Trix/trådstarter: P4 3Ghz er ingen modellbetegnelse. Det finnes flere varianter av disse (både S478 og S775). Se Lommerusk's post.l 4x1 value 800 er også litt vagt, men jeg antar dette da er KVR-6400 (DDR2-800). Modellbetegnlelse på det gamle hk'et hadde også vært kjekt. Edit: OK. Med den CPU'en burde det ha fungert. Og Kingston Value pleier normalt å være "bankers". Det er KVR-6400? Endret 6. mai 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Trixz Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Jeg har ikke snøring på hva det gamle hovedkortet er, det er ePOX hovedkort gamelt hovedkort. Rambrikkene: Produktbeskrivelse Kingston ValueRAM minne - 2 GB ( 2 x 1 GB ) - DIMM 240-pin - DDR II Lagringskapasitet 2 GB ( 2 x 1 GB ) Oppgraderingstype Generisk Teknologi DDR II SDRAM Produktformfaktor DIMM 240-pin Minnehastighet 800 MHz ( PC2-6400 ) Dataintegritetskontroll Ikke-ECC Ventetidstiming CL5 Egenskaper Quad rank , ikke-bufret Spenningsforsyning 1.8 V Kontaktflate Gull CPU: Pentium 4 631 (3.0GHz, R0, 84W) http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL94Y Skjermkort: MSI NS 7300GS 256MB Strømforsyning: Aner ikke men er noe rundt 300-350w, var noe som fulgte med pcen og det står ikke noe annet en made in china, de andre merkene på PSU'en er slitt bort. Hovedkort som har blitt kjøpt nå er MSI P35 NEO-F Har jeg skrevet det riktig denne gangen? Endret 6. mai 2008 av Trixz Lenke til kommentar
Trixz Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Etter mye testing og knoting har jeg funnet ut av problemet, det var vist PSU som var problemet og denne er kasta ut og byttet ut med en annen. LØST Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Flott, og takk for oppfølging trådstarter. "Uspesifiserte" PSU'er beregnet på "fortidens" hardware vil ofte ikke virke med nyere CPU'er. Lenke til kommentar
Trixz Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 Var ikke det det var 20/24 kontakta som hadde tatt kvelden el de siste 4 hehe. Men PSU'en så ut til og ha ræva kvalitet hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå