Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Min datter er nylig konfirmert, med et visst økonomisk overskudd. Dette skal brukes på et digitalt speilreflekskamera. Hennes bestefar har både filmbasert- og digitalt kamera (D80) med endel objektiver til disse. Ser derfor at det vil lønne seg for oss og kjøpe et Nikon. Så til spørsmålet: Hvilken modell er passelig til en ung fotograf med lite erfaring, men med "godt blikk" for motivet? Prisklasse inntil 8.000,-kr.

Hlsen håpefull far.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D80 som du nevner er ett greit kamera. Hvis du går ned til f.eks D40(x)/D60 så vil de sannsynligvis ikke ha autofokus på en del av de objektivene som bestefaren har. Eventuelt hvis hun kan vente litt så ryktes det å komme en etterfølger til D80 snart

Lenke til kommentar

D80 høres absolutt ut som kameraet for din datter. Det er et svært godt kamera, men begynner å bli litt gammelt etter hvert. det gjør det ikke til noe dårligere kamera, men prisen vil nok falle snart, når oppfølgeren blir lansert. Ingen oppfølger er ennå annonsert, men den er forventet av nær sagt alle i bransjen. Sannsynligvis vil den bli lansert like før Photokina i Køln i slutten av september.

Lenke til kommentar
D80 høres absolutt ut som kameraet for din datter. Det er et svært godt kamera, men begynner å bli litt gammelt etter hvert. det gjør det ikke til noe dårligere kamera, men prisen vil nok falle snart, når oppfølgeren blir lansert. Ingen oppfølger er ennå annonsert, men den er forventet av nær sagt alle i bransjen. Sannsynligvis vil den bli lansert like før Photokina i Køln i slutten av september.

Det spørs om prisen vil falle så stort mer, man får jo med batterigrep når man kjøper kit pakken nå for tiden.

Lenke til kommentar

Det er ikke mye å gruble på. D80 er et så bra kamera at det er god valuta for pengene, selv før et evt salg i oktober. Det er bedre å kjøpe, enn å vente på tilbud i det uendelige. Det viktigste er å komme seg i gang med fotograferingen fortest mulig, slik at hun ikke mister alle de flotte foto-objektene hun kommer til å se sommeren 2008. Det er tross alt den beste sesongen til å lære seg fotografering på.

Kjøp et D80-kit. Får hun vertikal/batterigrep med på kjøpet synes hun sikkert det ser råtøft ut i tillegg. I tillegg får hun det glimrende kitobjektivet 18-70, som av de fleste regnes som den beste zoomen som leveres i rimelige kit. 18-135 er også en meget bra zoom til å være kitobjektiv.

Lenke til kommentar
Hei. Min datter er nylig konfirmert, med et visst økonomisk overskudd. Dette skal brukes på et digitalt speilreflekskamera. Hennes bestefar har både filmbasert- og digitalt kamera (D80) med endel objektiver til disse. Ser derfor at det vil lønne seg for oss og kjøpe et Nikon. Så til spørsmålet: Hvilken modell er passelig til en ung fotograf med lite erfaring, men med "godt blikk" for motivet? Prisklasse inntil 8.000,-kr.
Ja, som alle andre sier er nok D80 det rette valget for henne. Ville selv gått for pakken med 18-70-objektiv. Batterigrep er også kjekt nok, men personlig liker jeg ikke det grepet i det hele tatt, og ville ikke betalt en krone ekstra for det. Batterilevetiden med ett batteri er uansett tilstrekkelig for de fleste formål - og man kan jo ha flere batterier selv om de ikke står i kameraet. Da ville jeg heller prioritert å legge noen kroner mer i optikk eller ekstern blits, evt spare til dette. Det er selvfølgelig noe hun selv må vurdere, men hun bør prøve kameraet (går ut fra at det ikke er noe problem i og med at bestefar har det), og helst med batterigrep dersom hun ønsker dette.
Lenke til kommentar
Ja, som alle andre sier er nok D80 det rette valget for henne. Ville selv gått for pakken med 18-70-objektiv. Batterigrep er også kjekt nok, men personlig liker jeg ikke det grepet i det hele tatt, og ville ikke betalt en krone ekstra for det.*blablabla snip snap*

Batterigrep følger med D80 kit og om man liker med batterigrep eller ikke er en smakssak. Greit å ha for f.eks bilder i portrettformat

Lenke til kommentar
Batterigrep følger med D80 kit og om man liker med batterigrep eller ikke er en smakssak. Greit å ha for f.eks bilder i portrettformat
Det er ikke alle som selger med batterigrepet, selv om Nikon bundler det med kitene de selger. Jeg liker vertikalgrep, men akkurat dét har ikke Nikon fått til, er min mening. Selv vertikalgrepet på D3 er ikke på langt nær like godt som Canon sitt på 1Ds.
Lenke til kommentar

Som nevnt her, en må ha hus med AF-skrue for å utnytte gamle objektiver. (Samt mange, mange tredjeparts f.eks makro-objektiver) D80-kit er en glimrende løsning, og denne modellen blir ikke utdatert på mange år, sjøl om Nikon i løpet av noen måneder trolig lanserer etterfølgeren. 18-70-objektivet er vel trolig det av alle kit-objektiver som gir mest kvalitet for pengene, men jeg synes dere burde prøve 18-135 også. Den ekstra rekkevidden på tele kan være fin å ha. Dattera mi har D80, og det er omtrent umulig å få tilbake 18-200 VR-Nikkoren min fra henne ;-)

Lenke til kommentar

Spørs hvilke objektiver bestefaren har. (Nødvendigheten av AF-skrue)

d60 har active d-lighting og et lite og lett kamera å ta med seg. Lik sensor som d80

500.- kroner billigere enn d80, så prisen er hipp som happ.

Må nok innrømme at d80 har en attraktiv pris nå.

Endret av lysmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...