f00b Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Har et scenario hvor et firma tidligere hadde 3 stk mailkontoer på en pc, jeg satt opp en server med exchange 2003, og brukt en pop connector til alle de tre mailboksene. Problemet er at alle disse tre går til èn mailboks, altså den mailboksen jeg opprettet til denne brukeren. Brukeren vil gjerne skille mail sendt til de tre forskjellige e-post adressene i forskjellige mapper, dette kan jeg gjøre med regler. Men det jeg er litt usikker på er hvordan jeg får gjort slik at han har muligheten til å endre avsender-adressen, slik at han kan velge hvilke av de tre e-post adressene han skal sende ifra? Lenke til kommentar
enden Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Drev og sjekket dette tidligere i dag for Exchange 2007. Dette går visstnok ikke helt uten videre (samme gjelder 03). Det finnes et par veier å jobbe rundt det på, men en bruker har i utgangspunktet bare èn utgående SMTP-adresse i Exchange. Metodene det refereres mest til er et tillegg: http://www.ivasoft.biz/choosefrom.shtml Et alternativ er å opprette en sekundær bruker med adressen det skal sendes fra, og gi primærbrukeren send as-rettigheter. Siden du pop-er ned mail vil du slippe unna problemer med å levere innkommende til rett (eller "feil" om du vil) bruker. Det går også an å sette opp en dummy pop3-konto. Her lager du en pop3-konto på klienten som settes til ikke å hente mail, men som kan sende med adressen til en av de sekundære adressene. Denne er vel den styggeste i og med at den er rent klientbasert. Personlig liker jeg ingen av metodene. Ingen av de vil fungere i OWA blant annet. Hvis det sitter noen smartere hoder her inne så håper jeg også på et fornuftig svar. Hvordan har du satt opp regelen for å skille meldingene? Satt opp en rask test i stad, og fikk den bare til å ligge på klient... Endret 5. mai 2008 av enden La til en metode til Lenke til kommentar
Software_Scenario Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg er ikke sikker hvorfor man skal laste ned ChooseFrom... Om du setter rettigheter i AD så kan du sende på vegne for andre. Du må legge til "fra/from" i Message vinduet. Det vil da komme et eget felt sammen med To, CC, Bcc osv som heter From. Da kan du legge til avsender du vil at det skal være fra. Enkelt og greit Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg er ikke sikker hvorfor man skal laste ned ChooseFrom...Om du setter rettigheter i AD så kan du sende på vegne for andre. Du må legge til "fra/from" i Message vinduet. Det vil da komme et eget felt sammen med To, CC, Bcc osv som heter From. Da kan du legge til avsender du vil at det skal være fra. Enkelt og greit Vil du ikke da få "Virkelig avsender on behalf of ønsket avsender" ? Lenke til kommentar
enden Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg er ikke sikker hvorfor man skal laste ned ChooseFrom...Om du setter rettigheter i AD så kan du sende på vegne for andre. Du må legge til "fra/from" i Message vinduet. Det vil da komme et eget felt sammen med To, CC, Bcc osv som heter From. Da kan du legge til avsender du vil at det skal være fra. Enkelt og greit Var det ikke omtrent det jeg foreslo? Det er egentlig samme bruker som har alle adresser, så det krever litt jobbing i AD med nye brukere. Det er også hakket mer tuvlete enn å bare velge konto slik man gjør med flere pop-kontoer i Outlook. CrZy_T: Det skal være mulig å omgå denne hvis du setter rettigheter via AD (eller var det motsatt? Jobber stort sett i 07 for tiden). Lenke til kommentar
Software_Scenario Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg er ikke sikker hvorfor man skal laste ned ChooseFrom...Om du setter rettigheter i AD så kan du sende på vegne for andre. Du må legge til "fra/from" i Message vinduet. Det vil da komme et eget felt sammen med To, CC, Bcc osv som heter From. Da kan du legge til avsender du vil at det skal være fra. Enkelt og greit Vil du ikke da få "Virkelig avsender on behalf of ønsket avsender" ? Nei, da vil du ikke få on behalf. Må legge til at når jeg gjorde dette gjorde jeg det på 03, ikke 07. Men tror ikke det skal være noe forskjell på dette. Og ja enden, var vel det du også sa. Jeg bare presiserte litt hvordan man kan gjøre det og at man ikke trenger noe eksternt Lenke til kommentar
f00b Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Takker for svar, jeg endte opp med å ha èn av kontoene i exchange, og legge de to andre til som POP kontoer på klienten. All mail som kommer inn vil legge i postboksen til exchange Lenke til kommentar
enden Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Takker for svar, jeg endte opp med å ha èn av kontoene i exchange, og legge de to andre til som POP kontoer på klienten. All mail som kommer inn vil legge i postboksen til exchange Ulempen her er at du ikke vil få inn mail fra pop-kontoene hvis ikke klienten kjører. Bruker de ikke OWA eller andre klienter er det ingen krise. Skal OWA benyttes ville jeg heller satt opp pop-ing av alle kontoer og satt opp dummy-kontoer på klienten som skal kunne sende fra de andre kontoene. Da får man i alle fall elst all mail via OWA når man er på ferie og har skrudd av PC-en på kontoert Jeg har samme utfordring her, men i mitt tilfelle vil jeg sette opp Exchange hjemme rett og slett for å få en webmail som faktisk fungerer. Jeg er da avhengig av å kunne sende fra flere av adressene via OWA, og vil selvfølgelig ha alle samlet under en mailbox. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå