Timeo Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Jeg gav gamle-PC-en min til moren min i går, og siden den har hatt tendenser med å gå i alarm pga høy cpu-temperatur når den blir restartet, og siden jeg opplevde dette flere ganger under installasjon av windows, så skrudde jeg opp til maks både for når det skal komme alarm og når maskinen skal bli automatisk skrudd av pga for høy temp. Tror det var 75 fahrenheit som var maks på begge instillingene. Og det jeg lurer på er altså om dette vil være skadelig for pcen i lengden? Burde jeg prøve å få satt i mer kjøling? Vet at moren min kommer til å bruke pcen mye mindre enn meg og gjerne slå den av etter kortvaring bruk. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 75 grader Farenheit er jo ingenting for en CPU. Det er jo langt under 40 grader celcius. Er du bombesikker på at det ikke var celcius? Jeg vil tippe, at hvis den piper på at den når 75 Celcius, så bør du kjøre på med litt mer kjøling ja. Evt. hvor lenge er det siden du har åpnet den og kikket? Det kan jo være så enkelt at CPU vifta har blitt hybelkanin central og trenger en liten rens bare? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 75 degrees Fahrenheit = 23.8888889 degrees Celsius ihht google. Må nok være celsius ja. Ta å åpne kabinettet og ta en liten hybelkaninslakting. Ofte gode mengder kaniner som setter seg i vifte og ribber, noe som gjør at maskinene fort blir ekstra varme med årene. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Det kan jo være så enkelt at CPU vifta har blitt hybelkanin central og trenger en liten rens bare? Er rimelig sikker på at det var fahrenheit det gikk i ja, men kan ha tatt feil. Og er stygt redd for at maskinen er en eneste stor støvdott innvendig. Får skru opp maskinen neste jeg jeg er på besøk hos moren min og ta en liten rengjøring. Har du noen tips om hvordan jeg kan få fjernet støv best mulig? Det er jo ikke lurt å vifte rundt med en våt klut nedi maskinen og heller ikke en tørr en som kan være statisk ladet. Og kluter kommer jo veldig dårlig til, eneste jeg har gjort tidligere er å blåse forsiktig der det er mest støv. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Kjøp en kanne trykkluft på boks. Ribb maskinen for alle paneler som kan tas av. Ta maskinen utendørs. Blås ren maskinen. Men husk å holde boksen vertikal når du gjør det for å minimere kjangsen for at det kommer væske utav den når du gjør det... ett mindre problem egentlig. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Det kan jo være så enkelt at CPU vifta har blitt hybelkanin central og trenger en liten rens bare? Er rimelig sikker på at det var fahrenheit det gikk i ja, men kan ha tatt feil. Og er stygt redd for at maskinen er en eneste stor støvdott innvendig. Får skru opp maskinen neste jeg jeg er på besøk hos moren min og ta en liten rengjøring. Har du noen tips om hvordan jeg kan få fjernet støv best mulig? Det er jo ikke lurt å vifte rundt med en våt klut nedi maskinen og heller ikke en tørr en som kan være statisk ladet. Og kluter kommer jo veldig dårlig til, eneste jeg har gjort tidligere er å blåse forsiktig der det er mest støv. De gangene jeg har gjort det på min PC har jeg tatt kabinett sida med vifta av og utendørs og blåst den ren samtidig som jeg plukket bort mesteparten. CPU kjøleren demonterte jeg og gjorde ren utendørs, anbefales å gjøre det utenomhus ellers kan det bli seende RIKTIG jævlig ut. Ellers om du har adgang til trykkluft så kan det også hjelpe på men vanlig pust og plukking hjelper det også, bare at det tar ekstra tid. Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Sorry at jeg stjeler tråden her, men hvor lenge kan du blåse med en boks trykkluft? Selv pleier jeg bare å plukke, og bruke q-tips der det er trangt. Ellers blåser jeg bort det som er inni riller etc, men pass på å lukke øynene. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Hva tenker du på "hvor lenge"? hvor mye en slik boks "inneholder" eller hvor lenge du kan blåse før du risikerer å få væske ut tuten? De holder jo endel disse sprayboksene. vil si 2 rengjøringer (grundige)? Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 til trådstarters spørsmål: Det er skadelig å skru opp alarmen, om du skrur den høyere enn maxtemperaturen som er spesifisert til CPUen din. Om du plages av mye støy, kan det tenkes viften er dårlig/gåen. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 vel, er det noke problem med slik den står da? ein C2D bør ikkje komme over 63 grader C* har eg sett da (var E8x00) Amd tåler vel litt mer... men ville ikkje anbefalt slike tempratuter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå