CellularDude Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Går og sikler etter en ny Citroën C3, men etter å ha lest en rekke tester og tall fra Autoindex (brukerundersøkelse), det jeg ikke hva jeg vil lenger. Det som trekker ned, er helst på interiørsiden, samt problemer med ulyder etter et par-tre års bruk. Noen steder er lakkproblemer nevnt. Men hvordan er den på driftsstans? De fleste testene gjelder jo nye biler. Det er ikke så mange tester som fokuserer på langtidstester. Derfor henvender jeg meg til forumet for å høre om min frykt er begrunnet. Ønsker tilbakemeldinger på C3 og Citroën generelt, helst for 2004-modeller og nyere. Franske biler scorer ikke så bra på kvalitet, og elektronikken scorer spesielt dårlig. Men det er vel samme elektronikken som går igjen i en rekke biler (Bosch, Siemens og Valeo). Citroën er som limt fast langt nede på Autoindex-statistikkene, uansett om det gjelder selve bilen, forhandlerne, verkstedene, osv. Jeg har erfaring med Renault, Hyundai og Skoda. Spesielt på forhandler- og verkstedsiden er jeg svært godt fornøyd. Jeg har ikke noe å utsette på våre lokale forhandlere (Haugesund). På det området gjelder ikke Auto-index for min del. Hyundai scorer svært variabelt, Skoda ligger greit til midt på treet, mens Renault ligger særdeles dårlig an, etter Citroën. Hadde en Renault Mégane 96-modell, som var problemfri til den rundet 6-7 år. Da var det mye tull med den, og reklamasjonstiden var da gått ut. Hyundai'en (en Getz, 2004-modell) hadde problemer med tankmåleren (fikset på garantien), og så var det slutt på feilene. Skodaen (en Octavia, 2006-modell) har hatt flere verkstedsbesøk (skiftet katalysator, lekkasje i begge dører på høyre side, lekkasje i bakluke, skiftet lysdiode i retningsviser i speil, samt mye problemer med stein som kommer inn i bremsekalipere foran). Alt er gått på garantien, men jeg synes det har vært litt mye. Citroën er et helt ukjent merke for meg, så derfor denne henvendelsen. Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Hvis du vil ha psykiske problemer-kjøp Citroen! Lenke til kommentar
Krestjan Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Hvis du vil ha psykiske problemer-kjøp Citroen! For et tullete svar. Jeg vil ikke tro at Citroen er noe bedre eller verre enn andre bilmerker. Det virker jo som om det er like mye feil på alle for tiden. Volkswagen har jo også et rykte på seg for å ha mye feil, det samme med Mercedes, men det er ingen som hyler så mye på det som på franske merker. Franske biler har av en eller annen grunn et rykte på seg for å ha mye feil med elektronikken, men som du riktig påpeker Cellulardude så er jo all elektronikken levert av de større leverandørene som Bosch og Siemens. PSA bruker også Sagem som leverandør, og det er jo heller ingen smågutt. Jeg stusser over Autoindex-statistikken som blir gjengitt i f.eks. Motor. Jeg har flere bekjente som har BMW og de er IKKE fornøyd med verken bilene eller servicen fra forhandler, men BMW ligger jo på topp i omtrent alle kategorier. Til sammenligning har jeg en Peugeot og jeg er meget godt fornøyd. En kollega har en Renault og han er også godt fornøyd, både med bilen og servicen fra forhandler, men både Renault og Peugeot ligger langt nede på Autoindex. Ang. dine egne erfaringer med Renault så sier du jo også at den var problemfri til den rundet 6-7 år. Da er det ikke så utrolig at det oppstår noen problemer med den i etterkant. Hvis du liker bilen, så ville jeg vurdert den på likt grunnlag med biler fra andre fabrikanter. PS: Har du noen gang hatt en Citroen, Billywillie? Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Hvis du vil ha psykiske problemer-kjøp Citroen! For et tullete svar. Jeg vil ikke tro at Citroen er noe bedre eller verre enn andre bilmerker. Det virker jo som om det er like mye feil på alle for tiden. Volkswagen har jo også et rykte på seg for å ha mye feil, det samme med Mercedes, men det er ingen som hyler så mye på det som på franske merker. Franske biler har av en eller annen grunn et rykte på seg for å ha mye feil med elektronikken, men som du riktig påpeker Cellulardude så er jo all elektronikken levert av de større leverandørene som Bosch og Siemens. PSA bruker også Sagem som leverandør, og det er jo heller ingen smågutt. Jeg stusser over Autoindex-statistikken som blir gjengitt i f.eks. Motor. Jeg har flere bekjente som har BMW og de er IKKE fornøyd med verken bilene eller servicen fra forhandler, men BMW ligger jo på topp i omtrent alle kategorier. Til sammenligning har jeg en Peugeot og jeg er meget godt fornøyd. En kollega har en Renault og han er også godt fornøyd, både med bilen og servicen fra forhandler, men både Renault og Peugeot ligger langt nede på Autoindex. Ang. dine egne erfaringer med Renault så sier du jo også at den var problemfri til den rundet 6-7 år. Da er det ikke så utrolig at det oppstår noen problemer med den i etterkant. Hvis du liker bilen, så ville jeg vurdert den på likt grunnlag med biler fra andre fabrikanter. PS: Har du noen gang hatt en Citroen, Billywillie? Ja det er ut i fra egen erfaring jeg svarte Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Hvis du vil ha psykiske problemer-kjøp Citroen! Jeg er ikke så hypp på å få psykiske problemer, he he...Men kan du utdype nærmere hva som skulle få meg ut av vater ved å kjøpe Citroën; dvs. egne eller andres erfaringer? Citroën er kjent for å ligge langt framme med utvikling av ny teknologi, i alle fall var de det. Men dessverre var ikke alt like driftssikkert. GS-modellen (1970-86) solgte ålreit, men det var mye krøll med den. I de senere åra har Citroën kjørt mer "safe", også på designsiden. I flere tilfeller ble designet for safe og blottet for det spennende utseendet man forbandt med merket. Citroën er jo en del av PSA-gruppen, sammen med Peugeot. De deler en rekke komponenter. Samtidig samarbeider de med andre bilfabrikanter, som Fiat, BMW, Ford, Toyota og Mitsubishi. På varebilfronten er det flere modeller fra Citroën og Peugeot som er temmelig like. Minibilen C1 lages i Tsjekkia på samme fabrikk som Toyota Aygo og Peugeot 107. Men likevel stiller jeg jo spørsmål ved hvorfor Citroën gjør det så dårlig i Autoindex. Peugot er jo ikke så veldig mye bedre, men det merket selger mye mer her på berget. I Frankrike selger alle franske merker godt, da, og C3 var i fjor på en 6. plass. C3 har vært på markedet i 6 år, og bør vel sies å være en velprøvd modell etter hvert. Selv kjenner jeg ingen som har Citroën, så det er ikke så mange jeg kan spørre. Dermed er forumet godt å ha Endret 4. mai 2008 av CellularDude Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå