nree Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Har lenge tenk på å kjøpe meg en ekstern blits til mitt Canon 400D SLR. Har sett litt på de billige variantene, da jeg ikke er noe serlig kravstor, men vil ha noe som fungerer litt bedre en den integrerte. Kom over Sunpak PF30X på Clas Ohlson til 998,- og Nissin Speedlite Di-622 på Expert til 1299,- Har ikke noe peiling på blits så jeg trenger hjelp til å velge, eventuelt finne andre alternativer. Selv liker jeg best Nissin sin, det ser ut som den "beste". Men som sagt tidligere, jeg har virkelig ingen peiling på dette feltet, derfor trenger jeg deres hjelp Endret 30. juli 2008 av Goggen90 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 For oss som har holdt på noen år, så kjenner vi igjen navnet SunPak som lagde greie blitzer på 80-tallet. Nissin er en nykommer på markedet og for meg så ser det vel mye jalla ut. Perosnlig ville jeg lagt på litt mer og gått for Sigma EF-530 DG eller investert i en Canon 430EX. Jeg har den sistnevnte ... Tom Lenke til kommentar
nree Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Speedlite 430EX er veldig fin, litt over mitt budsjett, men ser utrolig bra ut. Kan du si noe mer hvorfor du heller ville gått for en av disse? Hvilke fordeler har de du nevner som de jeg nevner ikke har? Er interessert i å lære mer Edit: Ser at Sigma blitsen er innenfor min prisklasse. Skal i hovedsak brukes med 18-55 og 55-200. Endret 4. mai 2008 av Goggen90 Lenke til kommentar
mirwais Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 En blitz er jo en investeringsgreie. Hvis du skal ha glede av den i mange år, og være sikker på at den fungerer som den skal, kan det være greit å legge litt mer penger i en blitz. Jeg har selv Canons 430 Speedlite, og er veldig fornøyd med den. Jeg vet ikke hvordan det er med de to du foreslår, men i forhold til Sigmas blitz har den display, slik at det er enklere å holde oversikt over innstillingene. Broren min har Sigmas 500, og har litt problemer med å få den til å virke som den skal. Jeg vet ikke om dette er noe gjennomgående problem for Canon/Sigma-brukere. Uansett: en skikkelig blitz er vel verdt pengene Lenke til kommentar
EC Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Kan bare anbefale deg å kjøpe en 430EX. Det er en fantastisk god blitz! Den slår Sigma langt ned i støvlene hva byggekvalitet angår - der Sigmaen kjennes ut som plastikk, er Canon langt mer "tight" og solid, synes jeg. Du kan jo forsøke å få tak i en brukt, men den er uansett verdt pengene selv om du må betale full pris. Følgende bilde ble tatt på en mørk kafé: Jeg vridde blitzen mot veggen bak meg og skjøt 45 grader opp mot taket. Bildet er justert på fargebalanse og beskjært i etterkant, ellers har jeg ikke gjort noe. Brukte et Canon 30D og en Canon 24-105 f/4 L IS USM. Manuelle innstillinger, ISO 100, blender 9 og lukkertid på 1/200. Blitzen mener jeg var satt til 1/2 styrke. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Kan bare anbefale deg å kjøpe en 430EX. Det er en fantastisk god blitz! Den slår Sigma langt ned i støvlene hva byggekvalitet angår - der Sigmaen kjennes ut som plastikk, er Canon langt mer "tight" og solid, synes jeg.Jeg skal være enig i at det er følelsen en får, men de som faktisk har kastet begge i bakken har erfart at det er Sigma som tåler det. Blir litt mer rufsete i kantene, men tåler mer enn du tror. Lenke til kommentar
EC Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Det stemmer sikkert, men så vurderer jeg ut fra vanlig bruk. Seriøst: Selv om sigmaen tåler mer når den går i bakken, er jeg litt mer opptatt av hva som skjer under bruk - og der FØLES i alle fall Canon mer solid. Behøver ikke bety at den faktisk er det, though.... Lenke til kommentar
aob Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Sunpak blitsen er ikke og anbefale da den ikke kan vris sideveien, men bare opp Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Nissin er en nykommer på markedet og for meg så ser det vel mye jalla ut. Tom Nissin kan da umulig være en nykommer? Jeg har da en gammel Nissin blits til mitt Praktica B100, og den er i allefall ikke fra dette årtusen Denne funker faktisk fremdeles på min 30D bare jeg følger tabellen bak på blitsen. Er Nissin muligens relansert som blitsmerke? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Nissin er en nykommer på markedet og for meg så ser det vel mye jalla ut. Tom Nissin kan da umulig være en nykommer? Jeg har da en gammel Nissin blits til mitt Praktica B100, og den er i allefall ikke fra dette årtusen Denne funker faktisk fremdeles på min 30D bare jeg følger tabellen bak på blitsen. Er Nissin muligens relansert som blitsmerke? Det er jo mulig at selv jeg kan ta feil Så det kan være at Nissin har eksistert lenge, men at jeg ikke har lagt merke til de før. Men det jeg har sett av de inngir ikke noe positivt inntrykk; så noen anbefalinger der kommer ikke fra meg foreløpig. Tom Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Ingen anbefaling til Nissin fra meg heller. Har ikke kjennskap til annet en den steingamle saken jeg har selv, så jeg kjenner ikke til de nye modellene. Lenke til kommentar
aob Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Var en tur innom Expert i dag og lånte Nissin di 622 blitsen,har tatt ca 100 eksponeringer med den,både ute og inne,på div program samt manuelt blitzen fungerer helt ok. Ser at Scandinavian photo selger den og Tamron 55-200/4,5-5,6ld di II Som pakke til kr 1595,- Lenke til kommentar
nree Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Takk for all hjelp, måtte bare bumpe denne tråden litt Bestemte meg for å bruke feriepengene mine på en Canon Speedlite EX430 og en Sigma 70-300 f/4-5.6 DG Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå